Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

A-kassan får kritik för bristande rättsäkerhet

Beslut om a-kasseersättning fattas ibland på felaktiga grunder och utredningarna är bristfälliga. Det slås fast i en rapport av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF.
Publicerad
Arbetsförmedlingen kan ifrågasätta rätten till a-kasseersättning för en arbetslös i olika situationer t ex om anvisade jobb inte söks. Av de drygt 3 300 ifrågasättanden som arbetsförmedlingen gjorde under första halvåret i fjol har cirka 2 500 granskats. Syftet är att se hur a-kassorna agerat. I drygt 900 fall har ifrågasättandet inte lett till någon sanktion mot den arbetslöse. Ett vanligt skäl är att arbetsförmedlingen slagit larm till a-kassan trots att personen inte haft någon ersättning.
I drygt 360 anmälda fall har a-kassorna fortsatt betala ut ersättning, trots att det enligt IAF i en femtedel av fallen strider mot reglerna. Kritik riktas också mot bristfälliga underlag.
- A-kassorna godtar den enskildes uppgifter om medicinska begränsningar utan att begära in läkarintyg som styrker detta, säger enhetschef Bo Lundgren på IAF.
Granskningen visar också att det finns stora skillnader mellan a-kassorna.
- Tillämpningen av reglerna brister. Det blir inte rättvist om en betalar ut ersättning när en annan inte skulle göra det, säger Bo Lundgren.
För att öka rättssäkerheten för arbetslösa vill han se mer enhetliga rutiner för a-kassorna och höjd kompetens hos a-kassornas handläggare.
- Samma problem gäller för arbetsförmedlingen som inte alltid har tillräcklig kompetens för att avgöra när ifrågasättanden ska göras, säger Bo Lundgren.
I drygt en femtedel av de fall där arbetslösas rätt till ersättning ifrågasattes av arbetsförmedlingen saknades information som kunde ligga till grund för en prövning. I flera fall har arbetsförmedlingen slagit larm till a-kassan när andra åtgärder skulle ha vidtagits. Arbetsförmedlingen har ändrat den arbetslöses sökandekategorier vilket påverkar rätten till ersättning.
Ifrågasatt rätt till a-kasseersättning kan första gången leda till att ersättningen sänks med 25 procent i 40 dagar, andra gången med 50 procent och tredje gången till att ersättningen dras in.

CHRISTINA SWAHN


Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.