Kollegas nyhetsbrev
Är du Unionenmedlem? Prenumererar du inte redan på Kollegas utmärkta nyhetsbrev? Du registrerar dig via länken nedan, och får Kollegas bästa nyheter och tips direkt i din inkorg!
Är du Unionenmedlem? Prenumererar du inte redan på Kollegas utmärkta nyhetsbrev? Du registrerar dig via länken nedan, och får Kollegas bästa nyheter och tips direkt i din inkorg!
Drygt hälften av de svenska rekryterarna tycker att åldern kan vara ett hinder för arbetssökandes möjligheter att få ett jobb. Och redan den som har fyllt 40 räknas till den äldre arbetskraften, enligt en tredjedel av rekryterarna.
– I längden blir det svårt att välja bort äldre arbetstagare, eftersom det råder en enorm arbetskraftbrist. Företagen måste bli bättre på att se hela arbetskraften som potentiella arbetstagare, säger Paula Björnstjerna, Linkedins nordiska försäljningschef.
Trots att äldre arbetskraft upplevs ha bättre kunskap, erfarenhet, tålamod och helikopterseende förbises det ofta i samband med rekrytering. En förklaring är, enligt rekryterarna, att äldre är sämre på att ta till sig ny kunskap. För att vara aktuell för arbetsgivare efter att ha fyllt 40 år är det därför viktigt att ständigt vidareutbilda sig. Det kan till exempel handla om utbildning inom cloud computing, artificiell intelligens och UX-design – kompetens som många arbetsgivare efterfrågar.
– För att vara relevanta för arbetsgivare är det viktigt för äldre att visa att de är nyfikna och intresserade av att lära sig nytt. Den som har kunskapsluckor kan vara proaktiv och redan under intervjutillfället säga att det finns en plan för att fylla på med ny kunskap. Det visar på självinsikt, säger Paula Björnstjerna.
Arbetstagare under 40 år upplevs också bland annat vara mer flexibla, analytiska och ha bättra självförtroende och utbildning än de som är äldre.
Studien visar också att åtta av tio rekryterare tycker att det första intrycket är viktigt för om en person går vidare i rekryteringsprocessen. Viktigast är att ha ett professionellt uppträdande vid anställningsintervju.
– För att vara professionell är det viktigt att förbereda sig inför anställningsintervjun – göra research om företaget och den du ska träffa och tänka ut svar på frågan vad du kan göra för arbetsgivaren. Den som är väl förberedd utstrålar professionell säkerhet - äger rummet - och det påverkar intrycket positivt, säger Paula Björnstjerna.
Men att vara välklädd, ha ett välvårdat hår, liksom en attraktiv kroppsdoft påverkar också möjligheterna att få ett jobb.
– Utseende är ett känsligt ämne i rekryteringssammanhang och kan hindra många människors möjligheter. Vi vet alla hur lätt det är att omedvetet påverkas av fördomar om att personer som liknar oss själva är bättre än andra, vilket begränsar mångfalden, säger Linkedins Nordenchef Lisa Gunnarsson i ett pressmeddelande.
Det som är positivt är, enligt Paula Björnstjerna, att det yttre är sådant som det ofta går att påverka.
– Tack vare sociala medier går det till exempel att ta reda på vilken klädkod som gäller hos en arbetsgivare.
Hon tillägger att rekryterare ofta får det första intrycket av en arbetssökande online. Ett utförligt cv med en professionellt tagen bild i linkedin-profilen stärker därför, enligt henne, det första intrycket.
Undersökningen bygger på intervjuer med 300 rekryterare i Sverige verksamma inom olika branscher. De svarade i december 2018 på frågor om hur de ser på ålderns och utseendets betydelse i samband med anställningsintervjuer.
Eleonor Björch Lowe hade en pirrig känsla i magen. Hon hade sökt ett spännande jobb i mediebranschen som hon verkligen ville ha, och företaget verkade gilla henne.
– De var jättenöjda efter första intervjun och ville gå vidare med mig. Det skulle först bli personlighetstest, IQ-test och sedan intervju med en högre chef. Och det var ju inga konstigheter, säger Eleonor Björch Lowe.
Processen rullade på, hon kände att hon verkligen hade en chans att få det här jobbet. Förlaget meddelade att de valt ut några få kandidater som skulle få göra ett arbetsprov i form av förslag på tre produkter som bolaget skulle kunna sälja.
– Det var ju en hel del jobb med att kolla marknaden för de här idéerna, hitta potentiella personer som kunde producera och kolla trender utomlands. Det krävdes mycket research och jag ägnade hela två arbetsdagar åt förberedelserna, dessutom under min semester.
