Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Banarbetare uppsagd efter misskötsamhet

Ett företag som utför underhållsarbete i tunnelbanan ansåg att en anställd misskötte sitt jobb och sade upp honom. Själv nekar banarbetaren till anklagelserna och nu har Unionen stämt arbetsgivaren.
Kamilla Kvarntorp Publicerad
Tomas Oneborg / SvD / TT
Unionenmedlemmen arbetade med underhåll av Stockholms tunnelbana. Tomas Oneborg / SvD / TT

Banarbetaren började arbeta i företaget i slutet av 2014, där hans främsta arbetsuppgift var att utföra reparations- och underhållsarbete i Stockholms tunnelbana. Under 2018 uppgav företaget att mannen gjort sig skyldigt till misskötsel på olika sätt. Och den 16 oktober sades han plötsligt upp av personliga skäl - ett besked som kom oväntat för mannen.

– Tycker arbetsgivaren att en arbetstagare missköter sig ska det inte komma som en överraskning för arbetstagaren att han eller hon kan bli av med jobbet på grund av misskötsamheten, säger Unionens biträdande chefsjurist Malin Wulkan.

Mannen anser inte själv att han har misskött sig utan att han har försökt att anpassa sig efter bolagets instruktioner. Unionen anser också att det saknas saklig grund för uppsägningen och stämmer nu företaget.

– Vår bild är att medlemmen har gjort så gott han har kunnat för att göra rätt. Det har inte heller varit helt tydligt för honom vilka synpunkter arbetsgivaren hade på hans arbete. Mannen har inte fått tillräcklig möjlighet att visa på bättring, säger Malin Wulkan.

Förbundet kräver skadestånd på 75 000 kronor för brott mot las, lagen om anställningsskydd.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.