Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Autoliv Electronics lägger ner i Motala

Autoliv Electronics flyttar hela sin produktion från Motala till Vårgårda, det meddelade företagsledningen de anställda under gårdagen.
- Många är i chocktillstånd just nu, säger Unionenklubbens ordförande Benny Johansson.
Linnea Andersson Publicerad
Johan Nilsson / TT
Motalabron. Johan Nilsson / TT

Flytten 25 mil bort gäller samtliga 173 tjänster, såväl tjänstemän som kollektivanställda och alla kommer att erbjudas jobb i Vårgårda. Benny Johansson säger att beslutet är svårt att förstå eftersom de ökat vinsten under förra året.

- Medlemmarna är chockade i och med att vi har gjort ett väldigt bra resultat det gångna året, vi har dubblat vår avsättning, alla siffror är positiva och det här är tacken.

I nuläget vet man varken hur villkoren kommer se ut eller hur många som kommer att tacka ja till att flytta med men enligt Benny Johansson har många redan börjat se sig om efter nya jobb, bland annat i Linköping. Något som Autoliv Electronics borde oroa sig för.

- Det finns stora risker med det här eftersom vi har spetskompetens här som inte finns i Vårgårda, enligt oss. Det kommer bli svårt om folk inte flyttar med, säger Benny Johansson.

Än är inte mbl-förhandlingarna avslutade men Benny Johansson tror att det blir svårt att ändra på principbeslutet. Förhandlingarna beräknas vara klara i slutet på mars.

Fakta

Autoliv Electronics AB i Motala tillverkar olika typer av elektronikprodukter för fordonsindustrin till exempel styrenheter för krockkuddar, sensorsatelliter s.k. Remote Sensing Units (RSU)för främst sidokrockkuddar samt fasta mobiltelefoner för person- och lastbilar.

Autoliv Sverige AB i Vårgårda utvecklar och producerar airbagar av typen frontal, sido, pass och sidogradiner. Andra delen av fabriken utvecklar och producerar whiplashskydd, pedestrianskydd, integrerade barnstolar och bälteslås.

Wikipedia

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Hundratals tjänstemän tvingas lämna Volvo Cars

1000 anställda får lämna Volvo Cars. Många av dem är tjänstemän.
– Det har varit oerhört tuffa veckor när beskeden rullar ut, det är ledsamt och tråkigt, säger Jörgen Olosson, Unionens klubbordförande på Volvo Cars.
Elisabeth Brising Publicerad 23 oktober 2025, kl 10:26
Tjänstemän på Volvo Cars-fabriken i Göteborg går igenom information om uppsägningar – cirka 1 000 personer får lämna företaget
Volvo Cars har beslutat att cirka 1 000 personer kommer att lämna företaget i Sverige. Många är tjänstemän. Foto: Viktoria Bank/TT

I maj i år varslades mer än tusen personer på Volvo Cars efter att företaget brottats med ekonomin. Facket har sedan dess förhandlat med företagsledningen om villkoren för nedskärningarna. 

Nu är förhandlingarna klara. 1000 anställda tvingas lämna berättar ledningen i samband med släppet av företagets kvartalsrapport

Enligt Unionens klubbordförande på Volvo Cars, Jörgen Olsson, är 500 personer av de 1000 som slutar,  "naturliga avgångar". De har redan sökt sig till andra jobb efter varslet. 

500 anställda tvingas dock lämna företaget och av dem är hälften, 250 personer, Unionenmedlemmar. De flesta jobbar i Göteborg, men nedskärningarna sker över flera orter och alla yrkesområden. 

Jörgen Olsson.
Jörgen Olsson, ordförande Unionenklubben Volvo Cars.

Det har varit en tung och utdragen process sedan i maj. Det är klart det finns en stor oro under tiden, säger Jörgen Olsson, ordförande i Volvos Cars Unionenklubb. 

Fackets uppdrag har varit att företräda sina medlemmar och försöka ge något extra till de som får gå, som extra månadslöner. 

Det finns exitpaket för de vi företrätt och många av dem har fått paket med en annan uppsägningstid än den kollektivavtalade, säger Jörgen Olsson.

Majoriteten har kort anställningstid

Hur många månader de får är individuellt och beror på ålder och anställningstid. Majoriteten som får lämna Volvo Cars har dock en kort anställningstid, utifrån lagen om anställningskydd, las.  
 
Sist in först ut är grundprincipen, så många med kort anställningstid har fått lämna, säger Jörgen Olsson. 

De som tvingas sluta får också personligt stöd av omställningsorganisationen TRR genom kollektivavtalet. 

Samtidigt med nedskärningarna går bolaget bättre än förväntat enligt kvartalsrapporten. Företaget ökade vinsten före skatt till 6,2 miljarder kronor under det tredje kvartalet.

Är det lugnt nu för er som är kvar framöver?

Nä, det är fortfarande utmanande. Vi har en fortsatt tuff situation framöver, säger Jörgen Olsson. 

Unionen har drygt 5000 medlemmar anställda på Volvo Cars.