Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Kollektivavtalen strider inte mot EG-rätten

Den svenska modellen med kollektivavtal för arbetsmarknaden håller i EU, hävdar Saco i en analys av rättsläget.<br />
Publicerad
Frågan har blivit aktuell i och med att avgörandet av den så kallade Vaxholmstvisten har vandrat vidare till EG-domstolen. I fallet Vaxholm handlar det om huruvida fackets blockad för att tvinga ett lettiskt företag att teckna svenska avtal var tillåten. Det som särskilt spetsade till frågan var att företaget redan hade ett lettiskt kollektivavtal.
Men oron för att EG-rätten skulle innebära dödsstöten för den svenska modellen är överdriven, visar Sacos analys.
EG-rätten hindrar inte ett system som det svenska, konstaterar Sacos chefsjurist Lena Maier. Däremot finns en regel som kan vara diskriminerande. Om det finns ett svenskt kollektivavtal råder fredsplikt, stridsåtgärder kan bara drabba arbetsgivare med utländskt kollektivavtal. Men denna särbehandling är sannolikt tillåten, enligt Lena Maier, om syftet är att skydda de anställda i det utländska företaget. Avtalet måste dessutom ge dem en verklig fördel genom bättre förmåner. Därför skulle stridsåtgärder för att motverka social dumpning vara tillåtet.
- Men man måste i varje enskilt fall kunna visa att avtalskravet har till syfte att skydda arbetstagarna, säger Lena Maier.
Det här innebär troligtvis att krav på utländska arbetsgivare att träffa svenska avtalsförsäkringar som ger ett tilläggsskydd skulle vara tillåtna, däremot inte lönekrav som är högre än lägstlönerna i de svenska avtalen.
- Det svenska kollektivavtalssystemet är inte hotat av EG-rätten. Men vissa delar kan bli mer öppna för domstolsprövning, säger Sacos ordförande Anna Ekström.
- Det har alltid funnits möjlighet för domstolar att gå in och pröva avtal. Det har exempelvis Arbetsdomstolen gjort när det gäller turordningslistor. Vi från parternas sida är inte rädda för att en domstol går in och gluttar på våra avtalskrav.

NIKLAS HALLSTEDT

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.