Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Facken kritiska till övergångsregler

Regeringen vill ha övergångsregler för nya EU-medborgare. Sif och TCO har varit avvisande men ska ta en ny diskussion.
Publicerad
De nya EU-medborgarna ska ha arbetstillstånd och ett varaktigt arbete för att få komma till Sverige. Det budskapet kommer från regeringen som förespråkar övergångsregler i syfte att värna om de svenska välfärdssystemen. LO vill helst slippa övergångsregler och kräver att alla ska ha samma rättigheter på arbetsmarknaden. Sif har tidigare avvisat övergångsregler liksom TCO.
- Vi har förordat en översyn av system och regelverk på ett antal områden. Problemet är att det inte gjorts, säger TCO:s ordförande Sture Nordh som också hoppats på att TCO skulle ha varit delaktigt i det.
TCO krävde i samband med EU:s utvidgning en analys av socialbidragen och att kontrollen av oseriösa arbetsgivare stärks i syfte att motverka svartjobb och press på avtalen. Nu väntar en diskussion på TCO:s nästa styrelsemöte.
- Det är jättetråkigt att vi hamnat i den här situationen när Sverige drivit på utvidgningen. Om det blir övergångsregler så måste det bli under en så kort period som möjligt, säger Sture Nordh.
En strategisk diskussion kommer att föras i Sifs förbundsstyrelse i mars.
- Allmänt kan man tycka att blir man medlem i en överstatlig organisation som EU måste man i vissa stycken ändra lagstiftningen och i andra bita i det sura äpplet, säger Sifs förbundssekreterare Margareta Zandén.
Att arbetsgivare utnyttjar arbetskraft från öst tror hon redan förekommer, samtidigt ifrågasätter hon om Sverige är förstahandsvalet för merparten av de nya EU-medborgarna. Hon liksom Sture Nordh reagerar starkt på begreppet "social turism".
- När det ordet används känns det som vi betraktar människor från andra länder utifrån att de kommer hit för att utnyttja systemet. Det är en stämpling av hela länders folk, säger Sture Nordh.
SACO säger nej till övergångsregler. I stället ska Sverige från dag ett välkomna människor från hela EU som söker sig till hit för att arbeta.

CHRISTINA SWAHN

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.