Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Så får du chefsjobbet

Brinner du för att driva en verksamhet framåt och hjälpa dina medarbetare att utvecklas? Satsa på ett chefsjobb!
Anita Täpp Publicerad
Chefsjobb i sikte? Så här gör du verklighet av drömmen! Illustration: Helena Halvarsson

Många är sugna på att leda andra. Enligt en Sifoundersökning vill så många som hälften av alla unga bli chefer. Men hur vet man om man passar som ledare? Och hur gör man för att bli det?

En bra början är att fundera över vad som lockar med ledarskapet, så att du inte bara ser en chefspost som den enda möjligheten att göra karriär. Eller enbart drivs av makt- eller prestigeskäl och inte heller vill ha personalansvar.

– Ska man bli en bra ledare behöver man ha ett genuint intresse för andra människor och deras utveckling. Och känna att man kommer att kunna inspirera och hjälpa medarbetarna att växa, säger ledarutvecklaren Sanna Feldt.

– Det betyder också att man ska kunna visa personlig omtanke, exempelvis genom att ge råd och tydlig feedback när något behöver förändras. Eftersom man ibland måste vara lite obekväm för medarbetarna krävs också att man har en stark integritet och kan navigera själv.

Viktigt är också att fundera över i vilken slags verksamhet du vill bli chef.

– För att bli bra som ledare behöver man ha en stark känsla för och tro på den verksamhet som företaget bedriver. Som chef är man ju också arbetsgivarens företrädare och då måste man kunna stå för verksamheten. Dessutom är det viktigt att man är äkta och inte behöver göra om sig i chefsrollen. Då blir det roligt och spännande att vara chef, säger Sanna Feldt.

– Om man inte känner så på sin nuvarande arbetsplats kan det alltså vara bra att söka sig till en annan innan man gör allvar av sina chefsplaner.

När man väl tycker att alla nödvändiga kriterier är uppfyllda finns olika sätt att förverkliga sina chefsplaner. På många företag finns en organiserad internrekrytering i form av ledarprogram som man kan bli nominerad till eller ansöka till.

Ledarskapet har en avgörande effekt på människors hälsa, livskvalitet och drivkraft 

Men även om det inte finns ett sådant program på ditt företag gäller samma råd till alla chefsaspiranter: Var tydlig med vad du vill och visa framfötterna!

Börja med att berätta för din närmaste chef eller någon på personalkontoret om din önskan. Försök sedan agera som en ledare, råder Sanna Feldt.

– Fundera över hur du själv skulle vilja ha det i rollen som chef och visa ditt engagemang genom att ta plats och ta på dig en form av ledarskap i syfte att vilja bidra.

Konkret kan det exempelvis vara att du ser vad arbetsgruppen behöver åstadkomma och försöker leda och hjälpa kollegorna åt det hållet genom det du säger och gör. Bra är också att vara aktiv i diskussioner när utmaningar i verksamheten behöver lösas, liksom att du förklarar att du är villig att ta ansvar för något som chefen ber om hjälp med.

– Om man agerar på det här viset är det troligt att det kommer att synas och märkas, säger Sanna Feldt.

Hon tipsar också om att man gärna kan skapa en egen utvecklingsplan där man formulerar och skriver ner sina mål och börjar göra strukturerade reflektioner om sin egen utveckling. Som vad man har gjort och lärt sig av det, och vad man vill göra framöver.

Dessa uppgifter kan också vara väldigt bra att ha när man ska diskutera sina chefsplaner med sin chef.

För att lära sig mer om ledarskapet kan man också skaffa en mentor. En ingång kan då vara att be om en intervju om hur det är att vara chef med någon man tycker är en bra ledare.

– Sedan kan man träffa mentorn då och då och reflektera kring sin utveckling och kanske få feedback och bra inspiration, säger Sanna Feldt.

 

KOLLEGA FRÅGAR

1. Vilka egenskaper söker ni hos en blivande chef?
2. Vad är direkt olämpligt?
3. Har ni en organiserad internrekrytering?
 

Louise Dolck Strömberg, HR-chef på Axis


Foto. Linkedin

1. Äkthet, att man är prestigelös och värderingsstyrd, att man har empati samt att man kan skapa tillit, fungera som en förebild och vara coachande.

2. Att sakna empati.

3. Ja. Vi bejakar internrekrytering och jobbar exempelvis med talent management. Våra chefer får även en rekryteringsutbildning, då det är ett viktigt uppdrag i chefsrollen.

