Psykologen Csíkszentmihályi (uttala det namnet om ni kan) skrev en gång de båda storsäljarna Finna flow och Flow. Där fanns en sak i synnerhet att bära med sig till arbetsplatsen: Om man får en arbetsuppgift med utmaningar långt över ens erfarenheter och kunskap, blir man stressad. Får man en arbetsuppgift som ligger långt under den egna kapaciteten blir man uttråkad. Får man däremot arbetsuppgifter som motsvarar kunskaper och kompetens, ja då sker undret Flow. Vi spinner, tid och rum nästan försvinner, vi får använda våra färdigheter och från arbetsgivarsynpunkt är det högsta vinst eftersom det blir mycket gjort.
Nu är det dags att också uppmärksamma vad personlighetskompetensen kan betyda för arbetsplatsen. Jag talar inte om något mätbart socialt IQ, jag talar om att hitta personer som fungerar bra ihop. Det betyder inte att alla ska vara lika, men att personligheter ska kroka tag. Ju bättre vi fungerar tillsammans, desto roligare blir jobbet. Och tro mig: resultatet blir bättre.
På en av mina tidigare arbetsplatser var vi sju ganska olika personer som satt i ett underdimensionerat rum. Det enda vi hade gemensamt var vårt yrke som tidningsmakare (journalister och formgivare). Men vi skapade en tidning på ett kamratligt vis. Vi trivdes ihop.
När någon slutade, eller skulle vara tjänstledig var det oerhört viktigt att hitta någon som förutom yrkeskunskaper också passade in i gruppen. Vi gjorde flera misstag. Då vi inte lyckades matcha med rätt personlighet blev gruppen orolig, sjukskrivningar ökade, kreativiteten sjönk, resultatet blev en sämre tidning, och den som anställts blev inte kvar så länge.
Nu är inte tidningar det bästa exemplet på vad goda relationer på arbetsplatsen kan betyda. Ett avsevärt viktigare sammanhang är ett sjukhem, där vården kan påverkas om inte arbetskamraterna fungerar ihop. I vissa fall kanske till och med bli livsavgörande. Ett annat exempel är dagis. Vem vill ha sina barn på en arbetsplats där personalen inte trivs med varandra?
"Skicka in ditt CV" står det i platsannonserna, eller så ska man lägga ut det på nätet. Men uppmaningar om de personliga breven är få. Liksom anställningsintervjuer som på allvar handlar om att det är människor och inte maskiner som ska utföra ett arbete.