Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Kollektivavtalen utreds

Det måste bli lättare att bevaka att kollektivavtalen följs, anser regeringen som tillsatt en utredning.<br />
Publicerad
En arbetsgivare som tecknat kollektivavtal är skyldig att följa det. På arbetsplatser där det finns medlemmar och förtroendevalda är det mindre problem, där sköter de kontrollen. Finns inga medlemmar är det betydligt svårare, något som ofta är fallet i företag med anställda som arbetar i landet bara en kort tid, exempelvis inom byggbranschen.
Utredaren, Birgitta Nyström, professor i civilrätt vid Lunds universitet, har nu fått i uppdrag att komma med förslag som ökar fackens kontrollmöjligheter.
- Överhuvudtaget finns det önskemål om större insyn och kontroll, regeringen vill värna om den svenska modellen, säger Birgitta Nyström.
Frågan om kollektivavtalens roll har den senaste tiden aktualiserats av EU-kommissionens förslag till tjänstedirektiv. Avsikten är att det ska bli lättare att sälja tjänster över gränserna.
De svenska facken är kritiska till förslaget, framför allt för att det finns tveksamheter om kollektivavtalens ställning. I ett brev som LO, TCO och SACO skickade till EU-kommissionären Frits Bolkestein på torsdagen framför de sina synpunkter. Bland annat vill facken att det ska klargöras att löner och arbetsvillkor ska regleras i kollektivavtal i landet där verksamheten utförs, att man ska kunna kräva att utländska företag har en representant på plats och att det ska gå att driva in handlingar för att kontrollera att avtal och lagar följs.
I utredningens direktiv nämns inte tjänstedirektivet, men Birgitta Nyström säger att det sannolikt är en aspekt hon kommer att titta på.
Svenskt Näringsliv hävdar i en kommentar att utredningen strider mot Europakonventionen för de mänskliga rättigheterna och grundläggande friheterna. Skulle facket få rätt att granska till exempel lönenivåerna för alla anställda på en arbetsplats även där de saknar medlemmar väcks frågan om den enskildes integritet och rätten att stå utanför en organisation, skriver Svenskt Näringsliv.

NIKLAS HALLSTEDT

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.