Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Kraftig ökning av arbetslösa hos a-kassan

Antalet personer med ersättning från Unionens a-kassa närapå fördubblades mellan mars och oktober. Nu befarar a-kassan att arbetslösheten ska öka ytterligare.
David Österberg Publicerad
Ola Rennstam / Kollega
Mellan mars och oktober har andelen arbetslösa som får ersättning från Unionens a-kassa ökat med över 70 procent. Ola Rennstam / Kollega

Coronapandemin har slagit rejält mot vissa branscher. Särskilt tufft har det varit för besöksnäringen. Många restauranger, hotell, konferens- och skidanläggningar och resebyråer har drabbats hårt när besökarna uteblivit. Men även företag inom företagstjänster, som teknik, IT, design och personaluthyrning har haft det tufft, enligt Arbetsförmedlingens varselstatistik.

Att också tjänstemän drabbats syns tydligt i statistiken från Unionens a-kassa. I mars fick 18 462 personer ersättning från a-kassan. I oktober var motsvarande siffra 31 881 personer – en ökning med nästan 73 procent.

Under senhösten har dock antalet ärenden minskat något, men nu befarar Harald Petersson, kassaföreståndare på Unionens a-kassa, återigen en ökning.

Läs mer: Arbetslösa får vänta länge på a-kassa

– Från att vi sett ett minskat antal ärenden finns nu återigen en risk för ökad arbetslöshet framöver. Vi är dock bättre rustade nu jämfört med under den tidiga våren och sommaren, säger han.

Den kraftiga tillströmningen av ärenden visar sig också i handläggningstiden. I mars tog det i genomsnitt fyra veckor att utreda en ansökan om a-kassa, i oktober tog det sex veckor. A-kassorna har också fått kritik av den statliga tillsynsmyndigheten IAF, Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, för att de tar för lång tid på sig.

Läs mer: A-kassan kritiseras för långa väntetider

För att korta handläggningstiderna har Unionens a-kassa anställt ett 60-tal nya medarbetare. Många av medarbetarna avstod dessutom en fjärde semestervecka i somras för att öka tillgängligheten.

Justitieombudsmannen, JO, granskar nu handläggningstiderna hos några av Sveriges a-kassor. Unionens a-kassa är dock inte en av dem som granskas. Under hösten har Unionens a-kassa JO-anmälts av sex personer för långa handläggningstider, men av de ärenden som utretts har JO inte kritiserat kassan.

Läs mer: Så ökar du dina chanser till nytt jobb

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
A-kassa

Unionens a-kassa anmälde inte säkerhetslucka

Personuppgifter låg oskyddade i Unionens a-kassas IT-system. Men a-kassan själva har inte anmält buggen. Anmärkningsvärt anser Pappers a-kassas dataskyddsombud, som har gjort en helt annan bedömning.
Lina Björk Publicerad 22 januari 2025, kl 06:01
fasad Unionens a-kassa
Fackförbundens akassor har behandlat uppgifterna om en säkerhetslucka i it-systemet olika. Pappers a-kassa valde att anmäla incidenten till Integritetsmyndigheten. Unionens a-kassa gjorde det inte. Foto: Mats Thorén/Shutterstock

En bugg i IT-systemet har gjort att det går att i inloggat läge gå in ”bakvägen” i ärendehanteringssystemet på Sveriges a-kassor. Information om andra medlemmar, exempelvis adresser, personnummer, telefonnummer, tidigare anställningar och kommande utbetalningar var möjlig för andra att se, vilket Kollega kunde avslöja i december i fjol

Personuppgifter som alltså har legat öppet för den som vetat hur och var den ska leta. 

Efter att buggen blivit känd har flera a-kassor anmält händelsen till Integritetmyndigheten, IMY. Bland annat Pappers dataskyddsombud. 

Vet inte hur många som drabbats

– Det är många delar som är problematiska i det här. Dels vet man inte hur länge buggen funnits i systemet. Dels vet man inte hur många som drabbats, för det finns inga loggar. Det är oseriöst av Sveriges a-kassor att ta det här med lättja, säger Jerker Eliasson, försäkringsansvarig och dataskyddsombud på Pappers a-kassa. 

