Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Mer än var tredje tjänsteman ser sig som arbetare

Allt fler anställda identifierar sig själva som arbetare. Samtidigt finns det ett intresse att engagera sig fackligt, framför allt bland invandrarkvinnor och ungdomar, enligt en ny rapport från LO.
Publicerad
38 procent av TCO-medlemmarna ser sig som arbetare, visar LO:s nya rapport om facklig aktivitet och fackligt arbete. Bland kvinnliga tjänstemän är det nästan lika vanligt att kalla sig för arbetare som för tjänsteman.
Det kan bero på att många kvinnor återfinns i yrken med osäkra anställningar och låga löner, på till exempel callcenterföretag. En annan förklaring kan vara att det inte är lika tydliga gränser mellan arbetare och tjänstemän inom den offentliga sektorn.
I rapporten ställs frågan om det verkligen är så stora skillnader mellan LO- och tjänstemannaförbunden som ibland målas upp.
- Vi bör titta på vilka frågor vi kan driva gemensamt, till exempel att arbeta mot försämringar i a-kassan och att minska antalet visstidsanställningar, säger Ulla Lindqvist, LO:s andre vice ordförande.
Rapporten visar också att det finns ett intresse för facket. Av de tillfrågade inom LO, TCO och Saco har 12 procent ett fackligt förtroendeuppdrag, ytterligare 15 procent kan tänka sig att ha ett uppdrag.
Särskilt stort intresse finns bland utrikes födda kvinnor och personer under 30 år. Trots det är båda grupperna underrepresenterade bland fackligt förtroendevalda. Ulla Lindqvist betonar vikten av att ta tillvara de resurser som finns bland dessa personer.
- Det finns en föreställning om att ungdomar inte är intresserade av facket, det kanske gör att de inte ens får frågan om ett uppdrag.

ANNE-LI LEHNBERG

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.