Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

A-kassan kritiseras för långa väntetider

IAF är kritisk till a-kassornas långa handläggningstider. För en del arbetslösa medlemmar i Unionens a-kassa kan det betyda en väntan på ersättning i nio veckor eller mer. För de flesta går det dock snabbare.
Anita Täpp Publicerad
Ola Rennstam / Kollega
Ola Rennstam / Kollega

Den statliga tillsynsmyndigheten IAF, Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, ser allvarligt på de långa väntetider på ersättning som många arbetslösa har råkat ut för i samband med coronakrisen.

Värst drabbade, när det gäller dem som ska ha ett så kallat grundbelopp, är medlemmar i Alfa-kassan där den genomsnittliga handläggningstiden (mätt i median) är 16 veckor. Och en del kan alltså få vänta ännu längre. 

Läs mer: Arbetslösa får vänta länge på a-kassa

Och även om Unionens a-kassa inte tillhör de värsta ”syndarna” har man, enligt IAF:s statistik vad gäller grundersättningen nu en genomsnittlig handläggningstid på nio veckor. Vilket inte heller är acceptabelt, anser Annelie Westman, chef på granskningsenheten på IAF.

– Även om ärendena vad gäller grundbelopp är mer komplicerade, då det exempelvis kan handla om arbetslösa som har haft flera arbetsgivare och flera korta anställningar, ska det inte behöva ta så lång tid, säger hon.

Enligt Harald Petersson, chef för Unionens a-kassa är den genomsnittliga handläggningstiden vad gäller en stor majoritet av de arbetslösa medlemmarna dock ”bara” fem veckor.

– Det är bara mellan fem och tio procent av våra medlemmar som ska ha ett grundbelopp. De övriga ska ha en inkomstrelaterad ersättning och i det fallet är den genomsnittliga handläggningstiden fem veckor nu, i stället för fyra veckor som det var innan corona.

Hur länge har arbetslösa som mest fått vänta på ersättning?
– Det har jag tyvärr inga siffror på just nu.

Hur har ni använt de 18,5 miljoner som ni har fått i stöd för att bättre kunna hantera den nya situationen?
– Vi har exempelvis rekryterat och utbildat 60 nya medarbetare så att vi nu har totalt 240 anställda.

– En sak som också spelat roll är att vi inför sommarperioden gick ut med ett frivilligt erbjudande om att man kunde minska sin semester under sommaren, till tre veckor. Vilket väldigt många av oss också gjorde. Och när nu alla har börjat komma tillbaka och vi också har den nyrekryterade personalen så kommer det säkert ha en positiv effekt på handläggningstiderna. Även om vi får in nya ansökningar hela tiden, i nuläget från cirka 3 500 nya arbetslös varje vecka.

Läs mer: Gå med i a-kassan? Tänk på det här!

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Kollega granskar Unionens a-kassa. Kollage med de artiklar i ämnet som Kollega hittills publicerat.
Förra veckan publicerade Kollega en granskning av de långa väntetiderna hos Unionens a-kassa. Många arbetslösa tvingades vänta i månader på ersättning, vilket ledde till ekonomiska svårigheter och ångest. Kollegas läsare har reagerat kraftigt på uppgifterna i artiklarna. Här är några av reaktionerna. Kollage: Susanna Sethfors Holmquist.

Förra veckan publicerade vi vår granskning av de långa väntetiderna hos Unionens a-kassa. När situationen var som värst tvingades många arbetslösa vänta i flera månader på ersättning. Här är några av alla de reaktioner som publiceringen väckt:

 

A-kassan är ju den inkomst man har när man blivit av med jobbet. Hyra, mat mm ska ju betalas så självklart ska det inte ta mer än en månad innan a-kassan börjar betalas ut.”

 

” Helt otroligt att människor ska behöva skuldsätta sig för att överleva.”

 

” A-kassan idag skapar psykisk ohälsa & skulder.”

 

”Att skylla på ett IT-system signalerar ju bara inkompetens vid upphandling och implementation.”

 

”Jag behövde vänta tre månader innan jag fick ut min a-kassa. Som tur var hade jag besparingar som jag kunde ta ifrån men alla har ju inte det.”

 

”Tycker att det är super när media granskar och går till djupet med haveri inom egen organisation eller sfär omkring. Då kan vi uppnå förbättringar och förklaringar.”

 

”Skrämmande läsning.”

 

”Så hemskt och sorgligt att läsa om konsekvenserna. Vad bra att Kollega finns där och kan granska!”

 

”Långa handläggningstider är förödande för personer med en svag ekonomisk ställning. Dit hör bland andra många arbetssökande och många som väntar på besked om sjukersättning.”

 

”Det kan ju krascha en ekonomi för många och det är inte okej!”

 

”Så fruktansvärt att det kan få vara så här!”

 

”Tragiskt!”

 

”Känner att det skönt att jag är utanför arbetslivet. Lider med alla drabbade.”

 

”Vi har ju faktiskt betalat varje månad för en arbetslöshetsförsäkring. Det är inte bara en hand-out av snälla farbror staten.”

 

”Det som beskrivs i inlägget är totalt orimligt! Jag vet inte hur kassorna styrs men om det är så att reglerna styrs av lag och föreskrifter är det givetvis nödvändigt att tillsätta en utredning.”

 

”Fan vad ruttet.”

 

”Att som Lars, behöva vänta i sju månader borde vara straffbart på någon skala. HELT obegripligt!"