Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

5 heta mötestrender

Biometrics, samhällsansvar och delningskultur. Det är några mötestrender som spås bli tongivande de kommande åren och kanske något att inspireras av till höstens konferenser, möten och kick-offer?
Ola Rennstam Publicerad
Colourbox.com, montage: Magdalena Taubert
Var kommer ni ha er kickoff i höst – och tycker du att ni borde hyra ut era outnyttjade mötesrum? Colourbox.com, montage: Magdalena Taubert

1. Biometrics

Den mest futuristiska mötestrenden handlar om biometrics. Det vill säga avancerad teknik som läser av människors beteende och känslor. En föredragshållare kan till exempel få live-information om åhörarnas intresse och personalen på en restaurang kan via ansiktsscanning får reda på när en stammis eller kändis är på väg in i lokalen. 72 procent av hotellföretagen uppger att de kommer att införa ansiktsscanning inom sju år, enligt en internationell undersökning bland konferensanläggningar.

2. Gästen vill inte vara gäst



Att eftersträva en känsla av herrskapsfolk och tjänare à la Downton Abbey tillhör historien. Nu vill besökaren känna sig som hemma, vara välkommen bakom baren för att själv blanda en drink och bli bemött som en individ. På konferensanläggningen Sigtunahöjden har receptionen ersatts med en plats där anställda och kunder jobbar sida vid sida. Fokus ligger på att bygga relationer och social gemenskap i stället för att odla en gammeldags servicekultur.

Läs också: 5 tips för bättre möten

3. Samhällsansvar viktigare



Kopplingen mellan lönsamhet och samhällsansvar kommer bli starkare. Enligt branschorganisationen Svenska möten uppger 62 procent av kunderna att de kommer att välja en annan anläggning om den inte uppfyller sitt samhällsansvar. Ett exempel är Högbo Brukshotell i Sandviken. Anläggningen köper närproducerade råvaror från Högbo Gårdshandelsförening som skapar integration för nyanlända och sysselsättning för människor med nedsatt arbetsförmåga.

4. Äkta är det nya svarta



Platser med en genuin och unik berättelse blir mer attraktiva. Det är det äkta och genomtänkta som eftertraktas i allt högre utsträckning. Efterfrågan på upplevelser kommer att öka koncepttänkandet i flera branscher. Att skapa en destination som förmedlar ett sammanhang som människor vill tillhöra blir extra viktigt för anläggningar utanför storstadsområdena. Ett exempel är Nääs Fabriker, ett bomullsspinneri från 1800-talet där fabriksmiljön bevarats och historien anpassats till nutid.

Läs också: Så säger du nej till möten

5. Alla delar allt



Delningsekonomin når nu även mötesbranschen. På samma sätt som Airbnb gjort att privatpersoner hyr ut boende till varandra kommer antalet alternativa möteslokaler att öka när företag hyr ut ytor de inte använder.

(Trenderna är framspanade av branschorganisationen Svenska möten.)

Foto: Colourbox och Nääs Fabriker 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 1 2025 omslag

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Jobbrelationer

Jobbfest och porr: Anders gör musik om kontoret

Någon blir inkallad till HR efter tveksam sökhistorik. Chefen skrattar för högt när vd:n håller tal på festen. Det sorgsna livet som projektledare. När Anders Strandberg skriver musik är det kontorslivet som står i fokus.
David Österberg Publicerad 24 januari 2025, kl 06:01
Till vänster trubaduren Anders Strandbergmed vitt skägg, svartvit bild. Till höger en bild på ett halvtomt kontor.
När jobbet tar över ens liv kan livet på kontor förvandlas till sånger. Det menar Anders Strandberg som skriver låtar om jobbfester, sökhistorik på jobbdatorn och att bli inkallad till HR. Foto: Privat/Colourbox.
Anders Strandberg
Anders Strandberg. Foto: Privat.

Tv-serier om livet på kontor gör succé. The Office, Severance eller Ring min agent blev alla tittarfavoriter. Att göra musik om tillvaron som tjänsteman är ovanligare – men det är just vad Anders Strandberg har gett sig på. Till vardags jobbar han som it-konsult och på fritiden skriver han låtar som ”Human resources” (om mr. Peterson som blir inkallad till HR efter att ha betett sig otrevligt och kollat på porr), ”The company party” (om hur cheferna vill sitta så nära vd:n som möjligt och skrattar för högt åt hans skämt på jobbfesten) eller ”Productivity reporting” (om att vara övervakad och hetsad att arbeta snabbare).

Blir det roligare att jobba när du kan göra musik av jobbet?

– Det blir det väl. Jag trivs bra med mitt jobb, men det är klart att det är kul att skriva musik om det. Några av låtarna har jag skrivit för att roa mig själv och mina kollegor. Ibland skriver jag en låt och skickar runt till kollegor, för att få ett litet skratt, haha. 

Är det jobbterapi att skriva låtar om jobbet?

– Det handlar nog mest om lust, faktiskt. Jag gör det för att det är kul, helt enkelt. 

Dina låtar är lite vassa. Får du aldrig sura kommentarer från HR?

– Hittills har jag inte hört något från HR. Jag vet inte ens om de har lyssnat. Human Resources handlar om min chef, mr. Peterson. Och han tog låten med gott mod, han tyckte nog att den var rätt kul. Så här långt har det bara varit positiv feedback.

Vad kom först – musiken eller it-konsultandet?

– Jag började spela i band redan som tonåring. När jag var runt 24, 25 började jag skriva egna låtar. Då skrev jag mest på svenska, i svensk vistradition. Det höll jag på med som hobby i ett antal år. När jag blev it-konsult slutade jag mer eller mindre att skriva musik. Jobbet tog över och det blev mycket jobbresor. För några år sedan blev jag sugen på att ta tag i musikintresset. Och det som kom ut var låtar om jobbet, haha. 

Jobbet hade tagit över ditt liv?

– Precis. Så jag totade ihop några låtar och kände att det var riktigt kul och bestämde mig för att göra ett album av det.

Scenskräck och Spotify

Namn: Anders Strandberg

Gör: It-konsult på TD Synnex. Låtar om livet på kontor.

Lyssna: Låtarna finns på albumet ”Notes from a logistics IT-consultant” på Spotify.

Uppträder: För 20 år sedan gjorde jag det. Nu har jag nog för mycket scenskräck.