Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Europabolag ökar kraven på facket

En ny lag ska reglera de anställdas inflytande när Europabolagen blir verklighet nästa höst. Ambitionen är att inflytandet inte ska försämras. Samtidigt ställs ökade krav på samordning mellan facken i Europa.
Publicerad
I dag finns olika lagstiftning för aktiebolagen i de europeiska länderna. De nya Europabolagen kommer dock inte att ha någon nationell hemvist, regelverket blir gemensamt för alla EU-länder. Ett svenskt AB kan alltså bli ett europeiskt SE-bolag, societas europaea.
Men en förutsättning för att ett Europabolag ska kunna registreras är att de anställdas inflytande är reglerat, vilket sker via ett särskilt förhandlingsorgan. Tanken är att det tillsammans med bolagsledningen ska förhandla fram ett avtal för hur inflytandet ska ske. Lyckas man inte gäller EU-direktivets bestämmelser.
- De ger rätt till information och samråd innan beslut fattas. Anställda har rätt att lägga fram förslag till arbetsgivaren. Om beslut inte fattas leder det till nytt samråd, i praktiken liknar det förhandling. Det är en skärpning mot reglerna för de europeiska företagsråden, säger Tore Sellgren, Sifs expert på koncernfackligt arbete i Europa.
I Sverige är de anställdas inflytande reglerat genom medbestämmandelagen och lagen om facklig förtroendeman. Även lagen om styrelserepresentation och lagen om europeiska företagsråd ger möjlighet till insyn och påverkan. I ett betänkande föreslår regeringens utredare, Sifs chefsjurist Eva-Helena Kling, en ny lag om arbetstagarinflytandet i Europabolag för att reglera och fördela inflytandet. Konsekvensen kan bli att den ledamot som utses av arbetstagarrådet inte kommer från det land där Europabolaget har sitt huvudkontor.
- Det gäller att sträva efter en stark facklig samordning på Europanivå i skeendet då avtal skrivs och styrelserepresentanter utses. Det ställer också nya krav på facklig utbildning, säger Tore Sellgren.
Europabolagen kan innebära ett genombrott för facklig närvaro i bolagsstyrelserna även i länder som Storbritannien, Irland, Spanien och Portugal där den i dag saknas.

CHRISTINA SWAHN

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Trafiklärare startade egen skola – avskedades

Trafikläraren gjorde som sina två kollegor och startade upp en trafikskola parallellt med sitt jobb. Men medan kollegorna fick vara kvar blev mannen avskedad.
Lina Björk Publicerad 12 november 2024, kl 13:14
hand pekar mot en maskin som mäter eco-driving
Trafikläraren startade upp en egen skola, men hade inga kunder. Han borde därför inte avskedats på grund av illojalitet, menar Unionen. Foto: TT/Henrik Montgomery

Under medarbetarsamtal med sin chef berättade mannen att han var intresserad av att starta egen verksamhet. Kollegor till honom hade gjort samma sak, gått ned i tid och arbetade nu som konsulter på trafikskolan. Strax efter mötet blev han avskedad med motiveringen att han agerat illojalt.

Trafikskolan han registrerat var vilande, han bedrev ingen verksamhet och hans arbetsgivare förlorade varken några kunder eller affärer på grund av honom. Han hade dessutom informerat sin chef om planerna. 

– Att enbart starta upp ett eget bolag utan att aktivt bedriva verksamheten är inte tillräckligt för att anse det vara illojalt mot arbetsgivaren. I begreppet ligger att det måste finnas en viss skada för arbetsgivaren och så är det inte i det här fallet, säger Filip Vujcic, förbundsjurist på Unionen och företräder medlemmen i Arbetsdomstolen. 

Förutom att arbetsgivaren inte lidit skada av trafiklärarens sidobolag, var uppsåtet inte att vilseleda sin arbetsgivare. Tvärtom var han transparent, enligt stämningsansökan.  

– Vår medlem har varit helt ärlig med sin arbetsgivare. De har fört en dialog om saken, vilket inte var konstigt med tanke på att flera kollegor har haft exakt samma upplägg. Att han blev avskedad kom som en överraskning.

Unionen stämmer nu arbetsgivaren på sammanlagt 150 000 kronor plus utebliven lön. 

* Kollega har bett trafikskolan i södra Sverige om en kommentar om tvisten. De svarar via mejl att de inte kommenterar pågående ärenden.