Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Så håller du dig glad och vaken på mötet

Brukar du kämpa för att hålla dig vaken under tråkiga möten? Forskare i Japan har upptäckt att samma del av hjärnan som förknippas med motivation och nöje också framkallar sömn när vi är uttråkade. Samtidigt har tyska forskare kommit på vad som kan aktivera belöningscentrat i hjärnan.
Johanna Rovira Publicerad
Aleksandr/Colourbox.com
Aleksandr/Colourbox.com

Orsaken till varför vi människor ofta övermannas av ett obeskrivligt begär av att ta en tupplur när vi har tråkigt har tidigare inte varit känd. Men nu har forskare vid universitetet i Tsukubas upptäckte att nervceller i den del av hjärnan som kallas accumbenskärnan, och som ingår i hjärnans belöningssystem, har en extremt stark förmåga att framkalla sömn, enligt sajten The Hindu Businessline.

Att sova ordentligt före ett tråkigt möte har ingen som helst effekt på de sömnframkallande nervcellerna. Men det finns ett beprövat knep som nu också får stöd av vetenskapen: kaffe.

Läs mer: Kaffesug försämrar minnet

Koffein kan blockera de receptorer som får oss att vilja falla i dvala under långrandiga möten, enligt de japanska forskarna.

Men för att trivas och må gott på mötet och jobbet ska du dricka något helt annat än kaffe – nämligen öl (självklart avses här lättöl/alkoholfri öl). Tyska forskare har tittat på 13 000 olika matkomponenter för att lista ut vilka som är bäst på att stimulera hjärnans belöningssystem. En vinnare är korad - hordenin, som finns i malt och öl, enligt tidningen The Sun.

Läs mer: Så får du det godaste kaffet

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 1 2025 omslag

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Dålig arbetsmiljö: 1 av 3 har övervägt att byta jobb

Många har så dålig arbetsmiljö att de har funderat på att byta jobb. När anställda påpekar brister i arbetsmiljön händer ibland ingenting. Det visar en ny rapport från Myndigheten för arbetsmiljökunskap.
Carolina Högling Publicerad 28 januari 2025, kl 11:28
Arbetsmiljöproblem. Till vänster en kvinna vid ett skrivbord med en bordsfläkt på, till höger märkpennor och hörselkåpor.
Arbetsmiljöproblem får anställda att överväga nya möjligheter: Tre av tio vill byta jobb. Det visar en rapport från Myndigheten för arbetsmiljökunskap. Fot: Leif R Jansson/TT/Claudio Bresciani/TT.

Drygt tre av tio har övervägt att byta arbetsplats på grund av sin arbetsmiljö. Av samma anledning har 29 procent övervägt att byta yrke. Den nyligen publicerade rapporten ”Sverige om arbetsmiljö” undersöker hur arbetstagare förhåller sig till arbetsmiljöfrågor.

–  Arbetsmiljö är avgörande för både individers hälsa och företags framgång. Vår rapport visar att det finns ett starkt engagemang, men också tydliga områden där vi kan förbättra kunskapen och hanteringen av arbetsmiljöfrågor, säger Sverre Lundqvist, processledare och kommunikatör på Myndigheten för arbetsmiljökunskap i ett pressmeddelande.

Viktigare för arbetstagaren än chefen

Undersökningen visar att 30 procent upplever att deras arbetsmiljö har en negativ effekt på hälsan. Majoriteten av de svarande tycker att arbetsmiljöfrågor ska uppmärksammas mer på arbetsplatsen. Det är dock betydligt fler arbetstagare än chefer som vill ha mer uppmärksamhet på arbetsmiljön.

Intresset för arbetsmiljöfrågor är stort och majoriteten anser sig ha goda kunskaper om dem. Samtidigt vill de flesta lära sig mer om arbetsmiljölagen och Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM). 

Det blir ingen skillnad

Trots goda kunskaper hos arbetstagare hur arbetsmiljön bör se ut, är det inte alltid att de upplevda bristerna kommer fram till arbetsgivaren, enligt rapporten. De flesta uppger att de alltid, eller oftast säger till när de ser brister i arbetsmiljön. Den vanligaste anledningen till att inte rapportera om problem på arbetsplatsen är att anställda upplever att det ändå inte blir någon skillnad.

Vad är Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)?

SAM innebär att undersöka arbetsmiljön, vidta åtgärder för att minska eller ta bort risker, och utreda olyckor och ohälsa.