De här uppgifterna potentiellt legat öppna för väldigt många människor under lång tid

Han jämför buggen med läckan i Skolplattformen – Stockholms stads it-tjänst för skolan. Där hittade en förälder med it-utvecklingskunskaper personuppgifter om både lärare och elever i inloggat läge.

– Det här är lika allvarligt. Sveriges a-kassor har pratat om det som att det skulle kräva stora kunskaper inom programmering, vilket jag inte anser påvisat, och faktum är att de här uppgifterna potentiellt legat öppna för väldigt många människor under lång tid vilket också ökat risken, säger Jerker Eliasson. 

Han poängterar också att anmälningsplikten gäller till dess att man med säkerhet kan säga att det är osannolikt att incidenten innebär en risk för personers rättigheter. 

– Jag bedömer att det inte framkommit någon sådan information.

Även IF-Metalls a-kassa valde att anmäla säkerhetsluckan. 

Dan Jonasson

– Det dröjde innan vi fick en klarare bild över vad som hänt. Initialt var informationen att det rörde sig om en bugg i Våra sidor, men sedan återkom Sveriges a-kassor och sa att det även gällde Mina sidor, alltså där a-kassornas medlemmar kan logga in. Vi gjorde en prövning och ansåg att händelsen nådde upp till kriterierna för en sådan personuppgiftsincident som ska anmälas till IMY, säger Dan Jonasson, chefsjurist och dataskyddsombud på IF-Metalls a-kassa.

Inte anmält till IMY

Unionens a-kassa fick information om problemet den 18 oktober. Men tre månader senare har man fortfarande inte anmält händelsen till IMY. Anledningen är att man inte sett buggen som en säkerhetslucka. Att andra a-kassor har gjort en annan bedömning vill man inte kommentera. 

Vi bedömer att utifrån det vi kan och vet om det så rör det sig inte om en personuppgiftsincident. ” skriver Unionens a-kassas dataskyddsombud Jenny Tidgren i en skriftlig kommentar.

Hur allvarligt ser ni på händelsen?

”Alla IT-incidenter hanteras enligt framtagen rutin.”  

Bör man som medlem vara orolig att det har läckt ut uppgifter?

”Nej, det behöver man inte vara.” 

Jerker Eliasson

Av samtliga 24 a-kassor var det endast fyra som anmälde händelsen till IMY: Pappers, IF-Metall, Hotell och Restaurang och Transport. IMY har än så länge inte vidtagit några åtgärder. 

Enligt Viktor Johnsson, som är jurist på IMY, innebär en nedlagd anmälan endast att myndigheten inte kommer att göra något just nu. 

– Det innebär inte att en personuppgiftsincident inte har inträffat utan att vi inte kommer att granska där och då. Men det kan fortfarande komma att bli aktuellt med en tillsyn vid ett senare tillfälle. 

Sårbarheten i IT-systemet är åtgärdat

Skulle IMY välja att granska en incident finns det en handfull åtgärder myndigheten kan tillgripa, exempelvis sanktionsavgifter, varningar, begränsningar och förbud av olika slag. 

Enligt Tomas Eriksson, kanslichef på Sveriges a-kassor är sårbarheten i it-systemet nu åtgärdad. 

– Exakt vad som gjorts och när kan vi av säkerhetsskäl inte gå närmare in på. Systemen underhålls och utvecklas hela tiden, inte minst inom säkerhetsområdet, säger han.

Det här är IMY

Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) arbetar för att skydda personuppgifter, till exempel om hälsa och ekonomi, så att de hanteras korrekt och inte hamnar i orätta händer.

IMY:s huvuduppgifter är att

  • granska och verkställa tillämpningen av dataskyddsreglerna
  • ge vägledning och stöd till myndigheter, företag och organisationer samt till allmänheten
  • bidra till en enhetlig tillämpning av dataskyddsreglerna inom EU
  • utfärda tillstånd och genomföra tillsyn avseende kamerabevakning och kreditupplysning
  • följa och rapportera om utvecklingen inom integritetsområdet.