18 maj upptäckte min fru att det fanns mellan 15 - 20 cm avloppsvatten i hela källaren i våran fastighet. Vi anmälde skadan till Folksam men det tog ändå nästan en vecka innan Folksams skadereglerare kom på besök. Besöket varade i ca fem minuter. Efter tre veckor kom Anicimex på besök och installerade torkutrustning i källaren. Anticimex gjorde dock en dundertabbe då de installerade utrustningen i fel del av källaren dvs. inte där vattnet trängde in för det var enda stället i vår källare där det fanns ventilationshål ut för att leda ut den fuktiga luften. Efter fem veckors torkande tog Anticimex bort torkutrustningen och sedan gick det vecka efter vecka utan att något hände. Jag stötte på Folksams skadechef i Umeå men det hände inget. Jag stötte på Folksams chef Anders Sundström men inget hände. Jag stötte på Folksams kundombudsman och då hände det lite.
Nu vill Folksam plötsligt köpa sig fri från skadan som är så pass omfattande genom ett så kallat kontantbetalning. Jag har tackat NEJ för allt trävirke som har legat i vatten måste bytas. Alla golv måste målas om. Ett av golven måste gjutas om för det sprack itu av vattentrycket. Väggar i källaren måste spaklas och målas om för allt släppte då det forsade in avloppsvatten genom alla tänkbara ställen. Felet vi råkade ut för var att utgående ledning frös ihop dvs. det som vår kommun ansvarar över. Folksam hävdar att det är husets memran som är felet. På vårat hus har vi installerat Platon matta samt ny dränage så Folksam är ute och seglar.
Har andra Unionen medlemmar råkat ut för Folksams konstiga bedömningar? Vi har lärt oss ett antal saker:
1. Försäkra inte era saker i Folksam.
2. Anta inte Folksams förslag på att ni själva skall åtgärda skadan.
//Bosse