Prenumerera på Kollegas nyhetsbrev
Är du medlem i Unionen? Vill du få alla våra nyheter, tips och granskningar direkt i din inkorg?
Enkelt! Anmäl dig via länken
Är du medlem i Unionen? Vill du få alla våra nyheter, tips och granskningar direkt i din inkorg?
Enkelt! Anmäl dig via länken
Morgonen fredagen den 15 maj vaknar marknadschefen Ken Nygren av ett sms. Det kommer från hans chef och är kortfattat: ”Ring mig!”.
– Jag förstod direkt att något allvarligt hade hänt eftersom vi skulle ses på kontoret klockan nio och brukar avhandla alla viktiga frågor där och då. Han har aldrig kontaktat mig på det viset tidigare, berättar han.
Ken Nygrens magkänsla visade sig stämma – det hade hänt något allvarligt. Under natten hade entreprenören och tv-kändisen Paolo Roberto gripits av polis då han köpt sex, en gärning han senare valde att erkänna. Nyhetsbomben var ett faktum – mitt i coronapandemin. För Ken Nygren och de andra anställda på Evanoff group, som äger och driver varumärket Paolos, stod mycket på spel. Nu gällde det att agera.
Ken Nygren, marknadschef på Evanoff group. Bild: Evanoff group.
– Vi samlades här på kontoret för att först och främst få koll på vad som faktiskt hade hänt. Alla i ledningsgruppen var överens om att samarbetet med Paolo Roberto var avslutat. Det kändes fullständigt självklart, det han gjort strider mot allt som vi står för. Alla insåg också att varumärket inte skulle gå att rädda, säger Ken Nygren.
Nu, en dryg månad senare, försöker de anställda sätta ord på sina känslor och upplevelser. Många beskriver beskedet om Paolos sexköp som en total chock.
– Jag trodde inte att det var sant när jag fick höra vad som hänt. Det var så overkligt, det känns fortfarande overkligt. När chocken lagt sig lite övergick känslan mer till besvikelse, ilska och sorg, berättar Anna.
Hennes kollega Stefan instämmer:
– Jag kände en enorm besvikelse. Allt som vi kämpat hårt för att bygga upp under de senaste två åren hade raserats över en natt.
På Evanoffs huvudkontor, beläget högst upp i en kontorsbyggnad intill Friends arena, gick arbetet på högtryck under de följande dagarna: kunder ville ha besked och leverantörer i Italien behövde informeras. Därutöver kom mängder med frågor från konsumenter och media.
– Vi jobbade dag som natt, men valde att inte ta in professionell hjälp utifrån för krishanteringen. Vi är en liten tajt grupp medarbetare och kände instinktivt hur vi skulle agera och vad som kändes rätt, säger Ken Nygren.
Paolo Roberto på Evanoffs huvudkontor i Solna den 20 januari i år. Källa: Paolo Roberto/Instagram
Enligt Ken Nygren har Paolo Roberto haft relativt lite med varumärket Paolo att göra. Sedan Evanoff group kom in i bilden 2017 har matprofilen godkänt alla produkter men i övrigt inte haft något direkt inflytande över verksamheten. När sexskandalen inträffade ägde han fem procent av varumärket.
– Många har trott att det är Paolo Roberto som ägt hela företaget. Han har själv bidragit till bilden av sig själv som en stor företagare som har hundratals anställda. Det är ett luftslott som har kraschat, konstaterar Ken Nygren.
Direkt efter att nyheten briserat riktades allmänhetens ilska inte bara mot Paolo Roberto som person utan även mot varumärket som bär hans namn. Hånen haglade i sociala medier, proffstyckare rasade och handlare över hela landet stod plötsligt med jättelager av produkter som ingen ville befatta sig med. Butikshyllorna rensades, varor tippades i containrar.
– I början riktades ilskan mot oss, många ville bestraffa honom genom att inte köpa våra produkter. Men när vi lyckades få ut information i media om hur ägandet låg till vändes opinionen och vi fick i stället stöd från konsumenterna. Vi har blivit överösta med förslag på vad man kan göra med produkterna och från folk som vill hjälpa till, hävdar marknadschefen.
