Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

"ABB:s bud inte seriösa"

Facken på ABB har stämt bolaget på en miljard kronor i skadestånd. Nu har förhandlingarna slutat i oenighet och facken är kritiska till bolagets bud.
Ola Rennstam Publicerad
Urs Flueeler/AP Photo/Keystone//TT
Urs Flueeler/AP Photo/Keystone//TT

Bara ett par dagar innan ABB offentliggjorde försäljningen av kraftdivisionen Power Grids till japanska Hitachi hade man ett bolagsstyrelsemöte. Representanter från facken var på plats.

– Vi ställde frågor på mötet men fick inga vettiga svar. De övriga ledamöterna i styrelsen visste om det och de hade sina chanser att informera oss, säger Dennis Bäckman, ordförande för Pappers avdelning på ABB i Figeholm.

Affären uppskattas vara värd cirka 100 miljarder kronor och omfattar 4 150 ABB-anställda i Sverige. Trots det hölls alltså inga förhandlingar med Unionen och de andra fyra fackförbunden: Sveriges Ingenjörer, Ledarna, IF Metall och Pappers.

– Man säljer 65 procent av bolaget utan att vi som sitter i bolagsstyrelsen får information. Jag har suttit i ABB:s olika styrelser i 20 år och har aldrig varit med om något liknande. Mbl-brott sker tyvärr var och varannan dag men att bryta mot aktiebolagslagen och lagen om styrelserepresentation är jätteallvarligt, säger Dennis Bäckman.

Kollega har tidigare berättat att de lokala facken kräver skadestånd av ABB på 1 procent av försäljningssumman, det vill säga en miljard kronor, för att man underlät att informera bolagsstyrelse och fack om försäljningen. Tvisteförhandlingen mellan parterna hölls i förra veckan, och avslutades i oenighet.

Läs mer: Unionen kräver skadestånd från ABB

– Buden som ABB kom med var inte seriösa, de var alldeles för låga. Vi vet att man inte kan få en miljard i skadestånd enligt svensk lagstiftning men några miljoner i alla fall, mellan 300 000 - 500 000 kronor till varje organisation är realistiskt, säger Dennis Bäckman.

Enligt Pappers ordförande är den svenska ABB-ledningen bakbunden från den högsta ledningen i Zürich, som inte förstår svensk arbetsrättslagstiftning fullt ut.

Den lokala tvisteförhandlingen har strandat och ärendet är skickat till central förhandling. När förhandlingarna mellan de fem fackförbunden och ABB, i det här fallet de två arbetsgivarförbunden Teknikföretagen och Industriarbetsgivarna, blir av är inte bestämt.

Kollega har sökt representanter från Unionens klubb på ABB utan resultat.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.