Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Fler ska få mer i a-kassa

Regeringen presenterar tillsammans med Centerpartiet och Liberalerna ett krispaket för att dämpa konsekvenser på arbetsmarknaden, bland annat genom att höja taket i a-kassan och sänka kraven på hur länge man ska ha jobbat och ha varit medlem i en a-kassa.
Johanna Rovira Publicerad 30 mars 2020, kl 16:40
Janerik Henriksson/TT
Ekonomisk-politiska talespersonerna Emil Källström (C) och Mats Persson (L), finansminister Magdalena Andersson (S) och finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund (MP) under en pressträff om nya budgetåtgärder för arbetsmarknaden. Janerik Henriksson/TT

Regeringen ska inom en snar framtid överlämna förslag om en extra ändringsbudget – ett förslag som bygger på en överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet.

I förslaget ingår bland annat att tillfälligt sänka kraven både på hur mycket man måste ha jobbat innan man kan få a-kassa och på hur länge man ska ha varit medlem i någon a-kassa.

Dessutom föreslår partierna i ett pressmeddelande att de obligatoriska karensdagarna slopas, om än tillfälligt, att taket höjs liksom grundbeloppet samt att a-kassorna får mer pengar för att handlägga alla de ansökningar som man befarar kommer i kölvattnet av varslen.

Läs mer: Rekordmånga går med i Unionens a-kassa

Arbetsförmedlingen ska också få mer pengar och olika arbetsmarknadspolitiska åtgärder, som till exempel starta-egetbidrag förlängs. Förslaget innebär också en mängd satsningar på utbildning – bland annat ökad möjlighet till yrkesutbildning.

TCO gjorde snabbt tummen upp för krispaketet - i synnerhet att fler ska få mer i a-kassa. Men också satsningarna på utbildning välkomnades av centralorganisationen TCO:s ordförande Therese Svanström.

– Redan innan coronapandemin var stora grupper i samhället i behov av vidareutbildning för att klara av att hänga med i utvecklingen. Det behovet kommer sannolikt bli större utifrån dagens situation, säger hon i ett pressmeddelande.

Förändringar i a-kassan

  • Både grundbeloppet och taket i a-kassan höjs, från 910 kronor till 1 200 kronor de första 100 dagarna, vilket gör att fler kommer att nå upp till en ersättning som motsvarar 80 procent av lönen.
  • De sex karensdagarna tas tillfälligt bort så att det blir lättare att kvalificera sig för ersättning från arbetslöshetsförsäkringen.
  • Kraven för hur länge man ska ha varit medlem i en a-kassa för att kunna få ersättning sänks från tolv till tre månader.
  • Arbetsvillkoret, hur många timmar man minst ska ha arbetat per månad, sänks från 80 till 60 timmar.
A-kassa

Fyra månaders väntan på pengar från Unionens a-kassa

Stefan Eriksson från Borlänge och Maria Thorstensson från Göteborg har båda väntat i flera månader på pengar från Unionens a-kassa.
Lina Björk Publicerad 25 april 2024, kl 10:26
fasaden på Unionens a-kassa, sedlar och mynt
Unionens a-kassa har haft långa handläggningstider under hela förra året. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader på pengar. Foto: Mats Thorén/Shutterstock

De ringer och kopplas bort. De ringer igen och kopplas bort. 
Så beskriver medlemmar i Unionens a-kassa gången när de försöker få tag på sin handläggare för att få reda på när ersättning kan betalas ut. 

Maria Thorstensson skickade in sina papper till Unionens a-kassa i början av januari. På inloggat läge stod det att ärendet var ”under handläggning” men sedan hände ingenting. 

 – Jag blev skogstokig. Det gick inte att komma fram och när någon svarade bollades jag runt mellan olika personer. De beklagade bara att handläggningstiderna var långa, säger hon. 

Unionens a-kassa har dragits med långa handläggningstider under större delen av förra året. Till jul såg det bättre ut, men nu får den som väntar på ersättning ha tålamod i genomsnitt sju veckor. Det är längst av alla landets a-kassor. Och många medlemmar har väntat betydligt längre än så. 

– Det är ett helvete och en stress. Jag har maxat mina kreditkort och hade det inte löst sig så hade jag behövt låna pengar av vänner och bekanta. Men jag tänker på dem som står själva, hur går det för dem?
 

Unionens a-kassa JO-anmäld

Maria Thorstensson fick till slut besked efter 13 veckors väntan. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader. Han skickade in sitt arbetsgivarintyg i slutet av december, innan julledigheten. Hans arbetsgivare ansåg att det var bättre så att Stefan skulle slippa vänta på a-kassa. Även hans ärende fick titeln ”under handläggning” på myndighetens hemsida och på mejl svarade a-kassan att inget fanns att komplettera. Men sedan hände ingenting. 

Stefan Eriksson

– När jag sedan ringde och undrade vad som händer sa de att jag inte hade skickat in något arbetsgivarintyg. När jag påtalade att jag gjort det berättade de att man inte fick ställa ut det i förtid. De hade de ju kunnat säga direkt, säger han. 

Efter det fick Stefan Eriksson svårt att få tag på sin handläggare. Han fortsatte att ringa till växeln och hamnade i kö. Han har nu valt att anmäla Unionens a-kassa till Justitieombudsmannen. 

Efter att han blev uppsagd från sitt jobb har han sex månaders uppsägningslön. Det räcker en bit, men inte hur länge som helst. 

– Jag räknade med att klara mig till april, men sedan var det stopp. Att vänta fyra månader och med det besvär som a-kassan orsakat. Det är oacceptabelt, säger Stefan Eriksson. 

Hur ser förtroendet för Unionens a-kassa ut?

– Förtroendet är noll. Jag förstår inte att man kan behandla människor på det här sättet. 

Harald Peterson
Foto: Mattias Lindbäck

Enligt Harald Petersson som är kassaföreståndare på Unionens a-kassa har man aktivt arbetat med att få ned handläggningstiderna. Bland annat genom att anställa fler handläggare. 

– Vi får successivt in fler medarbetare som har utbildats och förstärker verksamheten. Vi har en utbildning på gång i Malmö och på vårt nya kontor i Örebro för medarbetare som började i mars. Så vi går mot en stabilare bemanning på sikt, säger han. 

 

Svårt få kontakt med Unionens a-kassa

För att frigöra tid för handläggningen av ärenden har Unionens a-kassa begränsat telefontiden till en timme om förmiddagen, för att nå sin utredare. Det har gjort det svårt att komma fram då många ringer samtidigt. 

–  Vi är medvetna om att det är köer i telefonväxeln. Vi har telefontid utöver det, där vi har externt stöd för att öka tillgängligheten. Sedan finns alltid möjligheten att skriva till oss i en inloggad miljö. Vi har också en chat som är bemannad under stora delar av dagen, säger Harald Peterson.  

Unionens a-kassa har ett pågående tillsynsärende hos Inspektionens för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) på grund av de långa handläggningstiderna.