Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Din mamma jobbar inte här!

Anonyma, arga lappar sitter inte bara i den gemensamma tvättstugan. De är också vanliga i pentryt på jobbet. Här är de beteenden hos kollegorna som stör oss mest – och hur man hanterar dem bäst.
Lina Björk Publicerad
Illustration Saramara/Söderberg Agentur
"Den odiskade koppen väcker känslan av att någon inte bryr sig om sina kollegor, inte tar hänsyn". Illustration Saramara/Söderberg Agentur

Vi har alla sett dem, de där lapparna med arga och irriterade kommentarer om att du ska sluta slabba med disken och att din mamma inte jobbar här.

Tillhör du kanske dem som skurar upp efter dina slarviga kollegor? Eller känner du rent av inte igen dig alls? Då kanske det är dig lapparna är ämnade för …

Vi väljer sällan våra kollegor på jobbet. Ändå tillbringar vi större delen av våra vakna timmar tillsammans, och det säger sig självt att det är i stort sett omöjligt att inte reta sig på varandra emellanåt. Och särskilt irriterande är det när medarbetare inte kan bete sig i de gemensamma utrymmena på jobbet – som i ett öppet kontorslandskap, på toaletten, i möteslokalen eller i pentryt. Här kan en odiskad kaffekopp eller illaluktande matrester få anställda att gå i taket. Om än kanske inombords.

Men varför kan vi inte bortse från lite slarv? Thomas Jordan, som arbetat med konflikthantering i arbetslivet, tror att anledningen till att vi går i gång på en odiskad mugg handlar mer om en önskan att människor i vår sociala omgivning håller sig till rimliga beteendenormer, än om slarvet i sig.

– Den där odiskade koppen väcker känslan av att någon inte bryr sig om sina kollegor, inte tar hänsyn, inte är beredd att göra en insats för andra och inse att man ingår i ett socialt sammanhang.

Ingen verksamhet är förskonad från bråk kring dessa saker. Irritation uppstår överallt där människor har med varandra att göra. Arbetsplatser där man jobbar i intensivt samarbete med varandra kan dock vara lite mer konfliktintensiva än andra.

Vi har betydligt lättare att hantera diskussioner som handlar om sakfrågor än attityder och socialt bemötande. Det är lättare att ta upp händelser som rör verksamheten än att kollegan har dåligt bordsskick eller ställer in ett tomt mjölkpaket i kylskåpet. Då fegar vi och skriver hellre en anonym lapp som vi sätter upp.

– Många drar sig mycket för att ta upp saker direkt, eftersom man då får räkna med att kollegan tar det hela personligt och kanske går till motattack. Då är det lättare att skriva en uppfostrande lapp eller ett argt mejl som är riktat till alla, säger Thomas Jordan.

Det är dock något som han avråder starkt från. En olöst jobbkonflikt kan nämligen ställa till det för både individ och arbetsplats. Den kan leda till både försämrad effektivitet och kreativitet och skapa ett dåligt klimat på arbetsplatsen.

Då är det bättre att ta tag i saken och ställa kollegan som aldrig plockar ur diskmaskinen mot väggen. Eller, om du inte vet vem som alltid lånar av ditt smör i kylskåpet, ta upp det under ett gemensamt möte.

– Det är aldrig roligt med konflikter, men man brukar känna mer tillit och förtroende om man går igenom en konflikt och kan hantera den på ett värdigt och konstruktivt sätt. Då vet man att relationen mellan kollegor står pall och att saker är pratbara.

– Att faktiskt ta upp de konkreta saker som bekymrar en, så att man kan komma någonstans i sin relation, är i sig också förtroendeskapande och positivt.

Ansvaret är dock alltid ditt eget, påpekar Thomas Jordan. Du kan ju omöjligen hjälpa hur dina kollegor beter sig, men du kan påverka hur du för fram ditt budskap. Och vad du vill ha ut av det.

Undvik återhållet aggressiva och moraliserande lappar och massmejl. Och gå inte till chefen och gnäll, det får sällan någon effekt alls. Ta i stället upp frågan öppet och utgå från dig själv när du pratar, ge dig inte ut för att företräda en grupp på arbetsplatsen.

– Att tala i egen sak är alltid, alltid bättre än att ge sig ut för att tala för alla. Att säga att jag blir irriterad, besviken och trött när andra inte tar sitt ansvar får mycket större effekt än ett luddigt ”vi tycker”-budskap.

