Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Anställda ovetande om Scanias framtid

Scanias eventuella fusion med MAN är en ägarfråga. Varken Scanias ledning eller anställda har något vidare inflytande över sin framtid i företaget.
Publicerad
Dagens Nyheter citerar i dag den tyska tidningen Süddeutsche Zeitung, som skriver att huvudägarna i Scania och MAN: Volkswagen och Investor, diskuterar var huvudkontoret för en sammanslagen koncern ska ligga. Liechtenstein och Holland är länder som nämns. Där är skattereglerna mer generösa och arbetstagarinflytandet mindre. Dessutom är det neutral mark, Scanias och MAN:s nationella kopplingar skulle få mindre betydelse.
- Jag har bara läst om det. Det viktiga för oss är att man garanterar de anställda inflytande. Det måste vi bevaka, säger Håkan Thurfjell, Sifklubbens ordförande på Scania i Södertälje.
Han anser också att det är av största vikt att Scania även i fortsättningen kan påverka sin egen utveckling.
- Vad som är sant och inte sant vet vi ju inte. Det här är en process som står utanför vår kontroll. Det är en ägarfråga, säger Håkan Thurfjell.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Trafiklärare startade egen skola – avskedades

Trafikläraren gjorde som sina två kollegor och startade upp en trafikskola parallellt med sitt jobb. Men medan kollegorna fick vara kvar blev mannen avskedad.
Lina Björk Publicerad 12 november 2024, kl 13:14
hand pekar mot en maskin som mäter eco-driving
Trafikläraren startade upp en egen skola, men hade inga kunder. Han borde därför inte avskedats på grund av illojalitet, menar Unionen. Foto: TT/Henrik Montgomery

Under medarbetarsamtal med sin chef berättade mannen att han var intresserad av att starta egen verksamhet. Kollegor till honom hade gjort samma sak, gått ned i tid och arbetade nu som konsulter på trafikskolan. Strax efter mötet blev han avskedad med motiveringen att han agerat illojalt.

Trafikskolan han registrerat var vilande, han bedrev ingen verksamhet och hans arbetsgivare förlorade varken några kunder eller affärer på grund av honom. Han hade dessutom informerat sin chef om planerna. 

– Att enbart starta upp ett eget bolag utan att aktivt bedriva verksamheten är inte tillräckligt för att anse det vara illojalt mot arbetsgivaren. I begreppet ligger att det måste finnas en viss skada för arbetsgivaren och så är det inte i det här fallet, säger Filip Vujcic, förbundsjurist på Unionen och företräder medlemmen i Arbetsdomstolen. 

Förutom att arbetsgivaren inte lidit skada av trafiklärarens sidobolag, var uppsåtet inte att vilseleda sin arbetsgivare. Tvärtom var han transparent, enligt stämningsansökan.  

– Vår medlem har varit helt ärlig med sin arbetsgivare. De har fört en dialog om saken, vilket inte var konstigt med tanke på att flera kollegor har haft exakt samma upplägg. Att han blev avskedad kom som en överraskning.

Unionen stämmer nu arbetsgivaren på sammanlagt 150 000 kronor plus utebliven lön. 

* Kollega har bett trafikskolan i södra Sverige om en kommentar om tvisten. De svarar via mejl att de inte kommenterar pågående ärenden.