 

Jesper Smith, HR-chef på Clas Ohlson


Foto. Clas Ohlson

1. Värdegrunden är det centrala. Vidare att man är trygg i ledarrollen, har ett genuint intresse för att utveckla medarbetare och inser att man ska fokusera på kunderna.

2. En ledare som inte lever upp till våra värderingar. Eller som står för ett alltför regelstyrt och policydrivet ledarskap. Det fungerar inte hos oss.

3. Vi prioriterar oftast internrekrytering till ledarroller. Vi har många olika typer av kortare projektuppdrag som våra medarbetare deltar i. Det ger en breddning och en möjlighet att se potentialen hos våra medarbetare.

 


Renata Serafini, Global Talent Acquisition Director inom HR på Electrolux


Foto. Linkedin

1. Att man delar våra värderingar, kan bygga framgångsrika team och passar in i vår kultur av samarbete, som präglas av öppenhet, energi och utveckling. Plus att man är snabbfotad.

2. Att man inte står bakom vår uppförandekod.

3. Ja. Vi ger alla anställda möjligheten att söka alla tillgängliga chefstjänster, de utlyses på vårt intranät. Vi har regelbundna genomgångar i ledningsgrupperna där vi ser över vilka medarbetare som kan vara redo att ta nästa steg i karriären inom koncernen eller som kan vara tänkbara för olika ledarskapsprogram.

 

IDA SKA BLI HOTELLDIREKTÖR

På senare år har Ida Söderhäll reflekterat mycket kring ledarskap. Nu deltar hon i ett program för blivande chefer på Scandic.
 

Under de fem år som Ida Söderhäll har jobbat med intäktsoptimering på Scandic har hennes chefsplaner sakta men säkert växt fram.

– Ledarskapet har ju en väldigt avgörande effekt på många värdefulla faktorer, som människors hälsa, livskvalitet och drivkraft. Så lyckas man landa rätt i ett ledarskap har man stora möjligheter att påverka sådant och då får man också grymma förutsättningar att nå mål utifrån det, både på ett personligt plan och på ett företags- och nationellt plan. Det triggar mig, säger hon.

Hur kom du med i programmet?

– Jag ansökte om en plats genom ett personligt brev plus mitt cv. Sedan gjordes också några intervjuer.

Vad har hänt sedan dess?

– En internutbildning har gett mig väldigt värdefulla verktyg. Jag har också en aktiv dialog med min närmaste chef och vår HR-avdelning, där jag får otroligt mycket stöd, input och guidning. Då har jag också framfört att jag vill bli hotelldirektör på sikt, vilket jag är supertaggad på nu.
 

Foto FREDRIK STEHN

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Petra Brylander: Hot, medalj och makt bakom ridån

Petra Brylander har upplevt drama både på jobbet och i privatlivet. Tagit emot medalj av kungen och hot från allmänheten. Möt skådespelaren som blev den första kvinnliga teaterchefen i både Malmö och Uppsala.
Publicerad 9 december 2025, kl 06:01
Symbolisk bild av teatermiljö: teaterchef Petra Brylander  i mönstrad klänning och randig kavaj står vid en spiraltrappa bredvid en grön ridå med skylten 'Föreställning pågår – ej passage', vilket illustrerar arbetet bakom kulisserna
Det händer fortfarande att Petra Brylander ställer sig på scen i en pjäs, men i huvudsak verkar hon utan att synas. Foto: Nicke Messo.

Artikeln i korthet:

• Banbrytande ledare: Petra Brylander blev den första kvinnliga teaterchefen i både Malmö och Uppsala, efter en karriär som skådespelare och ett gediget ledarskapsprogram.

• Drivkraft och värderingar: Hon växte upp i Tornedalen, präglad av jantelag och klassperspektiv, vilket format hennes engagemang för jämlikhet och berättelser om den lilla människan.

• Utmaningar och framgångar: Brylander har hanterat konflikter, hot och mediestormar kring konstnärlig frihet, men också belönats med medalj av kungen för sina insatser som teaterchef.

Den här sammanfattningen är gjord med hjälp av AI-verktyg och har granskats av Kollegas webbredaktör. Kollegas AI-policy hittar du här.

Scenen är ett chefsrum med högt i tak i Hippodromen, en historisk byggnad från 1899 i centrala Malmö som varit både cirkus, teater och frikyrka. Sedan 2008 hyser den Malmö stadsteater.

I huvudrollen: Petra Brylander, skådespelare och teaterchef.

Hon sätter sig till rätta vid sitt stora mötesbord. Föreställningen kan börja.

