Jag är medveten om att man vill styra mot billigare mer miljövänliga fordon och drivmedel etc. Men som läget är nu tvingar man ju förare att fuska med körjournaler etc för att inte gå back vid resor i tjänsten. Detta gäller ju även den "normala" milersättningen, denna måste ju givetvis också justeras. Vi behöver få till en indexreglering av detta. Idag låter man företagen stå för dessa merkostnader annars genom separata ersättningar som dessutom beskattas.
Önskar att Unionen många gånger jobbar med liknande frågor istället för andra ärenden som ibland är i gränslandet för fackliga frågor, t ex informationsmöten om fondsparande mm. Kan även tillägga att jag idag redan kör biogasbil, men även där har man nu lyckats driva upp priset till nästan dessa nivåer.
//Grön bilist
Svar från Unionen:
Unionen arbetar aktivt med många frågor som är viktiga för medlemmarna, både genom våra kollektivavtal och genom påverkan på politiska beslutsfattare. Skatter med kopplingar till miljöområdet är dock ett komplext område, där det ibland är svårt att avgöra om olika skatter och/eller skatteavdrag samvarierar eller motverkar varandra. Både skattefrågorna liksom frågor som berör styrning av miljö- och klimateffekter har Unionen stegvis börjat arbeta med, för att utveckla en sammanhållen politik och därtill hörande påverkansarbete.
Genom våra kollektivavtal agerar vi redan nu i frågan om ersättningar för användande av egen bil i arbetet. De skattepliktiga ersättningar som den enskilde kan få utöver de skattefria ersättningarna revideras från tid till annan i kollektivavtalen, nu senast på KFS område.
Gösta Karlsson
tf. chefsekonom