Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Missnöje på Korsnäs

När Korsnäs skulle minska antalet tjänstemän med 120 fick alla erbjudanden om avgångsvederlag. Nu känner sig somliga utpekade. Andra har nekats att sluta.
Publicerad
- Vissa känner sig utpekade, det kan vara då en chef har gjort en ny organisation och sagt till någon att den inte är med. Då upplever en del inte detta som frivilligt, säger Kerstin Lundberg, vice ordförande i Sifklubben.
När Korsnäs ville minska antalet tjänstemän till 300 protesterade facken i bolagsstyrelsen.
Sedan förhandlades erbjudanden fram om avgångsvederlag på 18-36 månadslöner, de som är 58 år får ytterligare 6 månadslöner. Dessutom finns möjlighet att få individuell hjälp att hitta nytt jobb genom Profficeägda Antenn. Bidrag för studier och resor ges också. Även avgångspensioner erbjuds.
- Intentionen var att de som slutar skulle landa så mjukt som möjligt. Det här skulle ge en möjlighet att gå ifrån Korsnäs med huvudet högt, säger Kerstin Lundberg.
Trots att 120 tjänstemän faktiskt accepterat det frivilliga erbjudandet har reaktionerna bland dem varit blandade.
- Några känner att de har blivit knuffade ut. Några har blivit överlyckliga och gått vidare till högskolan. Andra har tjatat sig till detta för att få tid för att fundera över vad de vill göra, säger Kerstin Lundberg.
Ett tiotal av dem som vill sluta har, enligt Sifklubben, fått nej från företaget som förbehållit sig rätten att välja.
- De är arga, det har bidragit till missnöjet.
Att reaktionerna blivit så starka tror hon också beror på att Korsnäs sedan generationer tillbaka varit tryggheten i många familjer.
- När man lämnar Korsnäs kan det kännas som om en del av identiteten går förlorad, säger Kerstin Lundberg.
Även de som är kvar smittas av stämningarna samtidigt som oro finns för att inte hinna med arbetet när arbetskamraterna försvinner.

CHRISTINA SWAHN


Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.