Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Expert försvarar AD inför EU-granskningen

EU granskar AD för jäv. Men juridikprofessorn Ronnie Eklund tror att AD kommer att gå helskinnad ur granskningen.
Publicerad
Textilföretaget Kurt Kellerman AB har begärt att frågan om Arbetsdomstolens eventuella jäv ska prövas av Europadomstolen. Företaget tvingades vika sig i en kollektivavtalstvist efter en AD-dom för några år sedan.
AD:s kritiker har tagit en dom i Europadomstolen från 1989 som intäkt för att något måste göras. Den gången var det en hyresgäst som fick rätt när han hävdade att han inte fått en opartisk prövning i Bostadsdomstolen eftersom ledamöterna företrädde ett gemensamt intresse i strid med hans. Europadomstolens dom ledde senare till att Bostadsdomstolen lades ned.
Men Ronnie Eklund, professor i civilrätt, särskilt arbetsrätt, vid Stockholms universitet, tror att risken för att samma sak skulle drabba AD är liten. AD är sammansatt av tre oberoende ledamöter, varav två med lång domarerfarenhet, och fyra ledamöter som utsetts efter förslag från parterna. I teorin skulle de fyra lekmannaledamöterna kunna köra över domarna. I praktiken inträffar detta aldrig, säger Ronnie Eklund.
- Det finns inga exempel på sådant, jo en gång på 1940-talet var det lekmannadomarna som bestämde utgången i ett mål mot ämbetsmannadomarnas vilja. Men domstolen ändrade sig sedan. För att jäv ska förekomma krävs i princip att tre ämbetsmannaledamöter ska vara korrumperade.
Liknande mål som Kellermanmålet har tidigare prövats av Europakommisssionen, i samtliga fall utan framgång, enligt Ronnie Eklund.
- Men helt säker på hur det går i Europadomstolen går det inte att vara. Förlorar Sverige får man fundera på vad man ska göra med AD.
Diskussionerna om AD:s sammansättning och existens är inte ny. Bland annat har JämO Claes Borgström krävt att diskrimineringsmål ska prövas av allmän domstol i stället för av AD. Sådana mål bör inte avgöras i en domstol där arbetsmarknadens parter är i majoritet, anser Borgström, enligt vilken parterna har ett gemensamt intresse av att ingen skugga faller över kollektivavtalen när det gäller lönediskriminering.

NIKLAS HALLSTEDT

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.