Scania stoppar sin produktion från och med nästa onsdag till följd av coronaviruset. På Scania i Södertälje hoppas Unionenklubben att man ska slippa varsla personal.
Facket på Scania hoppas att man ska slippa göra sig av med personal. Scania/Fredrik Sandberg
Under tisdagen meddelade lastbilstillverkaren Volvo att man tillfälligt stoppar produktionen vid sin fabrik i Tuve, Göteborg. Anledningen är materialbrist på grund av coronakrisen.
Nu meddelar även lastbilstillverkaren Scania, med huvudkontor i Södertälje, att man från och med onsdag nästa vecka stoppar verksamheten vid de flesta anläggningar runt om i Europa. Även det på grund av materialbrist samt störning i leverans- och logistikkedjan till följd av coronaviruset. Stoppet är planerat till minst två veckor och rör Scanias anläggningar i Sverige, Nederländerna och Frankrike.
Mari Carlquist, Unionens klubbordförande på Scania i Södertälje, skriver i en kommentar till Kollega att hon hoppas att man ska slippa varsel:
– Vi hoppas att vi genom samverkan och tillsammans med de statliga åtgärderna ska kunna klara av detta utan att behöva göra oss av med personal.
Enligt ett pressmeddelande har företaget tät dialog med facken.
1000 anställda får lämna Volvo Cars. Många av dem är tjänstemän.
– Det har varit oerhört tuffa veckor när beskeden rullar ut, det är ledsamt och tråkigt, säger Jörgen Olosson, Unionens klubbordförande på Volvo Cars.
Volvo Cars har beslutat att cirka 1 000 personer kommer att lämna företaget i Sverige. Många är tjänstemän. Foto: Viktoria Bank/TT
I maj i år varslades mer än tusen personer på Volvo Cars efter att företaget brottats med ekonomin. Facket har sedan dess förhandlat med företagsledningen om villkoren för nedskärningarna.
Nu är förhandlingarna klara. 1000 anställda tvingas lämna berättar ledningen i samband med släppet av företagets kvartalsrapport.
Enligt Unionens klubbordförande på Volvo Cars, Jörgen Olsson, är 500 personer av de 1000 som slutar, "naturliga avgångar". De har redan sökt sig till andra jobb efter varslet.
500 anställda tvingas dock lämna företaget och av dem är hälften, 250 personer, Unionenmedlemmar. De flesta jobbar i Göteborg, men nedskärningarna sker över flera orter och alla yrkesområden.
Jörgen Olsson, ordförande Unionenklubben Volvo Cars.
– Det har varit en tung och utdragen process sedan i maj. Det är klart det finns en stor oro under tiden, säger Jörgen Olsson, ordförande i Volvos Cars Unionenklubb.
Fackets uppdrag har varit att företräda sina medlemmar och försöka ge något extra till de som får gå, som extra månadslöner.
– Det finns exitpaket för de vi företrätt och många av dem har fått paket med en annan uppsägningstid än den kollektivavtalade, säger Jörgen Olsson.
Majoriteten har kort anställningstid
Hur många månader de får är individuellt och beror på ålder och anställningstid. Majoriteten som får lämna Volvo Cars har dock en kort anställningstid, utifrån lagen om anställningskydd, las.
– Sist in först ut är grundprincipen, så många med kort anställningstid har fått lämna, säger Jörgen Olsson.
De som tvingas sluta får också personligt stöd av omställningsorganisationen TRR genom kollektivavtalet.
Samtidigt med nedskärningarna går bolaget bättre än förväntat enligt kvartalsrapporten. Företaget ökade vinsten före skatt till 6,2 miljarder kronor under det tredje kvartalet.
Är det lugnt nu för er som är kvar framöver?
– Nä, det är fortfarande utmanande. Vi har en fortsatt tuff situation framöver, säger Jörgen Olsson.
Unionen har drygt 5000 medlemmar anställda på Volvo Cars.