Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Testa jobbljuset med ny app

Trött i ögonen? Irriterad? Huvudvärk? Det kan vara symptom på att du jobbar i fel ljus. Nu kan du enkelt testa jobbljuset med hjälp av Arbetsmiljöverkets nya app som mäter luxvärdet i olika arbetsmiljöer.
Sandra Lund Publicerad
TT
TT

”Varde ljus”.

Ja, redan i Bibeln konstaterade man att ljus är ett rätt schyst påfund. Men sedan bibliska tider har vår arbetsmiljö förändrats en aning. I dag jobbar många i kontorslandskap, och även om Arbetsmiljöverkets föreskrifter säger att det ska finnas tillfredställande dagsljus i lokaler som vi vistas i mer än tillfälligt är det inte en verklighet för alla. Dessutom arbetar vi i Sverige, det är ju inte alltid som ens ett fönster ger särskilt mycket dagsljus.

Med Arbetsmiljöverkets senaste app Ljus kan du nu enkelt mäta kvalitén just där du sitter. Du kan välja en arbetsmiljö, alltifrån en mekanisk verkstad till ett djurstall, eller ett kontor. Sedan är det bara att testa, och resultatet är en uppskattning av luxvärdet. Och en bedömning om värdet är okej enligt de rekommendationer som finns. Du kan också mäta kontraster för att upptäcka om du riskerar bländning någonstans.

Att myndigheten fokuserat på ljus och kontraster beror på att de vanligaste felen är just för svag belysning, eller felriktade armaturer som därför bländar.

(Undertecknads arbetsrum får godkänt tidig morgon men inte runt lunchtid.)

Appen Ljus

Finns att ladda ner för IPhone (4, 4S och 5) på Apple Store. Tänk på att du måste lägga ett papper över telefonens kameralins när du mäter. Annars får du fel värden.

Mer om appen: http://www.av.se/teman/ljusappen/hur_fungerar/

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 1 2025 omslag

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Dålig arbetsmiljö: 1 av 3 har övervägt att byta jobb

Många har så dålig arbetsmiljö att de har funderat på att byta jobb. När anställda påpekar brister i arbetsmiljön händer ibland ingenting. Det visar en ny rapport från Myndigheten för arbetsmiljökunskap.
Carolina Högling Publicerad 28 januari 2025, kl 11:28
Arbetsmiljöproblem. Till vänster en kvinna vid ett skrivbord med en bordsfläkt på, till höger märkpennor och hörselkåpor.
Arbetsmiljöproblem får anställda att överväga nya möjligheter: Tre av tio vill byta jobb. Det visar en rapport från Myndigheten för arbetsmiljökunskap. Fot: Leif R Jansson/TT/Claudio Bresciani/TT.

Drygt tre av tio har övervägt att byta arbetsplats på grund av sin arbetsmiljö. Av samma anledning har 29 procent övervägt att byta yrke. Den nyligen publicerade rapporten ”Sverige om arbetsmiljö” undersöker hur arbetstagare förhåller sig till arbetsmiljöfrågor.

–  Arbetsmiljö är avgörande för både individers hälsa och företags framgång. Vår rapport visar att det finns ett starkt engagemang, men också tydliga områden där vi kan förbättra kunskapen och hanteringen av arbetsmiljöfrågor, säger Sverre Lundqvist, processledare och kommunikatör på Myndigheten för arbetsmiljökunskap i ett pressmeddelande.

Viktigare för arbetstagaren än chefen

Undersökningen visar att 30 procent upplever att deras arbetsmiljö har en negativ effekt på hälsan. Majoriteten av de svarande tycker att arbetsmiljöfrågor ska uppmärksammas mer på arbetsplatsen. Det är dock betydligt fler arbetstagare än chefer som vill ha mer uppmärksamhet på arbetsmiljön.

Intresset för arbetsmiljöfrågor är stort och majoriteten anser sig ha goda kunskaper om dem. Samtidigt vill de flesta lära sig mer om arbetsmiljölagen och Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM). 

Det blir ingen skillnad

Trots goda kunskaper hos arbetstagare hur arbetsmiljön bör se ut, är det inte alltid att de upplevda bristerna kommer fram till arbetsgivaren, enligt rapporten. De flesta uppger att de alltid, eller oftast säger till när de ser brister i arbetsmiljön. Den vanligaste anledningen till att inte rapportera om problem på arbetsplatsen är att anställda upplever att det ändå inte blir någon skillnad.

Vad är Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)?

SAM innebär att undersöka arbetsmiljön, vidta åtgärder för att minska eller ta bort risker, och utreda olyckor och ohälsa.