Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Respektfulla chefer? Ja, tack!

Att blir bemött med respekt är den ledaregenskap som medarbetare värdesätter allra högst. Men trots det upplever mer än hälften att de saknar en respektfull chef. Cheferna själva menar att de inte har tid att vara hövliga. Det visar en internationell studie från Harvard.
Linnea Andersson Publicerad
Colourbox
En respektfull chef ger glada och engagerade medarbetare. Colourbox

Att få erkännande, uppskattning och värdefull feedback från chefen är viktigt för många. Likaså att chefen kan förmedla en inspirerande vision och att man får möjlighet till lärande, tillväxt och utveckling. Men allra högst upp på medarbetarnas önskelista kommer en chef som visar respekt.

I en studie vid Harvard Business School, där 20 000 anställda världen över ingick, tittade forskarna på hur olika ledaregenskaper påverkar medarbetare. De som hade en chef som visade respekt rapporterade bättre hälsa och välbefinnande, högre tillit och säkerhet samt större välbehag och tillfredställelse med sina jobb.

Respekt hade dessutom en tydlig inverkan på graden av engagemang. Ju mer respektfull chefen var, desto högre engagemang hos medarbetarna. Bland dem som kände sig respekterade av sina ledare var det mer än dubbelt så hög sannolikhet att de stannade kvar i organisationen.

Tyvärr svarade mer än hälften av medarbetarna att de inte bemöts med respekt av sin chef på regelbunden basis. I en uppföljningsstudie där chefer fick frågan varför de betedde sig ohövligt, hävdade 60 procent att de var så överbelastade att de inte hade tid att vara hövliga. En fjärdedel av de tillfrågade cheferna svarade att de inte hade någon förebild i sin organisation, de beter sig bara som de andra ledarna gör.

Resultaten hos dem som möttes med respekt:

(jämfört med dem som inte gjorde det)

  • 56 % högre hälsa och välbefinnande
     
  • 89 % större glädje och tillfredställelse
     
  • 55 % större engagemang
     
  • och dessutom 1.1 gånger högre sannolikhet att stanna i organisationen och 1.72 gånger högre tillit och säkerhet

Half of Employees Don’t Feel Respected by Their Bosses

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Klas Hallberg: Göra rätt på jobbet räcker inte

Vi drunknar i rutiner, processer och styrdokument på jobbet. Vart tog det mänskliga omdömet vägen? Det frågar sig författaren och föreläsaren Klas Hallberg, aktuell med boken Rätt räcker inte.
Elisabeth Brising Publicerad 3 juni 2025, kl 06:01
Författaren Klas Hallberg och professorn Per Kristensson är aktuella med Boken Rätt räcker inte. En bok om om ett arbetsliv som drunknar i regler och dokumentation. Där det blivit viktigare att göra saker enligt manualer än att göra nytta för andra. Foto: Niklas Nyman/Volante

Klas Hallberg, varför räcker det inte att göra rätt? 

– Det räcker inte att ingen gjort fel, utan vi måste skapa något av värde med alla våra processer, riktlinjer och AI-verktyg. Idén till boken kom när vi läste om Åke 90 år som varit hos 66 olika läkare och inte fått hjälp, fast ingen gjort fel.

Ni skriver att ni vill att fler människor ska känna mening i sitt arbete, hur menar ni då?

– Vi outsourcar vårt eget omdöme till olika styrdokument, nyckeltal och script. Om vi fortsätter underminera det mänskliga omdömets betydelse i vårt arbetsliv så görs vi bara till dålig AI. Då tappar vi vår upplevelse av mening. 

Hur kan människans eget omdöme få en revansch?

– Det är tiotusenkronorsfrågan. En tredjedel av boken handlar om att ta risker. Vi är inte ute efter anarki, utan en gradförskjutning på två procent tillbaka till det mänskliga omdömet som kompass. Att tänka själv och våga agera.

Hur kan vi bli mer modiga på jobbet?

– Vi citerar flera höga chefer i boken som pekar på det nödvändiga i att provtrycka på regler och riktlinjer. Det finns annars en risk att man låter bli att fatta beslut och bara tar ett möte till. Våga ifrågasätt lite grann, med kunderna i fokus.

Varför är det så viktigt att anställda har mod att använda sitt kritiska tänkande?

– För att Åke 90 år ska få hjälp. För att anställda ska uppleva mening i sitt arbetsliv och för att vi ska bevara tilliten i samhället. 

Om Rätt räcker inte

Diskussionsboken Rätt räcker inte, att göra nytta på riktigt är skriven av Klas Hallberg, föreläsare och författare och Per Kristensson, professor i psykologi (Volante).