Powerpointpresentationen, komplett med marknadsundersökning och allt, gick fint. Eleonor Björch Lowe upplevde att hon hade presterat sitt absolut bästa, cheferna var också nöjda och bad slutligen om referenser som de ringde upp och hade långa samtal med. Sedan hände … ingenting.
Två veckor gick utan ett pip.
– Det kändes ju rätt konstigt så till slut skickade jag ett mejl, skrev lite glatt att jag var nyfiken på hur det gick.
Svaret som kom några dagar senare från en av cheferna blev en chock. ”Jag är jätteledsen att behöva meddela dig det här, men vi kommer inte tillsätta den här tjänsten.” Men han skrev även att om de hade gjort det, skulle Eleonor Björch Lowe ha fått jobbet. ”Vi var jättenöjda med allting.”
– Jag trodde att han skojade. Jag förstår inte hur man kan låta folk gå igenom en så lång process och sedan bara säga att det inte blir något. Hade de åtminstone sagt att det var ett plötsligt beslut om nedskärningar, eller att jag var en av två slutkandidater och att den andra fick jobbet, så hade jag ju kunnat förstå. Men jag fick ingen förklaring.
Jag förstår inte hur man kan låta folk gå igenom en så lång process och sedan bara säga att det inte blir något
En SEO-specialist (expert på sökordsoptimering) som vi kan kalla Henrik har en liknande upplevelse. Han blev kontaktad av ett företag som tyckte att han skulle passa perfekt hos dem. Kul att testa något nytt, tänkte Henrik.
Först blev det intervju, sedan ett mejl med tio djupgående frågor om hans arbetsprocesser och tidigare erfarenheter. Henrik svarade noggrant.
– Kort efter kom ytterligare tolv frågor som var ännu mer detaljerade, denna gång om Metaannonsering, målgruppsegmentering, kampanjuppföljning, konverteringsdrivande material och ett logiktest. Jag presterade nästan felfritt, berättar Henrik.
Slutligen blev han kallad till en andra intervju, där attityden från arbetsgivaren var lite mer nonchalant. Frågorna haglade: ”Om jag ska köpa vårt företagsnamn i Google Sök, hur mycket får jag betala? Hur funkar egentligen budgivningen i Google Ads? Hur hade du ökat klicken i våra nyhetsbrev? Hur ser man vilken målgrupp som klickar var i ett nyhetsbrev?”
Henrik gjorde återigen sitt allra bästa och lite senare hörde företaget av sig och meddelade att de hade gått vidare med andra kandidater. Sådant händer, resonerade Henrik. Däremot efterlyste han feedback, men trots flera påstötningar fick han aldrig något svar på varför han ratats.
– Jag fattar att man inte kan ge feedback till alla som söker ett jobb. Men det var ju de som hörde av sig till mig! Lägger man då lägger ner timmar på långa tester och djupgående frågor borde man väl åtminstone få ett svar?
Han lämnades med en känsla av tomhet: ”Vad gör jag som inte duger? Hur undviker jag att göra samma misstag igen?”
– Jag kände mig utnyttjad efter den andra intervjun och tappade lusten att söka fler jobb. Men i dag jobbar jag på ett företag där rekryteringsprocessen var jättesmidig och där jag kände mig både sedd och uppskattad.
Jag kände mig utnyttjad efter den andra intervjun och tappade lusten att söka fler jobb
Eleonor Björch Lowe å sin sida,blev förbannad. Även hon kände sig utnyttjad.
– Jag gav dem alla de här idéerna, all min research. Jag säger inte att de tänkte stjäla mina idéer, men det var så det kändes.
Hon mejlade företaget och uttryckte sin besvikelse över hanteringen, och fick ett snorkigt svar från HR som menade att man inte kunde förvänta sig att få ett jobb bara för att man sökt det.
– Men det handlade ju inte om det, vilket jag också svarade dem. Utan om att jag lägger ner så mycket tid, lämnar mina referenser och sedan hör man ingenting förrän man själv kontaktar dem – det är så otroligt dåligt skött. Jag skickade faktiskt en faktura för 16 timmars arbetstid. Förväntade mig inte alls att de skulle betala, det var mest för att markera. Men de betalade.
Lärdomarna tog hon med sig till sitt nuvarande jobb på tidningsförlaget Aller Media, där hon själv har ett visst rekryteringsansvar. Då påminns hon om vikten av att visa respekt för arbetssökande och den tid de lägger ner.
– Man kan inte svara alla som söker personligen, men ett automatiserat mejl är bättre än inget alls. Viktigast av allt är att vara tydlig från början med hur rekryteringsprocessen går till, och att höra av sig även om det är för att meddela att man ännu inte har något besked.
Text: Pernilla Fredholm.