Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Branscherna där man bråkar mest

Det bråkas en del inom detaljhandeln. Men det gör man även inom grossist- och transportbranschen. Däremot är konflikterna färre inom fastighetsförvaltning, visar en ny undersökning.
Petra Rendik Publicerad
Colourbox
Colourbox

Det sägs att storleken inte spelar någon roll. Men det verkar stämma så där när det kommer till hur mycket vi bråkar på jobbet. Ju större arbetsgrupperna är desto fler konflikter riskerar att uppstå. Det visar en undersökning som konsultföretaget Brilliant ligger bakom. De har tittat närmare på hur medarbetare inom elva branscher upplever bråk på jobbet. Förutom storleken på arbetsgruppen är svaga chefer och ojämn arbetsfördelning andra orsaker till konflikter på arbetsplatsen.

Läs också: Konflikt på kontoret?

– Konflikter är en stark bidragande orsak till sjukskrivningar. I en studie vi har gjort ser vi att man har 2,5 gånger högre sjukfrånvaro i grupper med mycket konflikter, säger Sofie Johansson, chefsanalytiker på Brilliant till SvD.

11 branscher där man bråkar mest:

1. Detaljhandeln – 16 procent upplever konflikter på jobbet. 22 procent säger att de ha en svag ledare.

2. Grossistverksamhet – 16 procent. Här fungerar arbetsfördelningen mindre bra enligt undersökningen, dåliga chefer är ett annat problem.

3. Transport – 15 procent upplever konflikter. Sämst fungerar ledarskapet, 34 procent är missnöjda med chefen.

4. Tillverkning. Oftast stora arbetsgrupper, kanske en anledning till att 14 procent känner av bråk på jobbet. Här finns också flest uttråkade medarbetare.

5. Försäljning och reparation av personbil – 12 procent vittnar om konflikter men 38 procent verkar å andra sidan vara nöjda med ledarskapet.

6. Finansiella tjänster och försäkring – 12 procent svarar att de upplever negativa konflikter och 14 procent är missnöjda med arbetsfördelningen

7. Bygg och anläggning – andelen konflikter är 11 procent.

8. IT, teknik och innovation – arbetsgrupperna är rätt små och cheferna bra men trots det svarar 11 procent att det uppstår bråk på jobbet.

9. Media och kommunikation – större arbetsgrupper kan vara en förklaring till att 10 procent upplever konflikter.

10. Konsultverksamhet – här bråkas det mindre, 6 procent. Och frågar man medarbetarna finns de bästa cheferna i den här branschen.

11. Fastighetsförvaltning – relativt konfliktfritt, 6 procent uppger att det uppstår konflikter som påverkar jobbet.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Jobbrelationer

Vårda din relation med chefen

Kollegor i all ära, men att vara på god fot med chefen är viktigare. Det kan höja arbetsglädjen och öka chansen till stöd, inflytande och avancemang.
Anette Jernström Publicerad 22 november 2024, kl 06:00
Chefen viktigare än kollegorna för trivsel på jobbet. Från vänster: glada medarbetare på kontor, ler och klappar händer.
Vill du trivas på jobbet? Satsa på relationen med chefen. En studie avslöjar att en god relation med chefen är avgörande för arbetsglädje och engagemang. Foto: Colourbox.

En av de mest avgörande trivselfaktorerna är de relationer vi har på arbetsplatsen. Och allra viktigast är relationen till chefen. Den är till och med ännu viktigare än den du har till dina arbetskamrater.

Det visar en studie från Högskolan i Skövde, Högskolan Väst och Göteborgs universitet, som undersökt hur anställda påverkas av olika typer av relationer på arbetsplatsen.

– För att trivas på jobbet är det viktigt att bygga goda relationer med både chefen och kollegorna. Men om vi måste prioritera visar forskningen att relationen med chefen spelar en avgörande roll för vår arbetstillfredsställelse och vårt engagemang, säger Thomas Andersson, professor i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde och en av forskarna bakom rapporten.

Har du en bra relation med din chef känner du dig ofta uppskattad, sedd och bekräftad. Du får vanligen också bättre stöd och kan få mer inflytande över ditt arbete, enligt studien.

– Det leder i sin tur till att du involverar dig mer, förklarar Thomas Andersson.

Forskningen bygger på data som samlats in från drygt 100 chefer och 550 medarbetare inom detaljhandeln. Men Thomas Andersson menar att resultatet sannolikt är detsamma inom andra branscher.

Sociala relationer är avgörande för vår fysiska och psykiska hälsa. Och för att stå pall när livet är prövande.

– Relationer har ett oerhört stort men osynligt värde. De är särskilt viktiga i tuffa tider med många förändringar. Vi måste också vara varsamma om våra relationer. De tar tid att bygga upp, förklarar han.

Ändå har vi en tendens att underskatta sociala relationer. Och det gäller i synnerhet kvaliteten på relationer mellan anställda och chefer, menar Thomas Andersson.

En bra chef ger tydliga instruktioner, men också stöd och erkännande för det arbete som utförs. Känslan av att vara uppskattad kan också bidra till mer motivation och trivsel.

Har du god kontakt med chefen kan det ge möjligheter till utveckling och avancemang. Chefer som känner sina medarbetare väl är mer benägna att investera i deras utveckling, enligt forskarna i rapporten.

– Chefen har stor påverkan på arbetsmiljön. En chef som är stöttande och rättvis kan skapa en positiv arbetsmiljö där alla känner sig trygga och värderade, säger Thomas Andersson.

Samtidigt poängterar han att en relation mellan två människor är bådas ansvar.

– Det är vanligt att medarbetarna kan ha ett lite passivt förhållningssätt och tycks mena att det är chefens ansvar att skapa relationer. Men det är något ömsesidigt och det är viktigt att båda engagerar sig. Chefen är ingen tankeläsare.

Få en bra relation med chefen - 4 tips

➧ Chefen bör ge tydliga instruktioner, stöd och uppmuntran.

➧ En relation är ett samarbete där båda parter har ett ansvar. Både du och chefen måste alltså engagera er.

➧ Försök att se chefens perspektiv. Hur tänker hen? Andra människor resonerar ofta inte som du – och det gäller även ledare.

➧ Utgå från att både du och din chef är intresserade av att er verksamhet fungerar väl.