– Jag är från Norrbotten och växte upp i Gällivare och Luleå. Mina föräldrar var från Tornedalen och pratade tornedalsfinska, så jag tillhör en av Sveriges nationella minoriteter. Jag var ett väldigt kreativt barn och hade mycket energi. Spelade i orkester, dansade, idrottade och läste mycket böcker.

När hon var tolv ställde hon sig på en teaterscen för första gången. Det var i en amatörteateruppsättning om gruvstrejken i Malmberget 1936.

– I teatern förenades allt det jag hade inom mig. Rörelse, musik, litteratur och lusten att gestalta. Jag blev totalt förälskad.

Två år tidigare hade hennes pappa gått bort.

– Det gjorde att jag blev vuxen tidigt. Mamma blev ensam med oss tre barn och jag var äldst. Jag fick hjälpa henne mycket, min minsta bror var bara ett halvår. När jag senare började på Teaterhögskolan sa en lärare: ”du är bara 21 år, men du har en gammal persons själ”.

Mamma sa: teater är inte för oss här uppifrån

Petra Brylanders mamma var skeptisk till skådespeleriet. Mamman var barnmorska och sjuksköterska.

– Mamma sa att ”teater är inte för oss här uppifrån, det är för dem som bor i södra Sverige”. Hon var rädd att jag skulle misslyckas och bli ledsen. Jag växte upp med en ganska stark jantelag, att inte tro att jag är något, att inte sticka ut. Men det peppade mig bara. Jag kände att det är klart att jag ska få vara med. Jag kan ju bidra med något, jag har ett annat perspektiv.

Hon slukade litteratur och dramatik och hennes samhällsengagemang växte sig allt starkare.

– Jag drivs av ett klassperspektiv – att alla är lika mycket värda och alla ska ha en möjlighet. Att det finns historier som inte är berättade om hur den lilla människan har det.

Petra Brylander utbildade sig till skådespelare på Teaterhögskolan i Malmö 1992–1995. Därefter jobbade hon på Norrbottensteatern, Helsingborgs stadsteater och Malmö stadsteater.

32 år gammal blev hon uppmanad av den dåvarande chefen att söka chefsjobbet på Norrbottensteatern.

– Jag hade ingen chefsutbildning, men var från länet och hade ett stort engagemang. Tack och lov fick jag inte jobbet, jag var inte alls redo.

Petra Brylander, Vd och koncernchef Malmö stadsteater, sitter vid en bärbar dator med en mobiltelefon i handen.
Petra Brylander jämför teatern med ett fotbollslag på elitnivå.
– Vi måste ha de bästa förutsättningarna för att kunna prestera på topp. Teater är ett kollektivt arbete. Visst kan man ha solospelare, men hela laget måste fungera, säger hon.
Foto: Nicke Messo.

Men erfarenheten gav mersmak. När Teaterförbundet och Svensk Scenkonst tillsammans anordnade ett ledarskapsprogram för kvinnor var Petra Brylander en av de tolv som antogs.

– Vi fick en gedigen utbildning och fick lära oss allt om att vara vd och hur offentlig förvaltning fungerar.

År 2007 blev hon chef för Malmö stadsteater tillsammans med Jesper Larsson, operaproducent vid Det Kongelige Teater i Köpenhamn. De delade på chefsskapet.

– Vi kompletterade varandra och blev en stark ledarduo. Vi hade lika lön på kronan, delade kontor och i vårt avtal stod det att man inte kunde sparka den ena och behålla den andra.

Petra Brylander blev historisk, som den första kvinnliga chef teatern haft sedan starten 1944.

År 2016 blev hon uppringd av en rekryterare som undrade om hon var intresserad av chefsjobbet på Uppsala stadsteater.

– Jag var tveksam först eftersom jag trivdes bra i Malmö. Men han tyckte att jag skulle ”pröva mina vingar och testa något där jag inte är trygg och förankrad”.

Den repliken fick avsedd effekt. Petra Brylander sade ja och blev Uppsala stadsteaters första kvinnliga chef sedan starten 1951.

– Uppsala var annorlunda på flera sätt. En mindre stad än Malmö, men med en större teater med mer personal. Det var utvecklande år och vi startade bland annat sommarteater i ett cirkustält i Gottsunda.

Jag försöker lyssna mer än prata och är inte rädd för att be om ursäkt

År 2024 fick hon frågan om hon var intresserad av att återvända till Malmö stadsteater. Hon lämnade Uppsala ett år innan hennes förordnande gick ut. Uppsala skulle dock komma att höra av sig igen – men på ett chockartat sätt. Mer om det senare.

