Hela upplägget lyser igenom av okunskap och fula påhopp, till exempel:
SJ får framstå som det enda företaget som har skuld till det tågkaos som vi pendlare upplevde den gångna vintern. Så här ser sanningen ut: SJ är numera en operatör bland många men genom massmedias okunskap får de mer eller mindre alltid klä skott för trafikstörningar och förseningar.
Jag vet att SJ:s personal, och även andra operatörers personal, gör vad som står i deras makt för att tågen ska komma fram i tid.
Genom diverse mer eller mindre olyckliga trafikpolitiska beslut genom åren har ingen av operatörerna någon större möjlighet att påverka trafiksituationen eftersom det sedan 1988 (?) är Banverket och numera Trafikverket som beslutar om prioriteringar för tåg och även spårarbete.
Den gångna vintern var en unik kombination av fuktig luft och kraftig kyla. Frågan är om vi har haft den kombinationen, under så lång tid, någon gång tidigare. Genom denna kombination skapades en situation där samtliga eltågs strömförsörjning stördes. Om försök hade gjorts att köra tågen normalt hade detta med största sannolikhet orsakat nedrivna kontaktledningar och många tåg som blivit stående på linjen med minimala möjligheter till undsättning av passagerare.
Den stora mängden snö som kom orsakade att tågen samlade på sig enorma mängder snö och is, under lok och vagnar. När detta släpper och kanske ramlar ner i växlar orsakar det problem genom att växlar inte blir manövrerbara och signalsystemet slås ut. Som resenär ska man vara mycket tacksam att signalsystemet inte visar en grön signal i det läget.
Trafikverkets personal, tillsammans med inhyrd personal, gjorde sannolikt vad de kunde för att försöka råda bot på kaoset. Tyvärr resulterade detta jobbet i ett antal arbetsplatsolyckor t.o.m. med dödlig utgång. Tankarna går till alla drabbades familjer och vänner.
Slutligen, för att vara sarkastisk, kan man ju fundera på om det inte till viss del är landsvägstrafiken som bidragit till pendlarnas tågkaos.
Transportarbetet via landsväg, med dess CO2-utsläpp, påverkar ju miljön betydligt mer än tågtrafiken med sina betydligt mindre utsläpp!!!
I stället för att ständigt klanka på den spårbundna trafiken borde opinionen vinklas så att transporter via järnväg får en statushöjning och att hållbara investeringar i infrastruktur och modernt rullande materiel påskyndas. Det om något skulle komma oss pendlare till godo.
//30-års pendling