Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Mejlat chefen av misstag? Gör så här!

Ta samtalet och låtsas inte som att det regnar. Det är den bästa strategin – både för den som råkat mejla sin chef av misstag och för den chef som mottar ett meddelande man inte skulle ha.
Ola Rennstam Publicerad
Colourbox / Kollega
Att mejla eller sms:a chefen av misstag kan skapa en jobbig situation - både för den som gjort det och för chefen. Colourbox / Kollega

Helvete också! Mejlet där du och din kollega raljerar och ondgör er över en arbetskamrats inkompetens var ju bara avsett för era ögon. Men nu har du i förbifarten råkat cc:a hela mejltråden till chefen. Paniken stiger inombords. Enligt psykologen Alexandra Thomas är det enda man kan göra när man skickat till fel mottagare att omedelbart ringa upp sin chef och lägga sig platt.

– Börja med att be om ursäkt. Är det befogad kritik, säg att du är ledsen att chefen fick ta del av det på det här sättet men stå för det du vill föra fram i stället för att sopa det under mattan. Se det som ett tillfälle att ge din syn på saken, säger hon.

Även för den chef som tar emot mejlet kan det vara svårt att veta hur man ska agera. Plötsligt har man fått vetskap om ett missnöje eller en konflikt bland medarbetare som man inte kände till. Men att låtsas som om man inte sett meddelandet är fel strategi, enligt Alexandra Thomas.

–Att tiga ihjäl det skapar bara en konstig stämning och bristande tillit om man inte tar tag i det. Var ärlig med att du sett meddelandet och framför det utan att värdera eller skämta bort det. Mitt råd är att lyssna öppet och att låta den som tabbat sig prata. Om personen kommer med märkliga undanflykter måste man vara rak och fråga hur relationen med den de kritiserat ser ut och hur det funkar att jobba ihop. Fråga också om det är något du som chef kan hjälpa till med. I första hand ska man peppa personen att ta ett snack direkt med den man pratat skit om.

Ett annat scenario är att du får ett mejl där det visar sig att medarbetaren, som alltid stöttar och är positiv till dina idéer för verksamheten, i själva verket tycker precis tvärtom. Hur ska man agera då?

– Även här rekommenderar jag att ta ett samtal med personen. Berätta att du fått mejlet och förstått att hen inte köper din strategi framåt och fråga vad det är som gör att hen inte känner att man kan säga sin ärliga mening. Det är en balansgång att inte bli anklagande. Berätta att du är intresserad av att höra medarbetarens tankar om verksamheten, säger Alexandra Thomas.

Att bli kritiserad och vara föremål för diskussioner i medarbetargruppen ingår i chefsskapet, enligt Alexandra Thomas, men det kan också vara en signal på att något i ens ledarskap inte fungerar.

– Ett mejl med besk kritik kan så klart skapa en viss paranoia hos chefen. Hur många sådana här mejltrådar florerar runt i teamet utan att kritiken kommer upp på mötena? Jag tycker att man ska se det som en möjlighet att rannsaka sin egen ledarstil och fundera på varför folk inte framför sin åsikt.

Samma råd – att ta samtalet med medarbetaren – gäller om man som chef får reda på något känsligt. Till exempel att två medarbetare har en relation eller att någon har ett missbruk av någon form.

– Handlar det om missbruk måste man göra sig synlig som chef och säga att du blev orolig när du såg meddelandet, även om missbruket inte påverkat arbetet. Om det handlar om en kärleksrelation tycker jag att det beror mycket på vilken chefsposition man har. Som mellanchef kan man välja att inte agera så länge individerna inte är öppna med förhållandet. Har du fått ett mail som gjort att du upptäckt relationen kan du skriva tillbaka att du fått mailet men slänger det direkt. På så sätt får de andra parterna avgöra om de vill berätta om sin relation eller inte.

Maria sms:ade chefen av misstag

Ett mer lättsamt exempel på hur det kan gå om man är för snabb med mobilfingrarna fick redaktören Maria erfara för några veckor sedan då hon skickade iväg följande sms:

”Hej! Vore trevligt med ett glas vin ikväll, om du skulle råka ha ett ärende till stan. Kram”

Hon insåg sitt misstag samtidigt som hon tryckt ner sändknappen – men då var det för sent. Meddelandet, som var avsett för den nära vännen Fredrik, skickades i stället till hennes nya chef med samma namn. Maria fick panik och slängde sig på luren.

– Jag hann knappt läsa mejlet innan Maria ringde upp och förklarade sig. Jag blev lite konfunderad, just att det avslutades med ”kram”, vi brukar inte skriva så till varandra. Men jag tycker Maria hanterade situationen på ett bra sätt och nu kan vi skämta om det, berättar Fredrik.

Hur tycker du att man ska agera som chef om man till exempel får se ett mejl som handlar en annan medarbetare eller andra åsikter om verksamheten som inte är avsett för dina ögon?
– Jag tycker att man ska låtsas som att man inte fått det.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Jobbrelationer

Tre strategier att bemästra motgång

Mod att möta motgångar är nyckeln till framgång. Tricket är att omvärdera synen på bakslag. Och att du själv som chef vågar kliva fram med dina fel och brister.
Publicerad 20 augusti 2025, kl 06:01
Dagens ledare behöver lämna komfortzonen och kliva in i modet för att kunna navigera i vår föränderliga och osäkra arbetsvärld. Det menar ledarskapsexperten Loa Lava Brynjulfsdottir. Illustration: Kati Mets

Floppar, fiaskon, platt fall och motgångar. Även okärt barn har många namn. Vi vet alla hur hemskt det känns att stå med brallorna nere efter ett snöpligt nederlag. Och att känna en svidande skam över att ha missat målet, gjort fel och varit otillräcklig.

