Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Sa upp sig efter kränkningar – mister a-kassa

Kvinnan utsattes för kränkningar av sin arbetsgivare. Men innan hon sa upp sig borde hon ha gjort större ansträngningar för att komma till rätta med problemen, enligt en ny dom i kammarrätten. Unionens a-kassa gjorde därför rätt när de stängde av kvinnan från ersättning.
Ola Rennstam Publicerad 4 februari 2020, kl 13:25
Hasse Holmberg/TT
Den personliga assistenten sa upp sig för lättvindigt, enligt en dom i kammarrätten. Hasse Holmberg/TT

Den 50-åriga kvinnan arbetade som personlig assistent i Stockholmsområdet och blev upprepade gånger utsatt för fysiska övergrepp, personliga påhopp och osaklig kritik av sin arbetsgivare, som var samma person som hon utförde personlig assistens åt. Efter 13 dagar fick hon nog av den kränkande behandlingen och sa upp sig på egen begäran. Men det skulle hon inte ha gjort. Unionens a-kassa stängdes då av henne från ersättning i 45 dagar.

Kvinnan överklagade beslutet och poängterade att hon tagit upp problemen flera gånger med sin arbetsgivare och även kontaktat fackförbundet Kommunal, som organiserar personliga assistenter, för att få råd men fick ingen hjälp därifrån eftersom hon inte var medlem.

Kammarrätten i Stockholm konstaterar nu att även om man blivit utsatt för kränkande särbehandling krävs det att man gjort konstruktiva försök att komma till rätta med problemen innan man avslutar sin anställning. Domstolen menar att den personliga assistenten visserligen vidtagit vissa åtgärder, men att hon inte utnyttjat alla möjligheter. Till exempel borde hon ha kontaktat sitt fackförbund Unionen för att få hjälp, men det framgår inte varför kvinnan aldrig tog denna kontakt. Enligt kammarrätten innebär detta sammantaget att kvinnan inte haft giltig anledning att lämna sitt arbete och att Unionens a-kassas beslut att stänga av hennes rätt till ersättning under 45 dagar var korrekt.

Tidigare har även förvaltningsrätten i Stockholm gjort samma bedömning som kammarrätten.

Uppsägning - det här gäller

Huvudregeln är att den som säger upp sig på egen begäran - utan giltigt skäl - ska stängas av från rätten till arbetslöshetsersättning i 45 dagar. Bedömningen av vad som utgör giltig anledning är restriktiv, främst godkänns dokumenterade hälsoskäl. För att kränkande särbehandling ska anses som giltig orsak till att sluta på egen begäran krävs att förhållandena styrks med läkarintyg och att konstruktiva försök har gjorts för att komma till rätta med problemen.

A-kassa

Fyra månaders väntan på pengar från Unionens a-kassa

Stefan Eriksson från Borlänge och Maria Thorstensson från Göteborg har båda väntat i flera månader på pengar från Unionens a-kassa.
Lina Björk Publicerad 25 april 2024, kl 10:26
fasaden på Unionens a-kassa, sedlar och mynt
Unionens a-kassa har haft långa handläggningstider under hela förra året. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader på pengar. Foto: Mats Thorén/Shutterstock

De ringer och kopplas bort. De ringer igen och kopplas bort. 
Så beskriver medlemmar i Unionens a-kassa gången när de försöker få tag på sin handläggare för att få reda på när ersättning kan betalas ut. 

Maria Thorstensson skickade in sina papper till Unionens a-kassa i början av januari. På inloggat läge stod det att ärendet var ”under handläggning” men sedan hände ingenting. 

 – Jag blev skogstokig. Det gick inte att komma fram och när någon svarade bollades jag runt mellan olika personer. De beklagade bara att handläggningstiderna var långa, säger hon. 

Unionens a-kassa har dragits med långa handläggningstider under större delen av förra året. Till jul såg det bättre ut, men nu får den som väntar på ersättning ha tålamod i genomsnitt sju veckor. Det är längst av alla landets a-kassor. Och många medlemmar har väntat betydligt längre än så. 

– Det är ett helvete och en stress. Jag har maxat mina kreditkort och hade det inte löst sig så hade jag behövt låna pengar av vänner och bekanta. Men jag tänker på dem som står själva, hur går det för dem?
 

Unionens a-kassa JO-anmäld

Maria Thorstensson fick till slut besked efter 13 veckors väntan. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader. Han skickade in sitt arbetsgivarintyg i slutet av december, innan julledigheten. Hans arbetsgivare ansåg att det var bättre så att Stefan skulle slippa vänta på a-kassa. Även hans ärende fick titeln ”under handläggning” på myndighetens hemsida och på mejl svarade a-kassan att inget fanns att komplettera. Men sedan hände ingenting. 

Stefan Eriksson

– När jag sedan ringde och undrade vad som händer sa de att jag inte hade skickat in något arbetsgivarintyg. När jag påtalade att jag gjort det berättade de att man inte fick ställa ut det i förtid. De hade de ju kunnat säga direkt, säger han. 

Efter det fick Stefan Eriksson svårt att få tag på sin handläggare. Han fortsatte att ringa till växeln och hamnade i kö. Han har nu valt att anmäla Unionens a-kassa till Justitieombudsmannen. 

Efter att han blev uppsagd från sitt jobb har han sex månaders uppsägningslön. Det räcker en bit, men inte hur länge som helst. 

– Jag räknade med att klara mig till april, men sedan var det stopp. Att vänta fyra månader och med det besvär som a-kassan orsakat. Det är oacceptabelt, säger Stefan Eriksson. 

Hur ser förtroendet för Unionens a-kassa ut?

– Förtroendet är noll. Jag förstår inte att man kan behandla människor på det här sättet. 

Harald Peterson
Foto: Mattias Lindbäck

Enligt Harald Petersson som är kassaföreståndare på Unionens a-kassa har man aktivt arbetat med att få ned handläggningstiderna. Bland annat genom att anställa fler handläggare. 

– Vi får successivt in fler medarbetare som har utbildats och förstärker verksamheten. Vi har en utbildning på gång i Malmö och på vårt nya kontor i Örebro för medarbetare som började i mars. Så vi går mot en stabilare bemanning på sikt, säger han. 

 

Svårt få kontakt med Unionens a-kassa

För att frigöra tid för handläggningen av ärenden har Unionens a-kassa begränsat telefontiden till en timme om förmiddagen, för att nå sin utredare. Det har gjort det svårt att komma fram då många ringer samtidigt. 

–  Vi är medvetna om att det är köer i telefonväxeln. Vi har telefontid utöver det, där vi har externt stöd för att öka tillgängligheten. Sedan finns alltid möjligheten att skriva till oss i en inloggad miljö. Vi har också en chat som är bemannad under stora delar av dagen, säger Harald Peterson.  

Unionens a-kassa har ett pågående tillsynsärende hos Inspektionens för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) på grund av de långa handläggningstiderna.