Jag har nu precis hemkommit från verksamhetsplaneringen för region Småland, där jag har gjort följande reflektioner:
Vi har tagit ett kongressbeslut att vi skall finnas kvar inom TRIA. Vi har således överlåtit medlemsrekrytering av studerandemedlemmar till en annan organisation, som vi också finansierar med X antal kronor. Vi har bifallit en motion (även jag) vilket innebär att vi skall öka Unionens synlighet inom TRIA.
Är det då rätt uppfattat av vi i region Småland skall satsa både pengar och personella resurser på att marknadsföra varumärket Unionen inom TRIA? Jag är inte av den uppfattningen, det är TRIA som skall marknadsföra Unionen där Unionen är "delägare" i TRIA med resurser de förfogar över.
Jag var även delaktig i beslutet att bilda Unionen 2007, jag och många andras beslut att rösta ja i frågan var att framför allt att skapa mervärde till våra befintliga medlemmar. Med detta beslut som grund kan inte jag se varför vi skall "offra" regionala resurser på TRIA. Vi kan istället lägga dessa resurser på befintlig verksamhet och då skapa större medlemsnytta och rekrytera fler medlemmar. Att värva studerandemedlemmar till Unionen verkar inte vara en genomförbar idé, det är bättre vi är tydliga med Unionen i den skolinformation vi förser grundskolan och gymnasiet med. Har vi sedan lite tur, kanske ungdomarna känner igen oss när de skall ut i verkligheten och börja jobba, och det är där jag tycker region smålands resurser gör bäst nytta.
Mark Johansson ledamot i regionstyrelsen Småland