Sedan Evanoff group kom in som ägare i Paolos har sortimentet breddats och omsättningen ökat stadigt. Företaget har däremot aldrig gått med vinst. Enligt Ken Nygren har varken Paolo Roberto, eller någon annan för den delen, tjänat en krona på bolaget.
– Det är helt enligt vår affärsplan eftersom vi gjort stora investeringar. 2020 var första året som vi skulle gå med vinst och första kvartalet såg väldigt bra ut. Sen händer detta. Jag känner inte till något annat varumärke som raderats ut över en natt, säger han och skakar på huvudet.
Paolo Roberto har haft en sällsynt förmåga att ständigt vara aktuell, som programledare i tv, med böcker om mat och träning, som debattör och genom sina sociala medier-kanaler. Ken Nygren medger att företagets expansion inte hade gått lika snabbt utan Paolo Roberto som frontfigur.
– Så är det. Vi har dragit nytta av att han har varit en profil inom italiensk mat och är en känd person som väcker känslor. Men jag tror det är produkterna som konsumenterna har uppskattat, om de inte håller bra kvalitet köper man dem inte igen.
Genom åren har Paolo Roberto uttryckt starka och ibland kontroversiella åsikter, han har exempelvis sagt sig vara militant motståndare till feminism och hamnat i blåsväder efter ett skämt om bröst på Instagram.
Paolo Roberto har varit en kontroversiell person, hade ni någon plan för om det skulle uppstå någon slags kris?
– Detta var absolut inget vi var beredda på. Däremot har vi hela tiden haft med i vår riskkalkyl att han skulle kunna uttrycka sig olämpligt i en debatt i tv och att vi skulle kunna få negativa reaktioner. Men vi hade givetvis aldrig lagt ner så många års hårt arbete och investerat så mycket pengar om vi hade haft minsta misstanke om att han skulle begå någon form av brott, oavsett kategori.
I stället för att slänga alla Paoloprodukter köpte företaget Matsmart.se upp hela Evanoffs lager med torrvaror och konserver. Från försäljningen skänker man 350 000 kronor till organisationen Child10 som jobbar mot trafficking. Många andra stora kunder, som Ica, Axfood och Coop, har genom lokala initiativ sett till att deras lager har tagits till vara och skänkt pengarna till välgörenhet.
Kommer produkterna dyka upp under ett namn framöver?
– De kommer tillbaka i någon form men vad de kommer att heta och vilka det blir är för tidigt att säga. Vi hade aldrig kunnat föreställa oss att engagemanget för dem var så starkt, säger Ken Nygren.
Kommer ni att bli mer restriktiva kring att samarbeta med kända ansikten i framtiden?
– Ja, absolut. Vi har blivit kontaktade av ett dussintal kända matprofiler som har velat ta över platsen, men att ersätta Paolo med en ny profil och sätta det namnet på produkterna är inte aktuellt.
Kontorslandskapets stora glaspartier bjuder på en magnifik utsikt över Nationalarenan och den vackra Råstasjön i Solna. Ljudnivån mellan arbetsplatserna är dämpad, många jobbar hemifrån på grund av corona. För Stefan och Anna och de andra på Evanoff group har arbetsmiljön påverkats efter skandalen. Nu när den första chocken lagt sig har det funnits tid att känna efter.
– I början var det tufft, det kändes som man fått en käftsmäll. Jag fick verkligen kämpa för att inte ta det som hänt alltför personligt. De första dagarna fanns en viss oro kring vad som skulle hända med mitt jobb. Samtidigt var det bara och bita ihop och göra det bästa av situationen, säger Stefan.
Anna beskriver det som att vardagen har blivit annorlunda än vad hon är van vid.
– Vi har hjälpts åt och stöttat varandra, vilket varit fint. Vi som jobbar här är flexibla, det är ju en del av att arbeta på ett entreprenörsdrivet företag. Jag tror att det varit till en stor fördel när det kommer till hur vi alla har hanterat den här situationen.
Bild: Joachim Stokstad/Kollega
På en stor metallhylla i företagets konferensrum står Paoloprodukterna kvar och minner om en annan tid. Olivoljor, pastasåser, konserver och pasta i alla former. Marknadschefen Ken Nygren begrundar dem och berättar att han fortfarande har lite svårt att ta in allt som hänt.
