Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Facken kräver Gunnebo på 600 000 i skadestånd

Sif och IF Metall stämmer Gunnebo Protection i Ödeborg för förhandlingsvägran inför Arbetsdomstolen, AD.
Publicerad
Stämningsansökan lämnas till AD i dag, torsdag.
- Vi vet inte om arbetsgivaren handlat i okunskap eller vad det här beror på, säger Sifs jurist Martin Wästfelt.
- Men vi tycker det här är en viktig fråga då mbl är den mest centrala lagstiftningen för arbetstagarna vid en nedläggning. Då får arbetsgivaren finna sig i att förhandlingar krävs och att det kan dra ut på tiden men att man måste följa spelets regler.
Gunnebos ledning meddelade förra hösten att den planerade lägga ned produktionen av stängsel i Ödeborg, norr om Uddevalla, på grund av dålig lönsamhet.
Något som Sifklubbens ordförande Bo-Anders Hansson ifrågasatt då han, i egenskap av facklig representant i AB Gunnebos styrelse, fått veta att produktionen i Ödeborg är den mest lönsamma i hela koncernen.
Vid förhandlingarna upplevde de fackliga företrädarna att ledningen redan beslutat om nedläggningen och att arbetsgivaren sedan också vägrade slutföra förhandlingarna på lokal nivå.
Den centrala förhandlingen avslutades i oenighet sedan arbetsgivaren vägrat betala skadestånd för brott mot förhandlingsskyldigheten.
Av det totala skadeståndet på 600 000 kronor som facken nu begär kräver Sif 200 000 och IF Metall 400 000 kronor.
- Vi har lagt oss på den här relativt höga nivån för att visa på det allvarliga i brottet och för att det ska vara realistiskt att få utdömt, säger Martin Wästfelt.
När Gunnebos ledning i våras beslutade lägga ned all produktion i Ödeborg den 3 november
varslades samtliga 41 anställda. Efter förhandling beslöts att 12 blir kvar, som ska jobba med logistik och lagerhantering.
- Stolptillverkningen har redan flyttats till Frankrike. Men vad som ska hända med nättillverkningen har vi ännu inte fått besked om, säger Bo-Anders Hansson, Sifklubbens ordförande.

ANITA TÄPP




Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.