Under måndagen har Vetenskapsradion i P1 rapporterat om att såväl kommuner som företag och fackförbund betalar miljoner i kompetensutveckling genom läran om kommunikologi. Under kurserna ska chefer bland annat ha fått krypa långsamt på golvet – för att bli bättre på beslutsfattande.
I vilket syfte har Unionen använt sig av kommunikologi?
– När vi inledde förändringsarbetet 2009 var syftet dels att bli bättre på att kommunicera med medlemmarna, dels att få ihop två olika fackförbunds kulturer. Men också att bli en mer effektiv organisation, säger Hanna Brandt González, kanslichef på Unionen.
Hur gynnar det medlemmarna?
– Vi har dagligen kontakt med medlemmar på många olika sätt och det gynnar dem att vi har blivit bättre på att bemöta dem och att organisationen har blivit mer effektiv.
Har det gett någon effekt?
– Vi gör regelbundna mätningar och har sett att medlemmarna blir mer och mer nöjda med Unionen som förbund. Dessutom växer förbundet och antalet medlemmar.
Hur vet ni att det beror på kommunikologin?
– Kommunikologin är en del i ett förändringsarbete som består av flera delar. Vi ser att det arbetet ger resultat. Forskning visar att ett förändringsarbete i snitt tar sju år, men när vi gjorde medarbetarundersökningar kunde vi se att vi fått till en gemensam organisationskultur redan efter tre år. Jag är väldigt stolt över det.
Hur gick processen till när ni valde att satsa på kommunikologi?
– Vi hade använt oss av kommunikologi i medlemsutbildningar och bestämde oss för att testa i ett pilotprojekt internt. Eftersom det gav så pass goda resultat ville vi att hela organisationen skulle få möjlighet till den kompetensutvecklingen.
Kommer Unionen att använda sig av kommunikologin även framöver?
– Vi utbildar fortfarande i kommunikologi internt och använder oss av de delar som passar organisationen bäst.
Vad har det kostat sammanlagt?
– Kommunikologin är en del i ett stort förändrings- och utvecklingsarbete. Vi kommenterar aldrig hur mycket pengar vi lägger på det, utan hänvisar i så fall till vår årsredovisning, säger Hanna Brandt González.
Redan 2010 hade Unionen dock budgeterat drygt 23 miljoner kronor till kommunikologin.