Att ha maktfullkomliga chefer som uppför sig som diktatorer är otroligt kostsamt för företaget, menar ledarskapsexperten Brigette Hyacinth, som skrivit en bok om framtidens ledarskap. Hon beskriver på Linkedin giftiga arbetsmiljöer som cancer som sprider sig och menar att det hjälper föga att skära av drabbade grenar – går man inte på roten till det onda, kommer hela organisationen så småningom att drabbas av rötan.
Ledare måste visa respekt, integritet, autenticitet, empati och förtroende. Genom att visa de anställda att arbetsgivaren bryr sig och verkligen är mån om att förbättra arbetsmiljön, kan de anställda faktiskt bli företagets viktigaste tillgång, menar hon och uppmanar företagsledningen att hålla ögonen öppna efter symptomen på en sjuk arbetsmiljö.
10 tecken på en sjuk arbetsmiljö
1. Man lever inte som man lär. Företagets värderingar fungerar inte
2. De anställdas förslag förkastas. Folk vågar inte ge ärlig feedback.
3. Detaljstyrning – medarbetarna har liten eller obefintlig möjlighet att självständigt utföra sitt arbete
4. Skuldbeläggande och straff från arbetsgivaren är normen.
5. Hög sjukskrivning, frånvaro och personalomsättning.
6. Övertidsarbete belönas och förväntas.
7. Liten eller ansträngd interaktion mellan anställda och ledning.
8. Skvallerkultur och/eller kotterier på arbetsplatsen
9. Favoriserande och intrigerande kontorskultur.
10. Aggressivitet och översittarbeteende.
Läs också: 9 tecken på att du hatar ditt jobb