Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Så handskas du med en jobbig kollega

En trevlig arbetskamrat kan vara guld värd. Men så finns de där på jobbet som gör livet surt för dig. Den norska webbtidningen dinepenger.no har pratat med experter om hur man bäst handskas med besvärliga kollegor.
Petra Rendik Publicerad
Colourbox
Hur gör du för att hålla huvudet kallt när kollegan retar gallfeber på dig? Colourbox

Vad kännetecknar en besvärlig kollega? Det kan lika gärna vara en person som du helt enkelt bara ogillar som en riktig översittare, skriver dinepenger.no.

Enligt Kjell B. Hjertö, docent i företagsledning och organisation vid högskolan i Hedmark, bör du först fundera ut varför du finner kollegan så irriterande. När du ändå håller på med det ska du också snudda vid tanken på att kollegan kanske inte är så värst förtjust i dig heller och i så fall varför.

Anledningen till att det ofta uppstår konflikter är att vi människor har olika attityder och värderingar. Vi är helt enkelt olika. Men för att lösa konflikter är det bättre att prata om besvärliga förhållanden än besvärliga människor. Att sätta en etikett på någon kan bli problematiskt menar Kjell B Hjertö.

- Vi kan alla bli en jävel och bete oss som sadister mot vissa men samtidigt vara snälla mot andra, säger Kjell B Hjertö till dinepenger.no

Hur gör du då för att hålla huvudet kallt när kollegan retar gallfeber på dig? Om denne skulle kränka dig, så är en naturlig reaktion att ge tillbaka med samma mynt. Men nej, ta ett djupt andetag, räkna lugnt till tio innan du säger något.

Tror du att du kan finna en lösning på konflikter med din besvärliga kollega, ta första steget till ett samtal, helst ensamma om det är möjligt. Lägg inte skulden på kollegan utan börja med ”vi har ett problem”, tipsar Kjell B Hjertö.

Har du försökt allt men inget fungerar?

Enligt Hjertö så kanske det enda som återstår att försöka hålla dig undan kollegan som plågar dig.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

”Kontoret blir mer som ett showroom”

Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, ser kontoret som en allt mindre viktig del av arbetslivet.
Publicerad 5 maj 2025, kl 11:00
Tillbaka till kontoret. Jimmy Rosén, vd, Angry Creative.
Seniora medarbetare kan jobba på distans, men yngre behöver kontor för att fungera optimalt, menar Jimmy Rosén på Angry Creative. Foto: Privat/Colourbox.

Kontoret har sin plats i det moderna arbetslivet, men det är mer en parentes än något ristat i sten. Det menar Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, som utvecklar e-handelslösningar för industribolag. Han jämför utvecklingen för kontor med vad som sker inom handel och köpcenter.

– Butikerna fungerar alltmer som showroom medan handeln flyttar online. Köpcenter har färre stora butiker och fler restauranger och krogar. Internet är den stora möjliggöraren där vi får större utbud, och vi möts fysiskt bara för det som inte kan upplevas via en skärm.

Behov av fysiskt kontor minimalt

På Angry Creative arbetar seniora konsulter med lång erfarenhet, vilket gör att behovet av ett fysiskt kontor är minimalt – åtminstone för dem.

– Våra anställda är extremt autonoma och skapar stort värde varje minut de arbetar. De rekryteras sällan lokalt, så vi satsar i stället på en digital kultur med humor och empati.

Men för juniora medarbetare ser det annorlunda ut. Att jobba hemifrån fungerar i teorin, men i praktiken blir det en mardröm, menar Jimmy Rosén.

– Juniorer fastnar lätt på enkla problem och behöver någon nära som kan hjälpa dem vidare. Ska de jobba på distans krävs schemalagda avstämningar varannan timme, då försvinner all produktivitet. Vi har mätdata som visar att de arbetar upp till åtta gånger långsammare om de inte får löpande coachning. På ett kontor är det enklare – och trevligare – att fånga upp om de är på väg åt fel håll.

Kontor viktigt för att samla team

På Angry Creative har man därför valt att standardisera och automatisera mer, vilket har minskat behovet av juniora medarbetare. Men inom digital marknadsföring, där AI driver utvecklingen framåt, fyller kontoret en viktig roll för att samla teamet.

– Där är allt nytt och förändras hela tiden. Det finns ingen som har tio års erfarenhet, så där är juniorernas energi avgörande. De seniora hänger ofta inte med i den snabba utvecklingen, men de kan stötta med struktur och strategiskt tänkande. I den miljön är kontoret lysande, säger Jimmy Rosén.

Enligt honom har kontoret blivit ett showroom – en plats för specifika behov snarare än en självklar mittpunkt i verksamheten.

– Det används främst för de yngre medarbetarna och representation, gärna med närhet till restauranger och after work. I dag går en mindre del av omsättningen till kontor och mer till att skapa digitala arbetsmiljöer med AI, automation och smarta system, säger han.