Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Charkföretag stäms för att ha provocerat fram uppsägning

Chefens trakasserier ledde till att en säljare tvingades att säga upp sig.Nu stämmer Sif charkföretaget G Möller i Arbetsdomstolen och kräver drygt 450 000 kronor i skadestånd.
Publicerad
-Under lång tid har chefen agerat för att successivt bryta ned medlemmen som försökte att leva upp till ökade krav. Till slut var han slutkörd och sade upp sig själv, säger Sifs förbundsjurist Helena Hedlund.
Varje dag ringde chefen vid flera tillfällen för att kontrollera säljaren, som hade 20 års erfarenhet i yrket. Ofta framfördes kritik, klädseln ifrågasattes. När säljaren tillfälligtvis fick ta över ytterligare ett distrikt utlovades extra ersättning med 5 000 kronor per månad. Senare permanentades lösningen, vilket innebar att säljaren skulle täcka landet från kust till kust söder om Uddevalla. Snart uppstod oenighet om när arbetsdagen skulle börja.
Utifrån anställningsavtalet hävdade säljaren att arbetstiden räknades från placeringsorten.
Men arbetsgivaren hävdade att arbetsdagen skulle starta i butik. Vid ett möte tog chefen återigen upp arbetstiden och framförde en lista med krav och förhållningsregler. När det visade sig att säljaren inte hunnit med att besöka en kund drog chefen in den extra ersättningen.
Situationen blev allt mer pressad. När säljaren fick se en mejlutskrift där det framgår att chefen agerat maximalt för att pressa säljaren orkade han inte längre. Han sjukskrev sig, efter en tid sa han upp sig.
- Medlemmen provocerades att säga upp sig själv, säger Helena Hedlund.
Sif hävdar att arbetsgivaren utsatt medlemmen för en kränkande särbehandling och att agerandet strider mot god sed på arbetsmarknaden.

CHRISTINA SWAHN



Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.