– De första dagarna skämdes många av oss litegrann men sen insåg vi att vi faktiskt inte är involverade i det här som hänt och då växte snarare en revanschlust fram. Jag är nog fortfarande lite i chock, det känns lite overkligt men det har ju hänt och det har fått enorma konsekvenser, säger han.
Kollega har sökt Paolo Roberto för en kommentar. Anna och Stefan heter egentligen något annat.
I augusti gick ett internt mejl ut till de anställda på Ericsson där ledningen informerade om nya riktlinjer. I stället för en kontorsnärvaro på 50 procent skulle de anställda vara på kontoret 60 procent, eller tre dagar i veckan.
Det togs inte emot med glädjesång, speciellt då företaget just krympt sina kontorslokaler med två byggnader i Kista. Enligt Per Östberg, Unionens klubbordförande på Ericsson, har kravet på ökad kontorsnärvaro orsakat en del bekymmer.
– Det finns tillräckligt med platser för att alla ska kunna ha en arbetsplats. Däremot finns det inte tillräckligt med enskilda rum där man kan ta möten eller telefonsamtal, säger han.
– Det orsakar en del stress bland dem som har globala kontakter och behöver leta rum så fort de kommer till jobbet.
En av dem som brukar ha bekymmer att hitta ett rum är utvecklaren Anna Sjöberg. De dagar hon åker in till kontoret i Kista bokar hon sin kontorsplats via en app. Telefonrum eller mötesrum går dock inte att boka.
– I appen ser det ut som att det ska vara fullt med folk på kontoret, men när man kommer dit så sitter alla i mötesrummen och det ekar tomt i det öppna landskapet.
– Jag måste alltid komma till jobbet i god tid för att hitta ett rum när jag har möten, det kan vara stressigt, säger hon.
Anna Sjöberg jobbar bland annat med internationella kontakter och sajter i andra delar av landet. Var hon sitter rent fysiskt spelar egentligen ingen roll.
– När jag väl är på arbetsplatsen så är mina kollegor ofta på andra möten, så jag ser egentligen ingen vits med att åka in oftare. Dessutom får jag mer gjort när jag är hemma. Däremot kan jag förstå om man vill skapa en ”Ericssonanda” för nyanställda på plats.
Enligt Ericssons pressavdelning, som svarar via mejl, så menar arbetsgivaren att även om det finns en ”kontoret först”-policy är det fortfarande upp till varje chef, team och anställd att bedöma hur och var de arbetar bäst.
– Ericssons hybrida riktlinje har alltid gett möjligheten att i dialog komma fram till hur och var man arbetar bäst och att alla förstår vikten av och fördelarna med att träffas, utifrån ett individuellt och teamperspektiv.
Samtidigt som fler ska komma in till kontoret har ni krympt er kontorsyta det senaste året. Hur går det ihop?
– Ericssons kontorsstrategi bygger på att skapa rätt lokaler som ger rätt förutsättningar för verksamheten att utföra arbetet. Ericsson har många kvadratmeter kontorsyta och arbetar ständigt med att utveckla våra kontor. Vi bedömer att vi har gott om kontorsyta för de som vill jobba på kontoret.
Kommer ni att kontrollera att anställda är 60 procent av sin arbetstid på kontoret?
– Policyn ska ses som en rekommendation snarare än ett strikt krav där vi vill att våra anställda förstår betydelsen av möten mellan människor. Ericsson litar på sina anställda.
Synen på hybridarbete har ändrats efter coronapandemin. Att kunna jobba flexibelt har blivit en förmån som arbetsgivare kan erbjuda. För att få anställda att vilja komma tillbaka till kontoret måste arbetsgivaren kunna erbjuda något mer än en sittplats och ett skrivbord, tror Unionens klubbordförande Per Östberg.
– Ericsson försökte spara pengar genom att ta bort kaffeautomater på några våningar. Så får man till exempel inte folk att komma tillbaka till kontoret. Men de fick backa där, det blev protester, säger han.
För utvecklaren Anna Sjöberg är gemenskapen med kollegor det som skulle få henne att komma till kontoret mer.
– Om arbetsgivaren anordnade aktiviteter som skapade gemenskap mellan kollegor så skulle det kännas meningsfullt att åka till kontoret.