Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Bra kollegor viktigare än hög lön

Trevliga kollegor och en bra chef är viktigare än hög lön för att vi ska trivas på jobbet. Det visar en färsk undersökning från Manpower.
Kamilla Kvarntorp Publicerad 21 maj 2019, kl 11:04
Pressmaster/Colourbox
Kollegorna är viktigare än lönen. Pressmaster/Colourbox

Endast sju procent av svenskarna betraktar sitt nuvarande jobb som sin drömarbetsplats. Men eftersom 40 procent tycker att de nästan har hittat drömjobbet betyder det att knappt hälften antingen jobbar på eller nästan har hittat sina drömmars arbetsplats.

Drömarbetsplatsen kännetecknas av trevliga kollegor, en bra chef och meningsfulla arbetsuppgifter. Åtta av tio tycker att det är viktigt med bra kollegor och sju av tio värdesätter en bra chef. Kännetecknande för favoritchefen är att hen är lyhörd och tydlig.

Mindre viktigt för en drömarbetsplats är hög lön – sex av tio tycker att det är betydelsefullt. Möjligheten att påverka arbetets innehåll är centralt för 56 procent av dem som medverkade i undersökningen, medan närhet till arbetsplatsen endast är viktigt för tre av tio respondenter.

2 307 personer deltog i undersökningen, som genomfördes i januari av undersökningsföretaget Inizio på uppdrag av Manpower.

Arbetsmiljö

5 sätt att bota din telefonskräck

Är du en textare eller ringare? Många tycker att det är en plåga att ringa, speciellt den yngre generationen. Men det finns hjälp för den som vill bota sin telefonskräck.
Lina Björk Publicerad 20 maj 2024, kl 06:06
till vänster en gammeldags telefon. Till höger en kvinna som ser rädd ut.
Många, speciellt i den yngre generationen, föredrar att kommunicera via text framför att ringa. Foto: Shutterstock

Som tjänsteman ingår telefonen ofta i arbetsredskapen. Men inte alla uppskattar att lyfta på luren för att kontakta kollegor och kunder. Enligt en Sifoundersökning, gjord på uppdrag av mobiloperatören Halebop, känner många obehag av att ringa. Bland yngre i åldrarna 18 till 29 år upplevde hälften någon form av telefonskräck. Angela Ahola är doktor i psykologi och förklarar att det inte är så konstigt eftersom den yngre generationen är vana att kommunicera i helt andra kanaler. 

Angela Ahola
Angela Ahola. Foto: Sören Vilks

–  Den yngre generationen kommunicerar via chattar, sms och sociala medier. Den äldre har haft hemtelefon och har vant sig att svara i telefon utan att veta vem det är på andra sidan luren. 

Enligt Angela Ahola kan telefonfobi länkas samman med andra typer av social ångest eller oro. Vi har en grundläggande rädsla för att bli kritiserade, granskade och bedömda. 

I ett telefonsamtal interagerar vi i realtid med den andra. Vi ska där och då, direkt, skapa en relation. Till skillnad från när du skriver ett mejl och kan vrida och vända på formuleringar.

– Människor är slaviskt måna om att bli omtyckta och accepterade. Det hade vi nytta av när vi var beroende av att ingå i grupper för att överleva för tusentals år sedan. Men rädslan som räddade oss tidigare i evolutionen lägger krokben för oss nu, säger Angela Ahola. 

Öva på att bemöta rädslan 

När kroppen upplever rädsla börjar den svettas, pulsen ökar och muskler spänns. Allt för att förbereda sig på det hot som ska överlevas. Det är såklart inte den bästa sinnesstämningen att befinna sig i när du ska ringa ett samtal. Men det finns sätt att öva på att närma sig rädslan. 

Telefonskräck - så slipper du den


1. Börja långsamt. Ring en telefonsvarare och prata in ett meddelande som du övat på. Lyssna på signalerna och låt ljudet bli något bekant. 

2. Ring en person du redan känner. Du kan också be en person du känner ringa dig så att du kan förbereda dig på inkommande samtal. 

3. Ring en restaurang och beställ mat. Här är samtalet förutsägbart. Du ska säga vad du vill äta och personen på andra sidan kommer att säga hur lång tid det tar innan du kan hämta upp maten. 

4. Ring en person du inte känner på till exempel ett kundföretag och ställ en konkret fråga. 

5. När du känner dig bekväm, ring en obekant person och ställ en öppen fråga, där svaret kan leda till ytterligare frågor eller diskussion.   

Källa: Angela Ahola.