Men vad pågår egentligen bakom kulisserna på en teater? Hur är det att leda egocentriska skådespelare?

– Det har säkert funnits stora skådespelaregon som fått styra och ställa. Men så är det inte längre. Unga moderna människor förstår ingenting av det där.

Hon jämför teatern med ett fotbollslag på elitnivå.

– Vi måste ha de bästa förutsättningarna för att kunna prestera på topp. Teater är ett kollektivt arbete. Visst kan man ha solospelare, men hela laget måste fungera.

Apropå ömma tår och konflikter:

– Jag tror att det handlar mer om frustration än konflikter och att den beror på att ambitionerna är höga och att vi går mot premiär. Vi ska leverera på ett utsatt klockslag. Då måste man förstå att behovet av rätt förberedelser är avgörande för att kunna prestera. ”Jag behöver det här, annars kan jag inte repetera den här scenen.” Ett sådant behov handlar inte om ego, utan om viljan att göra ett bra jobb.

Petra Brylanders mål är att vara en sådan chef som hon själv skulle vilja ha.

– Min dörr är alltid öppen och mina medarbetare kan berätta om något inte funkar. Jag försöker lyssna mer än prata och är inte rädd för att be om ursäkt. Jag är den som lämnar skeppet sist och finns här i både sol och regn.

Just de egenskaperna kan behövas när det har blåst upp till storm. I Uppsala fick hon och teatern ta emot hot och bajspåsar efter att det blivit känt att en av skådespelarna som spelade i Stig Dagermans Tysk höst var kommunist och hade hållit ett tal på en svensk-rysk förening.

– Folk blandade samman det privata med det professionella. Han som individ får ha vilka åsikter han vill. Det hade ju ingenting med produktionen han medverkade i att göra. Vi spelade Stig Dagermans text.

Ett annat exempel är när en Sverigedemokrat i Malmö ville stoppa pjäsen Jag är Ahed för att han hävdade att den kunde spä på antisemitismen i staden. Petra Brylander menade att den inte är antisemitisk utan ger ett barns perspektiv på en konflikt.

– Det gjorde mig såklart upprörd att han ville stoppa pjäsen. Konstnärlig frihet och armlängds avstånd betyder något, det är inte bara ord. Vi får inte bli rädda för att spela vad vi vill på våra scener.

Petra Brylander, sitter på en stol på en liten teaterscen.
Petra Brylander har nytta av skådespelandet i rollen som ledare.
– Jag har en bra röst och kan prata inför folksamlingar. Jag kan lägga upp en fungerande dramaturgi för personal- och styrelsemöten, säger hon.
Foto: Nicke Messo.

En tredje tuff period inträffade när det i början av 2025, många månader efter att Petra Brylander hade slutat vid Uppsala stadsteater, upptäcktes ett underskott i bokföringen som sades vara 37 miljoner.

– Det var fruktansvärt att bli uthängd utan förvarning. Det var nio månader sedan jag lämnade och jag hade ingen möjlighet att försvara mig. Men nu har revisorerna konstaterat att det som hände, det hände efter att jag hade slutat.

En desto trevligare överraskning väntade när hon en dag förra året öppnade ett brev från Kungliga Hovstaterna. Hon skulle tilldelas en medalj av kungen. För förtjänstfulla insatser som teaterchef.

Hon har nytta av skådespelandet i rollen som ledare.

– Jag har en bra röst och kan prata inför folksamlingar. Jag kan lägga upp en fungerande dramaturgi för personal- och styrelsemöten.

Trots det var chefsrollen svår i början.

– Jag var inte van vid att framträda som mig själv. Jag har alltid haft en roll och blev nervös när jag bara skulle vara Petra. Jag har fått öva på att våga vara den jag är.

Så reser hon sig upp. Nästa möte för dagen väntar.

The show must go on.

Petra Brylander har ett teaterhus att sköta.

Text: Nicklas Nordström

PETRA BRYLANDER

GÖR: Vd och koncernchef Malmö stadsteater.

ÅLDER: 54.

FAMILJ: Man och två barn, en son på 26 och en dotter på 22.

BOR: Bostadsrätt i Malmö.

LÄSER: Ja. Mycket pjäser.

MERITER: Första kvinnliga teaterchefen för Malmö stadsteater. Första kvinnliga chefen för Uppsala stadsteater. Har fått medalj av både kungen och Uppsala kommun.