Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Mildare a-kasseregler för företagare

Regeringen ändrar regler för att underlätta för egenföretagare i kris. Nu får företagare exempelvis uppdatera sociala medier och hålla igång kund- och leverantörskontakter, utan att förlora sin a-kassa.
Oscar Broström Publicerad
 Fanni Olin Dahl / TT, Fredrik Sandberg / TT
Från och med den 1 juni får företagare på a-kassa vidta vissa marknadsföringsåtgärder, exempelvis i sociala medier. Fanni Olin Dahl / TT, Fredrik Sandberg / TT

Coronapandemin har varit tuff för många egenföretagare.

I en tidigare undersökningen från Unionen uppgav sex av tio att de tappat minst 30 procent av sina intäkter. 45 procent trodde att de skulle tvingas gå i konkurs inom sex månader (undersökningen gjordes sommaren 2020).

Läs mer: Egenföretagare riskerar konkurs: ”Det tog tvärstopp”

Många företagare har därför behövt vända sig till a-kassan.

Det i sin tur har betytt att företaget har tvingats bli vilande, eftersom reglerna för arbetslöshetsersättningen är tydliga med att du som företagare måste upphöra med all näringsverksamhet för att få a-kassa. Något som bland annat TCO, där Unionen ingår, varit kritiskt till.

Läs mer: TCO vill se ändrade regler för arbetslösa egenföretagare

Regeringen ändrar nu tillfälligt dessa regler. Från och med den 1 juni får företagare på a-kassa vidta vissa marknadsföringsåtgärder. Det innebär i praktiken att de kan ha kund- och leverantörskontakter, samt uppdatera sin webbplats eller sina sociala medier.

Ändringen gäller endast för de företagare som ämnar återuppta sin verksamhet vid ett senare tillfälle. De nya reglerna föreslås gälla till den 31 december i år.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
A-kassa

Läsarna om a-kassan: ”Skrämmande läsning”

”Skrämmande”. ”Hemskt och sorgligt”. ”Fruktansvärt”. Många har reagerat starkt på Kollegas granskning av väntetiderna hos Unionens a-kassa.
David Österberg Publicerad 7 november 2024, kl 06:02
Kollega granskar Unionens a-kassa. Kollage med de artiklar i ämnet som Kollega hittills publicerat.
Förra veckan publicerade Kollega en granskning av de långa väntetiderna hos Unionens a-kassa. Många arbetslösa tvingades vänta i månader på ersättning, vilket ledde till ekonomiska svårigheter och ångest. Kollegas läsare har reagerat kraftigt på uppgifterna i artiklarna. Här är några av reaktionerna. Kollage: Susanna Sethfors Holmquist.

Förra veckan publicerade vi vår granskning av de långa väntetiderna hos Unionens a-kassa. När situationen var som värst tvingades många arbetslösa vänta i flera månader på ersättning. Här är några av alla de reaktioner som publiceringen väckt:

 

A-kassan är ju den inkomst man har när man blivit av med jobbet. Hyra, mat mm ska ju betalas så självklart ska det inte ta mer än en månad innan a-kassan börjar betalas ut.”

 

” Helt otroligt att människor ska behöva skuldsätta sig för att överleva.”

 

” A-kassan idag skapar psykisk ohälsa & skulder.”

 

”Att skylla på ett IT-system signalerar ju bara inkompetens vid upphandling och implementation.”

 

”Jag behövde vänta tre månader innan jag fick ut min a-kassa. Som tur var hade jag besparingar som jag kunde ta ifrån men alla har ju inte det.”

 

”Tycker att det är super när media granskar och går till djupet med haveri inom egen organisation eller sfär omkring. Då kan vi uppnå förbättringar och förklaringar.”

 

”Skrämmande läsning.”

 

”Så hemskt och sorgligt att läsa om konsekvenserna. Vad bra att Kollega finns där och kan granska!”

 

”Långa handläggningstider är förödande för personer med en svag ekonomisk ställning. Dit hör bland andra många arbetssökande och många som väntar på besked om sjukersättning.”

 

”Det kan ju krascha en ekonomi för många och det är inte okej!”

 

”Så fruktansvärt att det kan få vara så här!”

 

”Tragiskt!”

 

”Känner att det skönt att jag är utanför arbetslivet. Lider med alla drabbade.”

 

”Vi har ju faktiskt betalat varje månad för en arbetslöshetsförsäkring. Det är inte bara en hand-out av snälla farbror staten.”

 

”Det som beskrivs i inlägget är totalt orimligt! Jag vet inte hur kassorna styrs men om det är så att reglerna styrs av lag och föreskrifter är det givetvis nödvändigt att tillsätta en utredning.”

 

”Fan vad ruttet.”

 

”Att som Lars, behöva vänta i sju månader borde vara straffbart på någon skala. HELT obegripligt!"