Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

LO förnekar diskriminering av lettiskt byggföretag

Pressrummet var överfullt när ett självsäkert LO höll presskonferens om det rättsliga läget för blockaden av det lettiska byggföretaget Lavals skolbygge i Vaxholm.
Publicerad
Ingemar Göransson, utredare på LO, slog ifrån sig anklagelser om att Byggnads diskriminerar det lettiska företaget.
- Vi ställer krav på ett exakt likadant avtal som med svenska arbetsgivare, sa han.
Enligt en uppgift som cirkulerat i pressen har Byggnads inte gått med på ett kollektivavtal som skulle ge 109 kronor i timmen åt de lettiska arbetarna, vilket är lägstlönen för svenska byggnadsarbetare. I stället ska man ha krävt 145 kronor i timmen vilket är snittlönen för en byggjobbare i Stockholm.
Men enligt Ingemar Göransson bryter Lavals erbjudande mot sedvanlig förhandlingsordning. Normalt börjar man med att skriva under ett kollektivavtal som anger arbetsförhållanden och lägsta lön. De faktiska lönerna är en senare fråga, menade han.
- De ville friskriva sig från krav på prestationslön på det här sättet, det är min tolkning, sa Ingemar Göransson.
Prestations- och ackordslön slutar enligt Ingemar Göransson nästan alltid högre än tidslön.
Eftersom förhandlingarna har strandat har Laval dragit Byggnads inför Arbetsdomstolen, som i sin tur antagligen kommer att vända sig till EG-domstolen för vägledning. Dan Holke, chefsjurist på LO-TCO Rättsskydd, menade att det rättsliga läget var solklart. Så länge inga avtal om arbetsfred ingåtts har facket rätt till stridsåtgärder.
Dessutom ansåg han att EG-domstolen inte kan uttala sig om själva blockaden. Domstolen kan bara pröva om ett eventuellt framtida avtal är diskriminerande.

JÖRAN LINDEBERG

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.