- Ett mobilt fokus, framförallt. Det har vi jobbat med att testa på flera sajter tidigare och nu var vi redo att köra på den stora sajten, stockholm.se, sa Johannes Söderlund.
Helt nödvändigt var också att ha hela organisationen med sig i utvecklingen med den nya digitala kontaktpunkten, konstaterade han.
- Hela organisationen har fått ett digitalt fokus, det har varit ett enormt driv med detta.
- Vi har arbetat mycket med tillgänglighetsfrågor, vi måste anpassa sajten så att den funkar för medborgarna, tillförde Malin Marcusson.
Utmärkelsen Årets sajt har delats ut av redaktionen bakom Internetworld sedan 1997 och ingår i den årliga listningen Topp100, vars jury – som består av Internetworlds redaktion - utser de bästa sajterna inom 16 olika kategorier. Tidigare vinnare har varit, bland andra: Torget, Lunarstorm, Passagen, Spray, Ving och TV4. Aftonbladet har tagit hem utmärkelsen fyra gånger.
Utmaningen i dag är att ligga i fas med sina besökares behov och vanor, skriver Internetworld. Och 2014-15 är det mobilen som är den främsta enheten. På flera stora sajter har mobilbesöken redan gått förbi desktop, på andra är det jämnt. Juryn för årets Topp100 och Årets sajt har därmed fokuserat mycket på mobilupplevelsen och det sammantagna intrycket av hur sajterna funkar på olika enheter och skärmar.
Stockholm stad fick utmärkelsen för en tydlig, konsekvent och strukturerad sajtupplevelse.
Mobilfokuset fick också ett extra pris i år – bolaget Apegroup nyinstiftade pris för Årets bästa mobila lösning – vilket gick till appen Lifesum, som utlovar sina användare ett sundare och lyckligare liv.