Men vänta ett tag! Är det inte ett ganska stelbent och till och med förlegat sätt att se på misslyckanden? I synnerhet i arbetslivet där det allt oftare talas om psykologisk trygghet, lärandeprocesser och innovation.

Jo, menar Loa Lava Brynjulfsdottir, aktuell med boken Mod att möta motgångar – som ledare, medarbetare och team.

Foto: Marie-Therese Karlberg

– Dagens ledare behöver lämna komfortzonen och kliva in i modet för att kunna navigera i samtidens föränderliga och osäkra arbetsvärld. Mod att möta motgångar är nyckeln till framgång, säger Loa Lava Brynjulfsdottir, som är föreläsare och utbildare i ledarskap.

Men för att det ska vara möjligt behöver vi i grunden omvärdera synen på motgångar. Att misslyckas behöver inte vara ett hinder eller ett tecken på egen oförmåga, enligt henne.

Inte heller är det fråga om att undvika misslyckanden. De kommer ju vare sig vi vill eller inte.

– I stället handlar det om att möta motgångar med ett nyfiket förhållningssätt och utforska om det kan finnas en möjlighet till lärande. För att kunna lyckas och nå våra mål och visioner är det en förutsättning att testa, våga ta risker och att också misslyckas ibland, förklarar hon.

"Vi är inte tränade på att skaka av oss misslyckanden och skam"

Samtidigt är det lättare sagt än gjort att förvandla motgång till möjlighet. Även om det förvisso kan vara lärorikt är det ändå ofta tufft att misslyckas, inte minst i arbetslivet.

– Vi är inte tränade på att ta risker och inte heller på att skaka av oss känslan av misslyckande och skam, konstaterar Loa Lava Brynjulfsdottir.

Enligt henne krävs det i huvudsak att vi övar på två strategier för att kunna möta motgångar på ett lärande sätt:

1. Att träna upp ett dynamiskt tankesätt där vi hela tiden utvecklas, lär oss och slipar på våra färdigheter. Enligt det här synsättet är misslyckanden en del av utvecklingen där vi lär och utmanar oss själva.

Motsatsen är ett så kallat statiskt tankesätt, där ett misslyckande ses som en gräns och ett slut. Där ett misslyckande är något personligt och våra potentialer uppfattas som givna och därmed inte utvecklingsbara.

2. Att bli skamtålig, det vill säga att bygga upp vår resiliens mot motgångsskam. Och även att kunna återhämta oss från bakslag. Skam är en djupt mänsklig känsla som rör kärnan i vår identitet och självkänsla. I grunden handlar det om rädsla för att inte vara värd gemenskap, tillhörighet och kärlek. En förlamande skam kommer som ett brev på posten när vi misslyckas. Rädslan för att uppleva skam gör ofta att vi undviker att kliva fram och riskera en motgång.

Loa Lava Brynjulfsdottir framhåller att en chef har en bärande roll för att skapa ett dynamiskt förhållningssätt till motgång och för att förhindra att motgångsskammen slår till.

– Som ledare kan du normalisera motgångar och rädsla för att misslyckas genom att själv våga kliva fram och vara modig, mänsklig och sårbar, säger hon.

Misslyckanden en naturlig del av en lärandeprocess

Sårbarheten är, enligt henne, det modiga ledarskapets innersta kärna. Det ska inte förknippas med svaghet – tvärtom är det ett tecken på mänsklighet.

– Att vara modig är att acceptera sin rädsla och sårbarhet men ändå våga agera. Det innebär att du som chef kan erkänna att du gjort ett misstag eller har klantat dig. Och att du delar med dig av dina erfarenheter, tankar och känslor och kan be om ursäkt, förklarar hon.

När den som har mest makt i hierarkin visar vägen genom att berätta om sina motgångar minskar också stigmat för misslyckanden bland medarbetarna. Det modiga, mänskliga ledarskapet vilar på idén att misslyckanden är en naturlig del av lärandeprocessen, som sedan ligger till grund för att kunna justera riktning och mål för hela teamet.

– Den dynamiska synen på motgångar skapar i sin tur en trygg miljö där alla medarbetare vågar ta risker, testa och utvecklas, säger Loa Lava Brynjulfsdottir. 

Text: Gertrud Dahlberg

3 STRATEGIER

  • Gör tvärtom. Utvidga din komfortzon genom att exponera dig för det som känns jobbigt. Är du en person som gärna skjuter på uppgifter? Gör dem direkt. Är du rädd för att få ett nej och bli avvisad? Fråga ändå. När du upprepade gånger vågar gå emot och utmana dina egna rädslor växer också modet.
     
  • Släpp på perfektionskravet. Det är helt okej att göra fel ibland. Tänk dig att du kör ett pilotprojekt, ett slags betaversion där du provar dig fram. Det behöver inte vara perfekt.
     
  • Ta ett steg i taget. Det måste sällan fungera in i minsta detalj från start. Det mesta kan justeras och utvecklas efter hand.
     

ATT KOMMA IGEN EFTER ATT HA GÅTT PÅ PUMPEN

  •  Försök att gå in i känslan och sätt ord på hur det känns. Våga prata om det! Se motgången i vitögat, men undvik att fastna i meningslöst ältande.
     
  •  Identifiera dig inte med motgången. Att du har misslyckats betyder inte att du är misslyckad. Försök att se på vad som hänt med distans. Lite som att betrakta ett föremål på en konstutställning.
     
  •  Se motgången som ett lärande. Även om det svider har du troligen varit med om något som kan vara utvecklande.

Källa: Loa Lava Brynjulfsdottir