Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Nu avgörs Nevs framtid

På lördag går tiden för rekonstruktionen av den krisdrabbade Saabtillverkaren Nevs ut. Just nu hålls ett borgenärskommittémöte där bolagets begäran om en förlängd rekonstruktion på tre månader sannolikt diskuteras. Ronnie Hermansson, Unionens klubbordförande var lugn inför mötet.
Anita Täpp Publicerad
Adam Ihse/TT
Nevs rekonstruktör Lars-Eric Gustafsson vid rekonstruktionsförhandlingar i Vänersborgs tingsrätt, i oktober. Adam Ihse/TT

– Med den information jag hittills fått så känner jag mig trygg med att vi kommer att ro det hela i land, sa han tidigare i dag.

Fabriken i Trollhättan har stått stilla sedan i maj på grund av penningbrist. När bolaget fick tillstånd för den pågående rekonstruktionen hade man en skuld på runt en halv miljard kronor till sina leverantörer.

Nu vill Nevs ha en förlängning av rekonstruktionen. Anledningen har uppgetts vara att man behöver få till en ackordsuppgörelse med de företag som man är skyldig pengar så att skulderna skrivs ned med runt 50 procent, vilket tar tid.

Nu på eftermiddagen träffas borgenärskommittén, enligt uppgift för att diskutera frågan om en förlängning av rekonstruktionen. I kommittén sitter förutom representanter för några av de större fordringsägarna och skatteverket också två fackliga förreträdare, däribland Unionenklubbens ordförande Ronnie Hermansson.

När Kollega talade med honom tidigare i dag ville han inte bekräfta om frågan om en förlängd rekonstruktion skulle komma upp på bordet.

– Vi har ju skrivit på papper om att vi har tystnadsplikt men det jag kan säga är att vi hittills haft väldigt bra möten där vi sett att vi gör framsteg hela tiden. Men vi vi har ju bara en rådgivande roll och är ett bollplank till rekonstruktören som sedan är den som beslutar om han ska begära att tingsrätten förlänger rekonstruktionen eller inte.

Nevs har sedan början av året förhandlat med två internationella fordonstillverkare om delägarskap i företaget, en affär som skulle lösa bolaget ekonomiska problem. Denna affär är dock ännu inte i hamn.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Hundratals tjänstemän tvingas lämna Volvo Cars

1000 anställda får lämna Volvo Cars. Många av dem är tjänstemän.
– Det har varit oerhört tuffa veckor när beskeden rullar ut, det är ledsamt och tråkigt, säger Jörgen Olosson, Unionens klubbordförande på Volvo Cars.
Elisabeth Brising Publicerad 23 oktober 2025, kl 10:26
Tjänstemän på Volvo Cars-fabriken i Göteborg går igenom information om uppsägningar – cirka 1 000 personer får lämna företaget
Volvo Cars har beslutat att cirka 1 000 personer kommer att lämna företaget i Sverige. Många är tjänstemän. Foto: Viktoria Bank/TT

I maj i år varslades mer än tusen personer på Volvo Cars efter att företaget brottats med ekonomin. Facket har sedan dess förhandlat med företagsledningen om villkoren för nedskärningarna. 

Nu är förhandlingarna klara. 1000 anställda tvingas lämna berättar ledningen i samband med släppet av företagets kvartalsrapport

Enligt Unionens klubbordförande på Volvo Cars, Jörgen Olsson, är 500 personer av de 1000 som slutar,  "naturliga avgångar". De har redan sökt sig till andra jobb efter varslet. 

500 anställda tvingas dock lämna företaget och av dem är hälften, 250 personer, Unionenmedlemmar. De flesta jobbar i Göteborg, men nedskärningarna sker över flera orter och alla yrkesområden. 

Jörgen Olsson.
Jörgen Olsson, ordförande Unionenklubben Volvo Cars.

Det har varit en tung och utdragen process sedan i maj. Det är klart det finns en stor oro under tiden, säger Jörgen Olsson, ordförande i Volvos Cars Unionenklubb. 

Fackets uppdrag har varit att företräda sina medlemmar och försöka ge något extra till de som får gå, som extra månadslöner. 

Det finns exitpaket för de vi företrätt och många av dem har fått paket med en annan uppsägningstid än den kollektivavtalade, säger Jörgen Olsson.

Majoriteten har kort anställningstid

Hur många månader de får är individuellt och beror på ålder och anställningstid. Majoriteten som får lämna Volvo Cars har dock en kort anställningstid, utifrån lagen om anställningskydd, las.  
 
Sist in först ut är grundprincipen, så många med kort anställningstid har fått lämna, säger Jörgen Olsson. 

De som tvingas sluta får också personligt stöd av omställningsorganisationen TRR genom kollektivavtalet. 

Samtidigt med nedskärningarna går bolaget bättre än förväntat enligt kvartalsrapporten. Företaget ökade vinsten före skatt till 6,2 miljarder kronor under det tredje kvartalet.

Är det lugnt nu för er som är kvar framöver?

Nä, det är fortfarande utmanande. Vi har en fortsatt tuff situation framöver, säger Jörgen Olsson. 

Unionen har drygt 5000 medlemmar anställda på Volvo Cars.