
I december meddelade flygbolaget Ryanair att det skulle lägga ner sin bas i Skavsta utanför Nyköping den 31 mars i år. Beslutet innebär att hälften av bolagets 30-tal flyglinjer från flygplatsen kommer att försvinna.
Läs mer: Oro på Ryanair efter nedläggning
Enligt Ryanair är orsaken leveransförseningar av flygplansmodellen Boeing Max 737, svensk flygskatt och att efterfrågan på flygresor har sjunkit. Samtliga kabinanställda varslades om omplacering och nu är mbl-förhandlingarna mellan Unionen och Ryanair avslutade.
– Samtliga 60 medlemmar har erbjudits placering på annan bas, spritt över hela Ryanairs nät i Europa. Ett antal medlemmar har valt att tacka nej, säger Robin Larsson, ombudsman på Unionen Östra Sörmland Gotland.
Läs mer: Ryanair lägger ner på Skavsta
En del av de berörda Unionenmedlemmarna har arbetat på Skavstabasen i tio år.
– Många har familj och vill stanna eftersom de är rotade här. Just nu för vi förhandlingar med arbetsgivaren om vad som händer för de individer som tackat nej till erbjudandet om omplacering. Vi i Unionen hävdar att det är svensk lagstiftning som gäller och att det handlar om uppsägning på grund av arbetsbrist, säger Robin Larsson.
Ryanairs beslut att sluta flyga till och från Skavsta får även konsekvenser för de som jobbar på flygplatsen. Alla tillsvidareanställda tjänstemän på Skavsta flygplats får behålla sina jobb. Men flygplatspersonal som har visstidsanställningar och timanställningar får inte sina kontrakt förlängda efter utgången av mars, berättar Unionens ombudsman Bo Sjösten.
Han vet inte exakt hur många av Unionens medlemmar som berörs, men han bedömer att det handlar om en handfull medlemmar som hanterar incheckningen och liknande tjänstemannaarbeten.
Det finns även en övertalighet bland fastanställda Unionenmedlemmar.
– Det löser företaget genom att några är föräldralediga alternativt är studielediga. Kommer de tillbaka kan det bli kris, då får vi nog sätta oss i övertalighetsförhandlingar, säger Bo Sjösten.
Kollega har sökt Ryanair utan resultat.