Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Fick sparken på mejl efter att ha sagt upp sig

Två bröder som sagt upp sig från ett taksaneringsföretag i Småland för att jobba hos en konkurrent, blev avskedade och anklagade för bensinstöld under uppsägningstiden. Unionen stämmer nu arbetsgivaren för ena broderns räkning på 150 000 kronor för ogiltigt avskedande.
Johanna Rovira Publicerad
Andy Dean Photography/Colourbox
Bröderna jobbade på ett företag som rengör och belägger tak. Andy Dean Photography/Colourbox

De två bröderna, som båda är medlemmar i Unionen, anställdes för fyra år sedan på ett företag som arbetar med att rengöra och belägga tak. Bröderna beviljades arbetstillstånd i Sverige, liksom flera andra anställda på företaget.

Lönen var delvis rörlig, men anställda vittnar om att de blivit hotade med uppsägning och utvisning när de krävde att få ut den överenskomna provisionen. Det förekom även andra misshälligheter som ledde till att båda bröderna sade upp sig när de blev erbjudna jobb på ett annat företag.

Enligt bröderna var företagsledningen mycket angelägen om att de skulle stanna kvar på företaget, men när de vägrade dra tillbaka sina uppsägningar blev de avskedade på mejl, utan att Unionen varslats, och anklagade för att ha missbrukat bolagets bensinkort.

Unionen har nu stämt taktvättarföretaget för ena broderns räkning (den andra brodern hade varit medlem för kort tid) för ogiltigt avskedande och kräver arbetsgivaren på drygt 200 000 i skadestånd och utebliven lön.

Stor skillnad mellan att säga upp sig själv och bli avskedad

Avsked: Blir du avskedad upphör anställningen omedelbart utan uppsägningstid eller uppsägningslön. Grund för avsked är om du gjort dig skyldig till något grovt och allvarligt - till exempel stulit, hotat eller slagit någon på arbetsplatsen eller varit frånvarande utan rimligt skäl.

Frivillig uppsägning: Du har uppsägningstid på minst en månad och måste arbeta tiden ut om inte annat avtalas.

Läs även: Så funkar las

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.