Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Sats svarar: Vi har nöjda medarbetare

Sats ser allvarligt på kritiken som riktas mot företaget. Samtidigt skriver Anna Raftheim, Sats HR-chef, att företaget har engagerade och nöjda medarbetare.
Oscar Broström Publicerad
Izabelle Nordfjell/TT
Sats svarar, via mejl, att de ser allvarligt på kritiken från medarbetare. Izabelle Nordfjell/TT

Kollega kontaktade Sats veckan innan pressläggning för att få företagets bild på den kritik som flera medarbetare lyfter, samt en kommentar till det flertal förhandlingar som Sats har med Unionen.

Sats svarade att de inte kunde ställa upp på intervju med så kort framförhållning, utav gav i stället ett svar via mejl, skrivet av HR-chefen Anna Raftheim.

"Det har kommit till vår kännedom att denna uppfattning finns via några av våra skyddsombud, och vi tar denna kritik på största allvar. Det vill jag vara noga med att poängtera.

Vi gör regelbundet anonyma pulsbaserade medarbetarundersökningar där det inte framkommer att detta är ett utbrett problem. Vi ser att vi har högt engagemang, nöjda medarbetare som är tillfreds med både kulturen, arbetsmiljön och sina ledare. Vi är väldigt glada och stolta över det.

Trots detta har vi nu externa resurser tillhands som finns för att vid behov utreda, stödja organisationen gällande liknade frågor."

Lönemodellerna "önskvärda"

"Det är mycket viktigt att våra ledare och medarbetare följer all gällande lagstiftning kring exempelvis arbetstid och vila. Vi olika lönemodeller för olika befattningar och våra uppfattningar är att de är önskvärda men har dialoger om detta när det uppkommer, med medarbetare, fackliga företrädare hos oss och direkt med Unionen.

SATS har löpande förhandlingar med Unionen i enlighet med gällande spelregler och lagstiftning, skulle något uppstå har vi dialog om detta.

SATS har i många avseenden drivit på professionaliseringen av träningsbranschen. Vi har med våra 2 500 medarbetare i Sverige en betydande roll att agera ansvarsfullt som arbetsgivare. För många medarbetare är vi dessutom den första arbetsgivaren vilket, i våra ögon, ställer ännu högre krav på oss att vara professionella."

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

”Kontoret blir mer som ett showroom”

Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, ser kontoret som en allt mindre viktig del av arbetslivet.
Publicerad 5 maj 2025, kl 11:00
Tillbaka till kontoret. Jimmy Rosén, vd, Angry Creative.
Seniora medarbetare kan jobba på distans, men yngre behöver kontor för att fungera optimalt, menar Jimmy Rosén på Angry Creative. Foto: Privat/Colourbox.

Kontoret har sin plats i det moderna arbetslivet, men det är mer en parentes än något ristat i sten. Det menar Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, som utvecklar e-handelslösningar för industribolag. Han jämför utvecklingen för kontor med vad som sker inom handel och köpcenter.

– Butikerna fungerar alltmer som showroom medan handeln flyttar online. Köpcenter har färre stora butiker och fler restauranger och krogar. Internet är den stora möjliggöraren där vi får större utbud, och vi möts fysiskt bara för det som inte kan upplevas via en skärm.

Behov av fysiskt kontor minimalt

På Angry Creative arbetar seniora konsulter med lång erfarenhet, vilket gör att behovet av ett fysiskt kontor är minimalt – åtminstone för dem.

– Våra anställda är extremt autonoma och skapar stort värde varje minut de arbetar. De rekryteras sällan lokalt, så vi satsar i stället på en digital kultur med humor och empati.

Men för juniora medarbetare ser det annorlunda ut. Att jobba hemifrån fungerar i teorin, men i praktiken blir det en mardröm, menar Jimmy Rosén.

– Juniorer fastnar lätt på enkla problem och behöver någon nära som kan hjälpa dem vidare. Ska de jobba på distans krävs schemalagda avstämningar varannan timme, då försvinner all produktivitet. Vi har mätdata som visar att de arbetar upp till åtta gånger långsammare om de inte får löpande coachning. På ett kontor är det enklare – och trevligare – att fånga upp om de är på väg åt fel håll.

Kontor viktigt för att samla team

På Angry Creative har man därför valt att standardisera och automatisera mer, vilket har minskat behovet av juniora medarbetare. Men inom digital marknadsföring, där AI driver utvecklingen framåt, fyller kontoret en viktig roll för att samla teamet.

– Där är allt nytt och förändras hela tiden. Det finns ingen som har tio års erfarenhet, så där är juniorernas energi avgörande. De seniora hänger ofta inte med i den snabba utvecklingen, men de kan stötta med struktur och strategiskt tänkande. I den miljön är kontoret lysande, säger Jimmy Rosén.

Enligt honom har kontoret blivit ett showroom – en plats för specifika behov snarare än en självklar mittpunkt i verksamheten.

– Det används främst för de yngre medarbetarna och representation, gärna med närhet till restauranger och after work. I dag går en mindre del av omsättningen till kontor och mer till att skapa digitala arbetsmiljöer med AI, automation och smarta system, säger han.