Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Nya EU-riktlinjer får facket att ilskna till

Sedan EU-kommissionen meddelat att medlemsländerna inte har rätt att kräva att företag som utför tjänster i ett annat EU-land har en representant på plats är det nu åter bäddat för en facklig strid.
Publicerad
- Det här är så uppenbart fel och något vi måste bekämpa, säger Leif Dergel, internationell sekreterare på TCO.
- Även om meddelandet inte får någon rättslig verkan ses kommissionen som en auktoritet, som nu gjort en feltolkning av EG-domstolens praxis och sprider förvirring.
I EU-kommissionens ursprungliga förslag till ett tjänstedirektiv fanns ett förbud mot att kräva en representant i det land där ett utländskt företag utför en tjänst. Efter Europafackets protester togs det bort vid behandlingen i Europaparlamentet.
Men då EU-kommissionen nyligen la fram sitt reviderade förslag till tjänstedirektiv, enligt vilket den svenska arbetsrätten skulle vara fredad, la man också fram ett så kallat meddelande om utstationeringsdirektivet. Det för att klargöra vilka regler som gäller när företag utför tillfälliga arbeten i ett annat EU-land.
I meddelandet understryker kommissionen att värdlandets arbetsrätt och kollektivavtal ska gälla. Men den anser inte att företagen behöver ha en representant för sina kontakter med myndigheter och fack. Det räcker med att man utser någon av arbetarna, en förman, att sköta den uppgiften, anser kommissionen.
Det här har nu väckt stark kritik, inte minst från Europafackets sida.
Att man ska ha rätt att kräva att ett gästande företag har en arbetsgivarerepresentant på plats är viktigt inte minst för de svenska facken eftersom de svenska kollektivavtalen förutsätter att det finns en motpart att förhandla med.
- Om man ska spekulera så är det här väl socker i botten för att de tio nya länderna ska svälja det förslag till tjänstedirektiv man nu lagt fram, säger Leif Dergel.
- Men det här är så uppenbart fel. Det är väl ett uttryck för den falang som länge kämpat för en marknad helt utan skydd för arbetstagarna. Men kommissionen som helhet har ju sagt att det ska finnas en social dimension, vilket ju också är fastslaget inom EU. Och hela utstationeringsdirektivet innebär att länderna är skyldiga att skydda arbetstagarna och då är det här meddelandet helt absurt.
TCO har nu skickat in ett förslag till Europafacket enligt vilket man vill stryka vissa delar i det meddelande som lagts fram.

ANITA TÄPP


Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.