Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Basketspelare nekas a-kassa mellan kontrakt

Har den som skrivit på ett nytt spelarkontrakt rätt till a-kassa mellan anställningarna? Nej, inte om arbetsgivaren samtidigt står för bostaden. Det konstaterar Högsta förvaltningsdomstolen och slår därmed fast att en elitspelare i basket inte stod till arbetsmarknadens förfogande.
Ola Rennstam Publicerad 1 mars 2017, kl 07:31
Claudio Bresciani/TT
Claudio Bresciani/TT

Frågan om en elitbasketpelares rätt till ersättning från Unionens a-kassa har varit en följetong under flera år. Ärendet har vandrat genom rättssystemet och har nu slutligen avgjorts av högsta instans.

Läs mer: Basketspelare nekas a-kassa

När idrottsmannens kontrakt med KFUM Uppsala Basket löpte ut i slutet av april 2013 anmälde han sig som arbetslös och ansökte om a-kassa. Men då hade han redan skrivit på ett nytt kontrakt med klubben som började gälla den 1 augusti samma år. Förutom lön åtog sig idrottsföreningen även att stå för en möblerad lägenhet - även under sommarmånaderna.

Unionens a-kassa nekade basketspelaren ersättning eftersom man inte ansåg att han stod till arbetsmarknadens förfogande*. Enligt kassan var det osannolikt att mannen skulle bryta sitt ingångna kontrakt för att ta ett annat arbete.
Basketspelaren överklagade beslutet med motiveringen att han mellan de båda anställningarna saknade arbete, var arbetsför och stod till arbetsmarknadens förfogande. Enligt honom innebar inte den kommande anställningen att han inte kunde bryta spelarkontraktet om han fått erbjudande om ett annat lämpligt arbete.

Förvaltningsdomstolen gick på mannens linje medan kammarrätten i Stockholm delade a-kassans uppfattning. Nu har Högsta förvaltningsdomstolen sagt sitt. Domstolen slår fast att det inte är sannolikt att elitbasketspelaren skulle ha varit beredd att bryta sitt kontrakt för ett arbete hos en annan arbetsgivare.

Rätten fäster vikt vid att föreningen åtagit sig att stå för mannens bostad under perioden mellan de båda anställningarna. Även om spelaren inte skulle tillträda sin anställning förrän den 1 augusti innebar kontraktet, att parterna hade sådana bindningar till varandra att mannen inte kan anses ha stått till arbetsmarknadens förfogande.

Det råder en speciell praxis på området för elitidrottare under speluppehåll och vi anser att den här domen följer den praxisen väl. Men domen kommer inte att få någon betydelse för de som har en sedvanlig anställning, då gäller andra regler, säger Jeanette Mandl, chefsjurist på Unionens a-kassa.

*Enligt arbetslöshetsförsäkringen är det ett grundläggande villkor för att få rätt till ersättning att den arbetslöse, förutom att vara oförhindrad att ta arbete, också ha för avsikt att göra det.

A-kassa

Fyra månaders väntan på pengar från Unionens a-kassa

Stefan Eriksson från Borlänge och Maria Thorstensson från Göteborg har båda väntat i flera månader på pengar från Unionens a-kassa.
Lina Björk Publicerad 25 april 2024, kl 10:26
fasaden på Unionens a-kassa, sedlar och mynt
Unionens a-kassa har haft långa handläggningstider under hela förra året. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader på pengar. Foto: Mats Thorén/Shutterstock

De ringer och kopplas bort. De ringer igen och kopplas bort. 
Så beskriver medlemmar i Unionens a-kassa gången när de försöker få tag på sin handläggare för att få reda på när ersättning kan betalas ut. 

Maria Thorstensson skickade in sina papper till Unionens a-kassa i början av januari. På inloggat läge stod det att ärendet var ”under handläggning” men sedan hände ingenting. 

 – Jag blev skogstokig. Det gick inte att komma fram och när någon svarade bollades jag runt mellan olika personer. De beklagade bara att handläggningstiderna var långa, säger hon. 

Unionens a-kassa har dragits med långa handläggningstider under större delen av förra året. Till jul såg det bättre ut, men nu får den som väntar på ersättning ha tålamod i genomsnitt sju veckor. Det är längst av alla landets a-kassor. Och många medlemmar har väntat betydligt längre än så. 

– Det är ett helvete och en stress. Jag har maxat mina kreditkort och hade det inte löst sig så hade jag behövt låna pengar av vänner och bekanta. Men jag tänker på dem som står själva, hur går det för dem?
 

Unionens a-kassa JO-anmäld

Maria Thorstensson fick till slut besked efter 13 veckors väntan. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader. Han skickade in sitt arbetsgivarintyg i slutet av december, innan julledigheten. Hans arbetsgivare ansåg att det var bättre så att Stefan skulle slippa vänta på a-kassa. Även hans ärende fick titeln ”under handläggning” på myndighetens hemsida och på mejl svarade a-kassan att inget fanns att komplettera. Men sedan hände ingenting. 

Stefan Eriksson

– När jag sedan ringde och undrade vad som händer sa de att jag inte hade skickat in något arbetsgivarintyg. När jag påtalade att jag gjort det berättade de att man inte fick ställa ut det i förtid. De hade de ju kunnat säga direkt, säger han. 

Efter det fick Stefan Eriksson svårt att få tag på sin handläggare. Han fortsatte att ringa till växeln och hamnade i kö. Han har nu valt att anmäla Unionens a-kassa till Justitieombudsmannen. 

Efter att han blev uppsagd från sitt jobb har han sex månaders uppsägningslön. Det räcker en bit, men inte hur länge som helst. 

– Jag räknade med att klara mig till april, men sedan var det stopp. Att vänta fyra månader och med det besvär som a-kassan orsakat. Det är oacceptabelt, säger Stefan Eriksson. 

Hur ser förtroendet för Unionens a-kassa ut?

– Förtroendet är noll. Jag förstår inte att man kan behandla människor på det här sättet. 

Harald Peterson
Foto: Mattias Lindbäck

Enligt Harald Petersson som är kassaföreståndare på Unionens a-kassa har man aktivt arbetat med att få ned handläggningstiderna. Bland annat genom att anställa fler handläggare. 

– Vi får successivt in fler medarbetare som har utbildats och förstärker verksamheten. Vi har en utbildning på gång i Malmö och på vårt nya kontor i Örebro för medarbetare som började i mars. Så vi går mot en stabilare bemanning på sikt, säger han. 

 

Svårt få kontakt med Unionens a-kassa

För att frigöra tid för handläggningen av ärenden har Unionens a-kassa begränsat telefontiden till en timme om förmiddagen, för att nå sin utredare. Det har gjort det svårt att komma fram då många ringer samtidigt. 

–  Vi är medvetna om att det är köer i telefonväxeln. Vi har telefontid utöver det, där vi har externt stöd för att öka tillgängligheten. Sedan finns alltid möjligheten att skriva till oss i en inloggad miljö. Vi har också en chat som är bemannad under stora delar av dagen, säger Harald Peterson.  

Unionens a-kassa har ett pågående tillsynsärende hos Inspektionens för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) på grund av de långa handläggningstiderna.