Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Lättnad hos facket på Cementa: "Ett andrum"

Efter irritation, frustration och en del oro, kom igår en ljusglimt för Cementas anställda på Gotland. Regeringen förlänger företagets kalkbrytning.
– Det ger oss ett andrum, säger Roger Lehrberg, fackklubbsordförande.
Oscar Broström Publicerad
Karl Melander/TT och Erik Simander/TT
Regeringen meddelade att de förlänger Cementas tillstånd. Karl Melander/TT och Erik Simander/TT

Kalkbrytningen och cementproduktionen i Slite på Gotland har varit en av sommarens mest uppmärksammade nyhetshändelser.

Det var i början av juli som Mark- och miljööverdomstolen avslog Cementas ansökan om nytt tillstånd för att bryta kalk på Gotland. Ett beslut med dramatiska konsekvenser för många företag och industrier i Sverige, eftersom Cementa står för ungefär 75 procent av all cementproduktion i landet.

I går kom ytterligare en vändning i följetången: Regeringen förlänger Cementas tillstånd att bryta kalk. För Unionens cirka 35 medlemmar på Cementa kom beskedet som en lättnad.

– Det är i alla fall någon form av ljusglimt. Det ger lite mer utrymme att jobba vidare. Det blir inte samma panik i vinter, säger Roger Lehrberg, ordförande för Unionens fackklubb i Slite.

"Hade blivit panik"

Cementa har i dag ett tillstånd att bryta kalk som går ut den 31 oktober. I det nuvarande tillståndet finns ett övre tak för hur mycket kalk Cementa får bryta. Regeringen meddelade under tisdagen att de föreslår en ändring i miljöbalken, som för Cementas del innebär att de kan fortsätta bryta kalk fram till att det övre taket i tillståndet är nått. Det innebär i praktiken att produktionen i Slite kan fortsätta i åtta månader.

– Hade det varit stopp för stenen den 31 oktober hade det blivit panik i vinter. Nu finns det en chans att göra något. Det är bättre än det första beskedet, säger Roger Lehrberg.

Bakgrunden till striden om kalkbrytningen på Gotland handlar om grundvattnet på ön. I början av 2020 fick Cementa ett nytt tillstånd från Mark- och miljödomstolen att fortsätta bryta kalk i tjugo år till. Det här beslutet överklagades, av oro för att en fortsatt och utökad kalkbrytning kan påverka grundvattnet på Gotland negativt.

När sedan Mark- och miljööverdomstolen tog upp ärendet ansåg den att Cementas MKB, miljökonsekvensbeskrivning, hade stora brister och avslog därför företagets ansökan.

"Mer orolig för landet som helhet"

Roger Lehrberg anser att Mark- och miljööverdomstolen tog ett felaktigt beslut. Lehrberg säger att Cementa, i sin ansökan för det nya tillståndet, gör stora åtaganden för att värna närmiljön, i allt från grundvattenfrågan till mängden tillgängligt dricksvatten och skydd av insekter.

– Vi som jobbar här vet hur mycket företaget arbetar för att göra så liten negativ miljöpåverkan som möjligt. Det är en industri, så det är klart att det har en påverkan, men vi gör väldigt mycket bra för miljön också.

Cementa vill att Högsta domstolen prövar fallet. Roger Lehrberg hoppas att så blir fallet. Det har funnit en oro bland medlemmarna för vad som kommer hända med jobben ifall det hade blivit produktionsstopp 31 oktober. Nu vinner de lite mer tid.

– Nu fick vi i alla fall ett andrum och kan arbeta med strategier för hur vi kan hantera det här. Det är klart att jag som facklig ordförande är orolig för mina medlemmar, men jag är egentligen mer orolig för landet som helhet.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Hundratals tjänstemän tvingas lämna Volvo Cars

1000 anställda får lämna Volvo Cars. Många av dem är tjänstemän.
– Det har varit oerhört tuffa veckor när beskeden rullar ut, det är ledsamt och tråkigt, säger Jörgen Olosson, Unionens klubbordförande på Volvo Cars.
Elisabeth Brising Publicerad 23 oktober 2025, kl 10:26
Tjänstemän på Volvo Cars-fabriken i Göteborg går igenom information om uppsägningar – cirka 1 000 personer får lämna företaget
Volvo Cars har beslutat att cirka 1 000 personer kommer att lämna företaget i Sverige. Många är tjänstemän. Foto: Viktoria Bank/TT

I maj i år varslades mer än tusen personer på Volvo Cars efter att företaget brottats med ekonomin. Facket har sedan dess förhandlat med företagsledningen om villkoren för nedskärningarna. 

Nu är förhandlingarna klara. 1000 anställda tvingas lämna berättar ledningen i samband med släppet av företagets kvartalsrapport

Enligt Unionens klubbordförande på Volvo Cars, Jörgen Olsson, är 500 personer av de 1000 som slutar,  "naturliga avgångar". De har redan sökt sig till andra jobb efter varslet. 

500 anställda tvingas dock lämna företaget och av dem är hälften, 250 personer, Unionenmedlemmar. De flesta jobbar i Göteborg, men nedskärningarna sker över flera orter och alla yrkesområden. 

Jörgen Olsson.
Jörgen Olsson, ordförande Unionenklubben Volvo Cars.

Det har varit en tung och utdragen process sedan i maj. Det är klart det finns en stor oro under tiden, säger Jörgen Olsson, ordförande i Volvos Cars Unionenklubb. 

Fackets uppdrag har varit att företräda sina medlemmar och försöka ge något extra till de som får gå, som extra månadslöner. 

Det finns exitpaket för de vi företrätt och många av dem har fått paket med en annan uppsägningstid än den kollektivavtalade, säger Jörgen Olsson.

Majoriteten har kort anställningstid

Hur många månader de får är individuellt och beror på ålder och anställningstid. Majoriteten som får lämna Volvo Cars har dock en kort anställningstid, utifrån lagen om anställningskydd, las.  
 
Sist in först ut är grundprincipen, så många med kort anställningstid har fått lämna, säger Jörgen Olsson. 

De som tvingas sluta får också personligt stöd av omställningsorganisationen TRR genom kollektivavtalet. 

Samtidigt med nedskärningarna går bolaget bättre än förväntat enligt kvartalsrapporten. Företaget ökade vinsten före skatt till 6,2 miljarder kronor under det tredje kvartalet.

Är det lugnt nu för er som är kvar framöver?

Nä, det är fortfarande utmanande. Vi har en fortsatt tuff situation framöver, säger Jörgen Olsson. 

Unionen har drygt 5000 medlemmar anställda på Volvo Cars.