
Coronapandemin har varit tuff för många egenföretagare.
I en tidigare undersökningen från Unionen uppgav sex av tio att de tappat minst 30 procent av sina intäkter. 45 procent trodde att de skulle tvingas gå i konkurs inom sex månader (undersökningen gjordes sommaren 2020).
Läs mer: Egenföretagare riskerar konkurs: ”Det tog tvärstopp”
Många företagare har därför behövt vända sig till a-kassan.
Det i sin tur har betytt att företaget har tvingats bli vilande, eftersom reglerna för arbetslöshetsersättningen är tydliga med att du som företagare måste upphöra med all näringsverksamhet för att få a-kassa. Något som bland annat TCO, där Unionen ingår, varit kritiskt till.
Läs mer: TCO vill se ändrade regler för arbetslösa egenföretagare
Regeringen ändrar nu tillfälligt dessa regler. Från och med den 1 juni får företagare på a-kassa vidta vissa marknadsföringsåtgärder. Det innebär i praktiken att de kan ha kund- och leverantörskontakter, samt uppdatera sin webbplats eller sina sociala medier.
Ändringen gäller endast för de företagare som ämnar återuppta sin verksamhet vid ett senare tillfälle. De nya reglerna föreslås gälla till den 31 december i år.