Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Så undviker du att smitta kollegorna

Sitt inte och snora och snörvla på jobbet! Du smittar andra. Sex av tio går tillbaka till arbetet alldeles för tidigt och fastän de inte är helt kuranta, visar en ny undersökning.
Johanna Rovira Publicerad 29 januari 2020, kl 17:29
 Aleksandr/Colurbox
Tänk på dina kollegor, håll dig hemma så länge du är sjuk. Aleksandr/Colurbox

Även om vi håller tummarna för att coronaviruset aldrig kommer hit, finns det andra sjukdomar som redan nu härjar på våra arbetsplatser. Kontorslandskapen är en grogrund för allehanda otäcka virus, i synnerhet på så kallade aktivitetsbaserade kontor där man inte vet vilka partiklar kollegorna lämnat efter sig på tangentbord och musmattor.

För att inte tala om kollektivtrafiken som är en veritabel utopi för förkylningsvirus och andra smittor.  

Läs mer: Varning för vidriga virus 

Enligt en Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av ett apotek, så trotsar 60 procent av alla snörvlande och virusinfekterade rådet att stanna hemma tills de är helt friska. Detta trots att mer än hälften av de som svarade i undersökningen erkänner att de stört sig på sina kollegor som kommit sjuka till jobbet, enligt tidningen Arbetsliv.

Så länge man behöver äta huvudvärkstabletter för att stå upprätt och snorta näsdroppar för att kunna andas, bör man hålla sig borta från arbetsplatsen. Har du kollegor med nedsatt immunförsvar är det extra viktigt att visa hänsyn och stanna hemma tills du är helt symptomfri.

Men det kan också vara bra att känna till att alla som nyser och hostar inte nödvändigtvis smittar. Den milda vintern har exempelvis medfört att pollenallergiker har fått det tufft redan, så ge ingen onda ögat bara för att de nyser.

Så länge de nyser i armvecket vill säga.

Läs mer: Så orkar du jobba under pollensäsongen

Undvik att smitta andra:

  • Stanna hemma tills du är frisk.
  • Jobba hemifrån om du har möjlighet.
  • Nys och hosta i armvecket.
  • Tvätta händerna länge med tvål – lika länge som det tar att sjunga Blinka lilla stjärna.
  • Sprita händerna.
  • Pilla inte i ögonen och självfallet inte i mun och näsa.
Arbetsmiljö

Därför blir du utmattad av digitala möten

Ett videomöte är mer ansträngande än ett fysiskt möte. Det beror bland annat på känslan av att hela tiden vara betraktad. Nu kräver Arbetsmiljöverket att arbetsgivare blir bättre på att jobba med den digitala arbetsmiljön.
David Österberg Publicerad 30 november 2023, kl 06:03
Till vänster en person som har videomöte, till höger en trött kvinna som gnuggar ögonen.
Ett videomöte är mer ansträngande än ett fysiskt möte. Nu kräver Arbetsmiljöverket att arbetsgivare blir bättre på att jobba med den digitala arbetsmiljön. Foto: Colourbox.

Möjligheten att jobba på distans underlättar både arbetsliv och privatliv. Men att ständigt jobba digitalt har också nackdelar. Ett tydligt exempel är den negativa effekten av videomöten. Forskning från bland annat Stanford University visar att vi blir betydligt tröttare av att ha möten via skärm jämfört med fysiska möten.

Varför blir man trött av videomöten

Tröttheten har flera förklaringar. En är att videomöten påminner om känslan av att befinna sig på en scen. I ett digitalt möte tittar deltagarna på varandra hela tiden, vilket inte är fallet i ett fysiskt möte.

En annan är att det är jobbigt att titta på sig själv hela tiden.

– Spegelbilden gör dig mer benägen att börja jämföra dig själv med andra och tänka på vem du borde vara eller hur du borde se ut, vilket kan bidra till nedstämdhet, depression eller ångest, har Géraldine Fauville, universitetslektor i pedagogik vid Göteborgs universitet, tidigare sagt till Kollega.

Ändra bakgrundsbild i Teams

Ytterligare en förklaring är att ett digitalt möte oftare är visuellt rörigare än ett fysiskt möte. Antingen ser man en del av rummet hos de andra deltagarna eller en av de bakgrundsbilder som exempelvis Teams erbjuder. 

Ett digitalt möte kan också ge en känsla av instängdhet. I telefonsamtal eller under fysiska möten kan du röra på dig, men under videosamtal förväntas du ofta vara i bild och sitter mer still. 

Många brister i den digitala arbetsmiljön

Nyligen genomförde Arbetsmiljöverket 1 500 inspektioner för att ta reda på hur bra arbetsgivare är på att arbeta med den digitala arbetsmiljön. Inspektionerna visade att vart fjärde företag hade brister i det förebyggande arbetsmiljöarbetet.

– Digitala arbetssätt innebär ofta mycket osynligt arbete och ett enormt informationsflöde. Vi har visserligen arbetat digitalt ganska länge nu, men först nu ser vi konsekvenserna. Forskning har bland annat visat att våra hjärnor påverkas av att ständigt arbeta digitalt och behöver återhämtning. Många har dagar som fylls av digitala möten. De kan innebära en otrolig belastning på den kognitiva funktionen, säger Malin Cato, projektledare på Arbetsmiljöverket.

Bra att stänga av kameran

Ansvaret för arbetsmiljön – även den digitala – ligger hos arbetsgivaren. Arbetsmiljöverket kräver nu att de företag som har brister i den digitala arbetsmiljön åtgärdar dem.

För den som tycker att digitala videomöten är ansträngande finns en del knep att ta till. Ett är att stänga av kameran – eller åtminstone stänga av ”self-view”, så att du inte ser dig själv. Det kan också vara bra att påminna deltagarna om att ha en så neutral bakgrund som möjligt.

5 anledningar till att videomöten steker din hjärna

  • Det är ansträngande att hela tiden se sig själv.
  • Det är svårare att tolka andras kroppsspråk och ansiktsuttryck.
  • Det är påfrestande att hela tiden vara betraktad av andra.
  • Det är tröttande att titta på många olika bakgrundsbilder.
  • Det är jobbigt att känna sig instängd.