DET VI RETAR OSS MEST PÅ

Det har gjorts gedigna undersökningar kring vad som irriterar oss på jobbet. Här är ett axplock:

  • Kvarlämnad disk i hon
  • Spill som inte torkas upp
  • Gamla matrester
  • Matos från mikron
  • Folk som kommer sjuka eller tar med febriga småbarn till jobbet
  • Starka ostar som smittar annan mat i kylskåpet
  • Full diskmaskin som ingen plockar i eller ur
  • Den som alltid är försenad
  • Att tala högt i mobil i kontorslandskap
  • Folk som aldrig hälsar
  • Städtokar som slänger din mat vid varje utrensning av kylskåpet
  • Kollegan som alltid dricker kaffe men aldrig själv sätter på det
  • Arga lappar
  • Ständigt gnällande
  • Mat som luktar illa
  • Martyrer som påtalar varje gång de diskar åt andra
  • Dåligt bordsskick
  • Folk som ställer tomma paket i kylen eller skafferiet
  • Att ta många rökpauser
  • Fjäskande för chefen

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Jobbrelationer

Hon gör Tiktok om kontorsliv

För drygt en månad sedan la ut Tess Modig ut sin första Tiktok-film om ett möte på ”Kontoret”. Det blev succé, och nu kan vi följa det dysfunktionella livet med avdelningschef B-O, sociala medier-Melinda och tränings-Danne.
Sandra Lund Publicerad 7 november 2025, kl 06:03
Tess Modig tittar in i kameran. Hon har långt blont hår och en rosa blus. Bakgrunden är lugn.
Tess Modig har länge jobbat med medier. Nu har hon samlat år av erfarenheter på humorkontot "Kontoret" på Tiktok. Foto: Privat

Hon har länge jobbat med medier, var tidigare anställd på TV4. Så tv-format och sociala medier kan Tess Modig. 

Nu gör hon det i stället som egenföretagare, och håller också fortfarande i pass på SATS där hon tidigare haft fackliga uppdrag för Unionen.

Men det var för cirka en månad sedan som följarskaran ökade markant på Tiktok

Klippet var ett månadsmöte på random kontor med efterföljande aw. Spoiler: ingen lyssnar helt på någon annan.

Karaktärerna på kontoret

Tess Modig spelar själv, med hjälp av noga kurerade filter, alla karaktärer. 

Som avdelningschefen som köpt blommor till fel jubilar och sedan nickar till när hon som faktiskt har fyllt år tar upp sin bortglömda födelsedag, hon som alltid tar anteckningar och smattrar för högt och intensivt, sociala medier-experten som ständigt tuggar tuggummi, tycker AI kan göra allt i stället samtidigt som hon postar bilder på sig själv, träningskillen som helst vill prata personbästa och skaka sin proteinshake. 

Och så vidare. 

Tänk svensk The Office, men rappare.

 

 

Två karaktärer från Tess Modigs konto Kontoret. Till vänster B-O i glasögon, mustasch och rutig kavaj. Till höger Majken som ler ängsligt i en beige fleecetröja.
Avdelningschef B-O och den lite ängsliga Majken. Tess Modigs två favoritkaraktärer på Tiktok-kontot Kontoret. Privat

I kommentarerna vill många se att det blir just en tv-serie, och någon annan skriver ”svenska arbetsplatser, så glad jag lämnat landet”.

Jag har medvetet undvikit vilken bransch de jobbar i. Det kan vara bank eller varför inte Unionen. Däremot vill jag ha med de avdelningar som alla på kontor kan relatera till: HR, ekonomi, marknad.

Vill inte jobba med manus

Hon skriver inte manus, ”det skulle ta för lång tid och bli något annat”, utan tänker ut en idé som till exempel ett måndagsmöte, en firmaresa eller att HR kommer ”ner”. 

Tess Modig tar sedan på karaktärstypiska kläder, vänder på telefonens kamera och kör.

Jag tittar ju själv slaviskt på Tiktok. Och älskar att se kreatörer, inte influerare. Det finns så många unga duktiga kreatörer. När folk blev så engagerade i mina karaktärer, särskilt Majken, märkte jag att jag har något här.

”Politiker är ju på Tiktok”

Så hon fortsätter, så länge känslan av att det är roligt finns kvar.

Tänker du på Kina och Tiktok?

Det är en bred och svår fråga. Jag försöker att inte göra det, för jag vet inte hur jag kan påverka. Ska jag protestera genom att inte använda, när vi faktiskt har kul? Och vi har i stort sett alla våra politiker där. Så länge de är där kan väl jag?