Varje dag ringde chefen vid flera tillfällen för att kontrollera säljaren, som hade 20 års erfarenhet i yrket. Ofta framfördes kritik, klädseln ifrågasattes. När säljaren tillfälligtvis fick ta över ytterligare ett distrikt utlovades extra ersättning med 5 000 kronor per månad. Senare permanentades lösningen, vilket innebar att säljaren skulle täcka landet från kust till kust söder om Uddevalla. Snart uppstod oenighet om när arbetsdagen skulle börja.
Utifrån anställningsavtalet hävdade säljaren att arbetstiden räknades från placeringsorten.
Men arbetsgivaren hävdade att arbetsdagen skulle starta i butik. Vid ett möte tog chefen återigen upp arbetstiden och framförde en lista med krav och förhållningsregler. När det visade sig att säljaren inte hunnit med att besöka en kund drog chefen in den extra ersättningen.
Situationen blev allt mer pressad. När säljaren fick se en mejlutskrift där det framgår att chefen agerat maximalt för att pressa säljaren orkade han inte längre. Han sjukskrev sig, efter en tid sa han upp sig.
- Medlemmen provocerades att säga upp sig själv, säger Helena Hedlund.
Sif hävdar att arbetsgivaren utsatt medlemmen för en kränkande särbehandling och att agerandet strider mot god sed på arbetsmarknaden.
CHRISTINA SWAHN