Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

ID-kontroller skapar köer

Sedan gränskontrollerna infördes har det blivit längre köer över Öresundsbron, särskilt i rusningstid. Men trots det tycker Marie Koraeus Eldh, som jobbar på bron, att kontrollerna fungerar bra.
Linnea Andersson Publicerad 19 februari 2016, kl 15:26
Erland Vinberg / TT
Betalstation på svenska sidan av Öresundsbron. Erland Vinberg / TT

I vanliga fall är det en jämn genomströmning av bilar som passerar betalstationen där Marie Koraeus Eldh och hennes kollegor står. Men efter att gränskontrollerna kom till har det blivit längre köer på den svenska sidan, särskilt under rusningstid på kvällarna när de som jobbar i Danmark ska hem.

– Det räcker med att två lastbilar står stilla så stoppar de upp hela filen. Vi kan inte göra så mycket åt det mer än att be kunderna ta det lugnt och hjälpa dem att dela upp sig mellan de olika filerna, säger Marie Koraeus Eldh.

De flesta som pendlar har en så kallad bizz i bilen som gör att de kan passera betalstationen utan att stanna. Efter betalstationen står tullen och numera även passpolisen som stannar upp samtliga fordon.

Trots att det inte flyter på riktigt lika bra längre tycker Marie Koraeus Eldh att kunderna är förstående och att det fungerar förvånansvärt bra.

– Jag trodde att kunderna skulle bli lite sura men de ser lika glada ut som alltid. Jag tror att de flesta förstår varför det är som det är och så länge det rullar på är det ingen som klagar. Det hade nog varit värre om det hade stått helt stilla.

I vanliga fall sitter Marie Koraeus Eldh och hennes kollegor minst två och två i varje betalstation men nu har de dessutom sällskap av en polis på den svenska sidan.

– Jag tycker det är skönt och trevligt, det är ingen som bråkar när de ser en polis.

Hon vet inte om det har blivit mer biltrafik över Öresundsbron men kan tänka sig att det är fler som jobbar på samma arbetsplats som väljer att samåka och ta bilen i och med att gränskontrollerna krånglar till det betydligt mer för tågpendlarna. Men det gäller i så fall inga mängder. Vid tågstrejken sommaren 2014 märkte de av ett betydligt högre tryck i biltrafiken över bron.

De flesta som passerar sitter redan beredda med sina id-handlingar även om det i början var en del som glömde ta med sig passet till jobbet.

– Men det är många som inte blir insläppta för att de inte har giltig legitimation.

En annan effekt av gränskontrollerna är att tullen hittar en hel del annat som människor försökt smuggla in i Sverige. Tidigare gjordes bara stickkontroller men nu går man igenom varje fordon.

Arbetsmiljö

Ebba basar över Eurovision i Malmö

Tredje gången för Malmö, sjunde för Sverige och 68:e upplagan av Eurovision Song Contest. Ebba Adielsson, exekutiv producent, är laddad inför för världens största musiktävling.
Petra Rendik Publicerad 8 maj 2024, kl 06:06
Ebba Adielsson, producent för Eurovision Song Contest i Malmö.
Spänd men förväntansfull. Så beskriver Ebba Adielsson, producent för Eurovision Song Contest 2024 i Malmö, stämningsläget inför musiktävlingen. Foro: Peter Knutson.

Vad var första känslan när Loreen vann Eurovision och Sverige skulle arrangera tävlingen 2024?

– Skräckblandad förtjusning. En förtjusning över att Loreen blev historisk som enda svensk och första kvinna att vinna tävlingen två gånger. Och över att Sverige vann för sjunde gången. Känslan var ”jättekul”, men också ”hur ska vi få ihop det på ett år?” Jag har aldrig jobbat med Eurovision men hört att när man tar över stafettpinnen brukar Eurovisionchefen säga ”you are already too late”.

Är du nervös?

– Jag är spänd inför uppdraget. Det finns en enorm förväntan på Sverige eftersom det blev så bra när vi producerade 2013 och 2016. Men jag är inte ensam. Det här är kanske det största grupparbetet som någonsin görs och jag har det absolut bästa teamet omkring mig. Personer med stor kompetens, flera har gjort det här tidigare. Jag kunde inte ha fått bättre medarbetare.

Vad är roligast med uppdraget?

– På SVT Nöje har jag varit övergripande programchef för ett 40-tal titlar. Nu får jag vara mer operativ för en enda gigantisk grej. Det är roligt, men också ett stort ansvar. Det är speciellt att få producera världens äldsta musiktävling som har funnits sedan 1956. Då handlade det mycket om att ena ett sargat Europa efter kriget. Det högre syftet med programmet finns kvar än i dag.

Vad är svårast?

– Att det är så ont om tid. Vi ska bygga en hel organisation och ta in många människor som ska hitta sin roll. Och det måste ske i rätt ordning, annars kan det bli en dominoeffekt. Dessutom ska vi hålla produktionen inom en rimlig budget.

Eurovision lär kosta 125 miljoner kronor – samtidigt ska SVT spara 200 miljoner.

– Summan kan slås ut över flera år och programmet ska sändas i väldigt många länder och ses av över 170 miljoner tittare. Det är kostsamt, men vi försöker hitta smarta och hållbara ekonomiska lösningar.

Ditt eget bästa Eurovisionminne?

– England i våras. På min ena sida hade jag Melodifestivalens tävlingsproducent Karin Gunnarsson, på den andra en fotbollsspelare från Liverpool. Och så vinner Loreen!

EBBA ADIELSSON

GÖR: Exekutiv producent och ytterst ansvarig för Eurovision Song Contest i Malmö 2024.

ÅLDER: 52.

KARRIÄR: Programchef på SVT Nöje sedan 2019, en roll hon tillfälligt klivit av inför Eurovision. Studier vid Lunds universitet och i New York. Jobbat i flera år som redaktör och producent på produktionsbolag som Strix och Jarowskij. Exekutiv producent på TV4 och SVT Nöje.