Coronapandemin har slagit rejält mot vissa branscher. Särskilt tufft har det varit för besöksnäringen. Många restauranger, hotell, konferens- och skidanläggningar och resebyråer har drabbats hårt när besökarna uteblivit. Men även företag inom företagstjänster, som teknik, IT, design och personaluthyrning har haft det tufft, enligt Arbetsförmedlingens varselstatistik.
Att också tjänstemän drabbats syns tydligt i statistiken från Unionens a-kassa. I mars fick 18 462 personer ersättning från a-kassan. I oktober var motsvarande siffra 31 881 personer – en ökning med nästan 73 procent.
Under senhösten har dock antalet ärenden minskat något, men nu befarar Harald Petersson, kassaföreståndare på Unionens a-kassa, återigen en ökning.
Läs mer: Arbetslösa får vänta länge på a-kassa
– Från att vi sett ett minskat antal ärenden finns nu återigen en risk för ökad arbetslöshet framöver. Vi är dock bättre rustade nu jämfört med under den tidiga våren och sommaren, säger han.
Den kraftiga tillströmningen av ärenden visar sig också i handläggningstiden. I mars tog det i genomsnitt fyra veckor att utreda en ansökan om a-kassa, i oktober tog det sex veckor. A-kassorna har också fått kritik av den statliga tillsynsmyndigheten IAF, Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, för att de tar för lång tid på sig.
Läs mer: A-kassan kritiseras för långa väntetider
För att korta handläggningstiderna har Unionens a-kassa anställt ett 60-tal nya medarbetare. Många av medarbetarna avstod dessutom en fjärde semestervecka i somras för att öka tillgängligheten.
Justitieombudsmannen, JO, granskar nu handläggningstiderna hos några av Sveriges a-kassor. Unionens a-kassa är dock inte en av dem som granskas. Under hösten har Unionens a-kassa JO-anmälts av sex personer för långa handläggningstider, men av de ärenden som utretts har JO inte kritiserat kassan.
Läs mer: Så ökar du dina chanser till nytt jobb